| کد خبر: 5693 |

ارتقاء مشروط کیفیت قطار‌ها در فاز دوم هدفمندی / اختصاص تسهیلات ارزان به جای یارانه نقدی

تین نیوز | مدیرعامل سابق شرکت ریلی جوپار گفت: دولت در فاز دوم هدفمندی به مواردی نظیر برقی شدن همه خطوط ریلی، حذف تعرفه واردات قطعه واگن و خصوصی‌سازی لکوموتیو‌ها بها دهد. با چنین مواردی و اختصاص بخشی از درآمدها به راه‌آهن، کیفیت خدمات قطار‌ها افزایش می‌یابد.
 
مهدی ابراهیمی با بیان اینکه برنامه‌های مطلوبی در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ریلی در بخش بار و مسافر تعریف شده است، بیان کرد: سیستم حمل و نقل ریلی‌ در شرایط فعلی نه در حوزه بار و نه در حوزه مسافر سود‌ده نیست.
 
افزایش ناگهانی قیمت واگن‌های مسافری و قطعات آن پس از نوسانات ارزی

وی ادامه داد: در بخش حمل و نقل مسافری به قدری که قیمت واگن، هزینه تعمیر و نگهداری و دستمزد، افزایش یافته قیمت بلیت افزایش نداشته است یعنی تقریباً ‌نوعی آزاد‌سازی نرخ‌ها ‌در خدمات فنی و قطعات بر شرکت‌های ریلی تحمیل شده است اما آنها سود چندانی نداشته‌اند.
 
مدیرعامل سابق شرکت ریلی جوپار با بیان اینکه بخش مسافری نیازمند ارز زیادی است، گفت: برای وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان واگن، یک دستگاه واگن مسافری هم گران تمام می‌شود، قطعات مربوط به واگن‌ها، تهویه آنها و دیگر قطعات بسیار پرهزینه و ارز‌بر است و با افزایش نرخ ارز و نوسانات اخیر ارزی، افزایش قیمت بسزایی داشته‌اند.
 
ابراهیمی بیان کرد: با افزایش قیمت دلار، قیمت واگن مسافری به دلیل همین نوسانات ارزی به 2.5 میلیارد تومان افزایش یافته است یعنی اگر‌ یک کارخانه واگن‌سازی تولید داخل بتواند سفارش سازنده‌ها را بپذیرد و آنها را سر موعد تحویل دهد، قیمت یک دستگاه واگن مسافری 2.5 میلیارد تومان خواهد بود.
 
این کارشناس حمل و نقل ریلی اضافه کرد: این در حالی است که یک رام قطار چندین دستگاه واگن نیاز دارد و با نرخ‌های کنونی بلیت، بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار بسیار زمان‌بر و غیراقتصادی خواهد بود در حالی که اگر سرمایه‌گذار همین پول را در بانک بگذارد حتی با نرخ سود 21 درصد نیز صرفه اقتصادی بیشتری برایش خواهد داشت.
 
وی گفت: به هر حال دولت باید از سیستم ریلی حمایت کند تا در این شرایط میزان زیان آنها بسیار کاهش یابد، زیرا در شرایط فعلی اقتصاد بخش خصوصی چندان مایل نخواهد بود رقم‌های سنگین سرمایه‌گذاری را در بخش ریلی انجام دهد و بازگشت سرمایه طولانی‌مدت داشته باشیم.
 
درآمد ناخالص یک واگن مسافری 2.5 میلیارد تومان ماهیانه 35 میلیون تومان
ابراهیمی اظهار داشت: یک واگن لوکس چهار تخته، در بهترین شرایط جابه‌جایی مسافر و با ضریب اشغال صندلی بالا حدود 40 نفر ظرفیت دارد و ‌ ماهیانه حدود 1200 نفر را جابه‌جا می‌کند؛ اگر ضریب اشغال 90 درصدی را برای این واگن‌ها در نظر بگیریم این 90 درصد حدود 1000 نفر مسافر خواهد بود اگر این تعداد مسافر بخواهد جابه‌جا شود در شرایط مطلوب نیازمند نیروی کشش است که هزینه لکوموتیو نیز حدود 30 درصد از سهم بلیت را به خود اختصاص می‌دهد، ضمن آنکه یک دستگاه واگن مولد برق نیز به دلیل آنکه شبکه سراسری ریلی برقی نداریم، برای این قطار لازم است که قیمت این واگن مولد برق نیز 2.5 تا 3 میلیارد تومان است و هیچ درآمد‌زایی هم ندارد، بنابراین از این 1000 نفر مسافر 30 درصد بابت نرخ لکوموتیو‌ها پرداخت می‌شود یعنی عملا تعداد مسافر باقیمانده 700 نفر خواهد بود.
 
مدیرعامل سابق شرکت ریلی جوپار افزود: در حال حاضر ناوگان مسافری ریلی فعلاً بابت دسترسی به شبکه ریلی حق دسترسی پرداخت نمی‌کند، بنابراین از نگاه دیگر تردد این قطار‌ها برای دولت هزینه‌ای در بر دارد و دولت باید هزینه نگهداری خطوط را پرداخت کند که این هزینه به بخش خصوصی تحمیل نمی‌شود.
 
وی گفت: با احتساب نرخ متوسط 50 هزار تومان برای یک بلیت و تردد ماهیانه 700 مسافر توسط یک دستگاه واگن، درآمد ناخالص یک دستگاه واگن ماهیانه 35 میلیون تومان خواهد بود و این غیر از هزینه دستمزد، پذیرایی، تعمیر و نگهداری و از این قبیل است.
 
این کارشناس حمل و نقل ریلی با بیان اینکه تقریباً سهم نیروی انسانی از بلیت حدود 55 درصد است، اظهار داشت: در واقع با این درآمد سرمایه‌گذار 71 ماه بعد تازه پول واگن خود را به دست آورده ‌و این غیر از هزینه‌های درون سیستم، تعمیرات، تامین قطعات و دستمزد است.
 
دولت یارانه نقدی وارد صنعت ریلی نکند؛ لزوم ارائه تسهیلات بلاعوض
ابراهیمی بیان کرد: در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قرار است 10 هزار میلیارد تومان به بخش ریلی اختصاص یابد بنابراین بهتر است دولت این پول را نقداً وارد ناوگان نکند بلکه بهتر است در قالب تسهیلات از محل وجوه اداره شده با نرخ سود کم به بخش خصوصی ارائه دهد تا به این ترتیب بخش ریلی خود را توسعه دهد.
 
این کارشناس حمل و نقل ریلی ادامه داد: دولت می‌تواند همچنین از محل این درآمد‌های حاصل از آزادسازی نرخ سوخت، بخشی از هزینه‌ها را از شرکت‌های خصوصی دریافت نکند، در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید هیچ توجهی نشد، ضمن آنکه یارانه‌ای هم به بخش ریلی اختصاص نیافت، همزمان با این موارد نرخ ارز نیز افزایش یافت و در کنار تحریم‌ها هزینه شرکت‌های ریلی بسیار افزایش داشت و رشد قیمت ارز، موجب افزایش قیمت قطعات و ناوگان شد.
 
دولت مابه‌التفاوت مصرف سوخت راه‌آهن نسبت به جاده را به سیستم ریلی بپردازد
ابراهیمی بیان کرد: اگر آزاد‌سازی در نرخ بلیت قطار انجام شود، درآمد از محل آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی خواهیم داشت، دولت باید هزینه‌ها را به صورت یارانه به بخش خصوصی پرداخت کند زیرا مصرف سوخت در بخش ریلی یک‌هفتم مصرف سوخت جاده‌ای است بنابراین دولت می‌تواند از محل همین کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی، رقمی را به بخش خصوصی اختصاص دهد.
 
وی گفت: ‌دولت می‌تواند مابه‌التفاوت مصرف سوخت ریل نسبت به جاده را از راه‌آهن خریداری کند و این پول به سیستم ریلی برگردد تا به این ترتیب راه‌آهن از محل همین درآمد‌ها، توسعه یابد.
 
افزایش سرعت حرکت قطار‌ها موجب رسد بهره‌وری راه‌آهن می‌‌شود
مدیرعامل سابق شرکت ریلی جوپار اظهار داشت:‌ در حال حاضر به دلیل برخی محدودیت‌ها در خطوط ریلی، سرعت حرکت قطار‌ها پایین است، بنابراین اگر سرعت حرکت قطار‌ها به 160 کیلومتر در ساعت افزایش یابد،میزان بهره‌وری قطار‌ها نیز افزایش می‌یابد، بنابراین برخی هزینه‌ها نظیر نیروی انسانی ثابت می‌ماند.
 
این کارشناس حمل و نقل ریلی ادامه داد: با افزایش سرعت سیر قطار‌ها در واقع ظرفیت ناوگان نیز به دو برابر افزایش خواهد یافت و این موجب اضافه درآمد بخش خصوصی خواهد شد بنابراین باید این مورد مورد توجه باشد.
 
توسعه ناوگان ریلی باید با توسعه خطوط ریلی متوازن باشد
ابراهیمی با تأکید بر لزوم توسعه ناوگان ریلی از محل تسهیلات و درآمد‌های حاصل از آزادسازی حامل‌های انرژی، اضافه کرد: اگر قرار باشد توسعه‌ای در بخش ریلی رخ دهد این توسعه باید توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت از توسعه در بخش ناوگان منع شده است؛ اگر دولت حتی خطوط ریلی را هم توسعه دهد وقتی ناوگان وجود نداشته باشد استفاده از ریل بی‌معنا خواهد شد، بنابراین توسعه ریلی باید همزمان در بخش خطوط و ناوگان اجرایی شود.
 
وی با تاکید بر لزوم دو خطه شدن برخی از خطوط ریلی و بهسازی آنها، اظهار داشت: متاسفانه در دولت قبلی در برخی از پروژه‌های ریلی سرمایه‌گذاری کردیم که ارزش چندانی نداشت و مطالعات توجیهی و فنی آنها انجام نشده بود.
 
دولت اجازه دهد بخش خصوصی به عرصه ساخت خط‌آهن وارد شود
این کارشناس حمل و نقل ریلی تاکید کرد: توسعه کشور در گرو توسعه بخش خصوصی است بنابراین دولت باید اجازه دهد بخش خصوصی خود در عرصه ساخت خط آهن نیز وارد شود ضمن آنکه در این شرایط ورود ریل توسط بخش خصوصی راحت‌تر انجام می‌شود.
 
مدیرعامل سابق شرکت ریلی جوپار افزود: دولت می‌تواند اجازه دهد بخش خصوصی در عرصه ساخت خطوط ریلی سرمایه‌گذاری کرده و بتواند منافعی را تأمین کند و بازگشت سرمایه از طریق اخذ عوارضی باشد.
 
برقی کردن خطوط ریلی از اولویت‌های دولت باشد
ابراهیمی گفت: به هر حال جابه‌جایی‌ با سیستم حمل و نقل جاده‌ای ‌موجب افزایش مصرف سوخت، رشد سوانح رانندگی، تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و ضربه به جاده‌های کشور می‌شود در حالی که در سیستم ریلی این مشکلات را نداریم.
 
این کارشناس حمل و نقل ریلی ادامه داد: در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مهمترین مسئله توجه به زیرساخت‌ها و چرخه تولید است و اگر به بخش ریلی توجه نشود در فاز دوم هدفمندی نیز با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.
 
وی بیان کرد: برقی کردن خطوط ریلی یکی دیگر از مواردی است که موجب می‌شود توسعه خط آهن را داشته باشیم، ورود سوخت پاک به سیستم ریلی موجب کاهش هزینه‌ها و کاهش مصرف گازوئیل خواهد شد.
 
مدیرعامل سابق شرکت ریلی جوپار بیان کرد: با برقی کردن خطوط واگن‌های مولد برق از قطارها حذف می‌شود و یک دستگاه واگن به آن اضافه خواهد شد و همین موجب افزایش بهره‌وری می‌شود ضمن آنکه سوخت پاک جایگزین گازوئیل خواهد شد.
 
لزوم واگذاری لکوموتیو‌ها به بخش خصوصی
این کارشناس حمل و نقل ریلی تاکید کرد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باید به سمتی حرکت کند که واگذاری‌ها را کامل کند، در حال حاضر مالکیت اغلب لکوموتیو‌ها در اختیار دولت و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که این کار منطقی نیست بلکه دولت باید فقط مالکیت خط را داشته باشد و ظرفیت بفروشد.
 
تعرفه واردات قطعات واگن کاهش یابد
ابراهیمی تأکید کرد: دولت همچنین می‌تواند با اختصاص ارز مبادله‌ای به سیستم حمل و نقل ریلی، از این صنعت حمایت کند، البته باید در اتاق مبادلات ارزی، صنعت ریلی در اولویت بالاتری باشد .
 
مدیرعامل سابق شرکت ریلی جوپار یادآور شد: در راستای حمایت از صنعت ریلی، دولت باید تعرفه واردات قطعات ناوگان باری و مسافری را حذف کند تا قطعات با قیمت کمتری وارد شوند که همین امر موجب کاهش هزینه‌های شرکت‌ها و افزایش کیفیت خدمات در محیطی رقابتی و سالم خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.