| کد خبر: 32555 |

احیا، گسترش و تجهیز واگن پارس اولویت ماست

صنعت ریلی کشور با روی کار آمدن دولت اعتدال، امید تازه ای در کالبدش دمیده شده است. این بخش در این چند سال اخیر می توان گفت که مغفول واقع شده و توجهات بیشتری از سوی دولت تدبیر و امید می طلبد.

صنعت ریلی کشور با روی کار آمدن دولت اعتدال، امید تازه ای در کالبدش دمیده شده است. این بخش در این چند سال اخیر می توان گفت که مغفول واقع شده و توجهات بیشتری از سوی دولت تدبیر و امید می طلبد. 
 
به گزارش تین نیوز، یکی از شرکت های موفق در زمینه تولید و طراحی و ساخت صنایع ریلی، گروه صنایع ریلی فرازتیماست. مدیر عامل فرازتیما در این گفتگو با اشاره به مشکلات بخش خصوصی صنایع ریلی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم سخن گفت. به اعتقاد وی ارایه تسهیلات بانکی به بخش خصوصی و حمایت دولت از شرکت های فعال در این عرصه، از مهم ترین همین بهانه ای شد تا پای سخنان محمدحسین قنبری، مدیر عامل این شرکت بنشینیم. در ادامه نظرات ایشان را درباره مسایل مختلف در حوزه ریلی می خوانیم: 


مذاکرات فراز تیما با متروهای تهران، اهواز، مشهد و شیراز در چه مرحله ای است و این شرکت در چه زمینه هایی (تولید واگن، تعمیر و ...) با مترو همکاری خواهد داشت؟ 

شرکت فرازتیما با بعضی از متروهای سطح کشور در زمینه های گوناگون همکاری دارد. از جمله این متروها، متروی اهواز است که شرکت واگن پارس فراز تیما قرارداد تأمین 120 واگن این مترو را دارد اما به خاطر نحوه قرارداد و شرایط خاصی که در اهواز حاکم است با مدیر عامل متروی این شهر مذاکراتی داشته ایم تا با تغییر در نحوه قرارداد، این پروژه را عملی کنیم. چیزی که در این بین واضح است، توانایی کامل واگن پارس برای تأمین واگن های متروی اهواز است. البته به خاطر اینکه هنوز هیچ پیش پرداختی صورت نگرفته است، قرارداد لحاظ نیست اما ضمانت نامه ها برای اجرای این پروژه از ما گرفته شده است و همه چیز حکایت از این دارد که فراز تیما حقوق خود را در آنجا دارد. برای گرفتن تصمیمات جدید در این حوزه، قرار است که شهردار و مدیر عامل متروی اهواز بازدیدی از کارخانه واگن پارس داشته باشند.   

در خصوص متروی شیراز چطور؟

 در خصوص متروی شیراز، تأمین واگن ها از قبل صورت گرفته است و شرکت فراز تیما به دنبال تأمین واگن نیست بلکه شرکت ما به عنوان یک هلدینگ قرارداد خوبی با متروی شیراز منعقد کرده است تا بتواند هم بخشی از تجهیزات خط 1 مترو شیراز را تأمین کند و هم چند ایستگاه بسازد و همچنین ریل گذاری کند. شرکت فراز تیما در صدد است به همراه گروه خاتم الاوصیا، با تمام توان خود این سه قرارداد منعقده را اجرا کند. 
 
این قرارداد بیش از چند هفته است که امضا شده و الان بحث بر سر مشخص کردن آورده ها است. البته شرکت فراز تیما کار را به صورت جدی شروع کرده است. بازدیدها انجام شده، مشاوران جذب شده اند و با پیمانکاران در حال مذاکره هستیم. به محض انجام این کارها، عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد و در صدد هستیم تا اول شهریور ساخت یکی از ایستگاه ها استارت بخورد. 

 
فرازتیما در زمینه متروی تهران چه اقداماتی انجام داده است؟

  درباره مترو تهران خیلی پیش تر از زمانی که آقای هاشمی مدیر عامل متروی تهران بودند، شرکت فرازتیما توافق نامه هایی امضا کرده است تا بتواند از مسیری که متروی تهران معمولاً کارش را انجام می دهد، آورده ها را مورد ملاحظه قراردهد. آورده می تواند زمین هایی باشد که داریم و در قبال کار مجوزهایی به ما می دهد که ما بتوانیم از آن استفاده کنیم و ساخت و ساز را در زمین های مربوطه انجام دهیم که بحمدالله این هم به مرحله خوبی رسیده و سقف قراردادمان باز و بسیار بزرگ است. قرارداد شرکت ما در خصوص خط 6 مترو تهران شامل هم زیرساخت و حفر تونل و هم تأمین تجهیزاتش است. در زمینه تأمین واگن این خط هنوز به جمع بندی نرسیده ایم، زیرا تأمین واگن این بخش بر عهده شرکت واگن سازی تهران است که با آنها نیز مذاکراتی داشته ایم. 

 اقدامات انجام شده در خصوص تامین تجهیزات متروی مشهد چه بوده است؟

در خصوص متروی مشهد، در زمینه تأمین واگن و تجهیزات هنوز وارد بحث جدی نشده ایم اما یک سری اجناس برای آنها تأمین می کنیم.
 
 در خصوص زمان و مراحل تأسیس شرکت «بهره بردار» توضیحاتی را بیان فرمایید و شرکت مذکور در چه زمینه ای فعالیت خواهد کرد؟  
ما درصدد هستیم تا فراز تیما را کامل تر کنیم، این شرکت، سازنده، طراحی و مهندسی، تأمین قطعات و همچنین بازسازی و نگهداری نیز را دارد اما تنها شرکتی که ندارد، شرکت «بهره بردار» است که با تأسیس آن می توانیم بگوییم زنجیره ما کامل خواهد شد. تا چند وقت در بررسی شرایط  و چگونگی تأسیس این شرکت بودیم و خوشبختانه در هفته گذشته توانستیم این شرکت را به ثبت برسانیم و الان در حال مذاکره با مجمع های داخل و خارج هستیم تا بتوانیم مشارکت هایی با آنها داشته باشیم. 
 
این شرکت در زمینه تکمیل فعالیت فراز تیما است تا این شرکت قراردادهای کمتری با دیگر شرکتها داشته باشد و بتواند کارها را درون خود شرکت انجام دهد.

با توجه به اینکه پروژه ساخت قطارهای سریع السیر با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت مدت زیادی است اعلام می شود اکنون در چه مرحله ای است؟ علت این تأخیر چیست؟

ما یک قرارداد B.O.T برای بهینه و برقی کردن خط تهران- مشهد داریم که سرعت آن بین 200 تا 250 کیلومتر است. البته سرعت 200 کیلومتر برای لکوموتیو و واگن ها و سرعت 250 کیلومتر بر ساعت مخصوص E.M.U است. چون خودمان توان ساخت واگن 200 کیلومتر بر ساعت را داریم شرکت واگن پارس به همراه شرکت طراحی و مهندسی راه ریل تیما در حدود 10 ماه است که این کار را آغاز کره اند و پیشرفت های خوبی در این زمینه شده است و به زودی نمونه این کار ساخته خواهد شد. بنابراین اعلام می کنیم که برای ساخت قطارهای سریع السیر  با سرعت 200 کیلومتر مشکلی وجود ندارد و تأخیری نیز در این زمینه صورت نگرفته است، زیرا که برای ساخت آن زمان بندی مشخصی کرده ایم و هنوز این زمان به اتمام نرسیده است اما درباره اینکه در صورت ساخت این قطارها، مشتری خواهد داشت یا نه هنوز مشخص نیست.
 
چون ما قرارداد تأمین ناوگان خط تهران-مشهد را داریم هنوز به عنوان هلدینگ با کارفرمای اصلی خود قراردادی را نبسته ایم تا بتوانیم بر اساس آن در واگن پارس انجام دهیم. پیش نویس این قرارداد در واگن پارس آماده است و به محض اینکه کارفرمای اصلی قرارداد ببند واگن پارس آماده ساخت این قطار خواهد بود.

چه برنامه هایی برای تسریع روند قطارهای سریع السیر در نظر دارید؟ علیرغم تمام مشکلات و موانع حاضر، چه زمانی را برای تحقق این پروژه پیش بینی می کنید؟ 

ما در صدد هستیم تا پایان سال 92 یک نمونه از این قطارها را بسازیم و حتی آن را تست کنیم. مذاکراتی با شرکت های خارجی انجام داده ایم تا تست این قطار صورت بگیرد و انشاءالله بتواند از اوایل سال آینده قابل بهره برداری شود. ما مذاکراتی خوبی با بعضی از شرکت ها داشته ایم و با بعضی نیز به توافقاتی نیز رسیده ایم، اما در مورد قطارهای سریع السیر با سرعت 250 کیلومتر که به صورت E.M.U است، هنوز قطعی نکرده ایم.

در زمینه تولید واگن های باری فراز تیما تا چه حد به برنامه مورد نظر دست یافته است؟

واگن پارس به ساخت واگن باری در خاور میانه مشهور است و در واقع رقیبی ندارد و تبدیل به یک برند برای واگن پارس شده است. در این زمینه سرمایه گذاری زیادی انجام دادیم و در حال 3 قرارداد خوب و مناسبی به امضا رساندیم. دو تا از این قراردادها در حال اجرا است و سومی بخاطر عدم وصول وجوه اختصاصی به آن در راه آهن با کمی تأخیر مواجه شده است. مذاکرات خوبی با راه آهن در این زمینه داشته ایم. در حالی که اکثر شرکت های سازنده واگن با مشکل کمبود پروژه و کار مواجه هستند، واگن پارس توانسته قراردادهای خوبی ببندد. اما بعضاً نیز احتیاج به اختصاص تسهیلات بانکی وجود دارد. به خاطر پیگیری ها و تلاش هایی که کردیم توانستیم خط تولید واگن باری واگن پارس را فعال نگهداریم.

تلاش این شرکت برای صادرات این واگن ها به کشورهای دیگر در چه مراحلی است؟

در زمینه صادرات فعلا با کشورهای خارجی قراردادی منعقد نکرده ایم و علت آن این است که از زمانی که فراز تیما، شرکت واگن پارس را خریده است ما در صدد اصلاح ساختاری این شرکت و تأمین نیازهای داخل کشور بوده ایم. 
 
برای صادرات نیاز به زمان بیشتری داریم، اما با بعضی از کشورهای صاحب تکنولوژی برای اجرای کار مشترک مذاکراتی داشته ایم تا به صورت مشترک بتوانیم واگن را در منطقه بفروشیم. واگن پارس به جز چرخ و محور، ترمز و قلاب ها توانایی ساخت بقیه قطعات را دارد. 
 
موردی که در زمینه صادرات بیشتر دنبال کردیم و تا حدودی نیز در حال نتیجه دادن است، در حوزه واگن های مسافری است. دو قرارداد در جریان است که اگر انجام پذیرد شاهد احیای تعریف مجدد از واگن پارس در منطقه خواهد شد. واگن پارس یک برند مشهور وخوب در منطقه است. 
 
وقتی صحبت از صادرات می کنیم مطمئناً این صادرات به کشورهای پیشرفته نیست. این صادرات به کشورهایی است که سطح توقع و نیازشان کمتر از ایران است و بنابراین سیستم تهویه و تزئینات آن در سطح بالایی قرار ندارد اما کیفیت واگن های ساخت واگن پارس همچنان خوب است و این کیفیت هیچ وقت افت نداشته است. 

افق و چشم انداز 10 ساله فراز تیما را چگونه تصور می کنید؟

ما در صدد هستیم تا زنجیره کاری شرکت فراز تیما را کامل کنیم. علاوه بر شرکت «بهره بردار» در تلاش برای اضافه کردن شرکت های سرمایه گذار به مجموعه خواهیم بود تا بتوانیم چرخش را در مجموعه خود داشته باشیم و این برنامه را در 10 سال آینده در رأس کار قرار خواهیم داد. 
 
چیزی که به شدت دنبال آن هستیم احیا، گسترش و تجهیز شرکت واگن پارس است که در تلاشیم تا این شرکت را در بین 10 شرکت تولیدکننده برتر واگن در دنیا قرار دهیم. برای اینکار باید تجهیزات خودمان را مدرن کنیم، باید طرح و مهندسی را نهادینه کنیم، چیزی که در این سال ها در واگن پارس جزء کمبودها بوده است و همیشه چشم به دست کشورهای خارجی داشته ایم. ما در شرکتی که در حال تأسیس است در تلاش هستیم تا طرح و نقشه را در داخل کشور انجام دهیم اگر چه ممکن است از دانش کشورهای خارجی استفاده کنیم اما شروع این کار الزامی است. 
 
در ماه های اخیر، ارتباط خوبی با دانشگاه های کشور خصوصا دانشگاه علم و صنعت داشته ایم. در دانشکده راه آهن که در علم و صنعت است پژوهشکده ای را به صورت مشترک ایجاد کرده ایم و برای شرکت طراحی و مهندسی، در حال جمع کردن شرکای داخلی و خارجی هستیم و با همتی که دولت جدید دارد ، بخاطر تحریم های بین المللی در بحث ریلی بسیار مصمم هستند، زیرا بخش هوایی و دریایی در حال حاضر نمی تواند موفقیت چندانی داشته باشد و جاده ها و تصادفات و آمار کشته شدگان پیغامی برای ماست که جاده ها پر شده اند. بنابراین توسعه صنعت ریلی گریزناپذیر است و ما در صدد هستیم برای چنین توسعه ای نقش پیش قراول در بین واگن سازان و تولیدکنندگان صنعت ریلی بازی کنیم و بقیه را به دنبال خود بکشانیم. 
 
تأکید بنده این است که آینده کشور، آینده ریلی است و این چشم انداز به وضوح دیده می شود وما باید در راستای ارتقای این صنعت تلاش مضاعف به کار گیریم.

چه انتظاری از دولت آینده در جهت تسهیل روند خصوصی سازی در بخش ریلی و حمایت دولت از شرکت های خصوصی در بخش تولید دارید؟

امیدوارم دولت جدید با انتصاب افراد جدید و توانمند و نخبه این صنعت در راه آهن بتواند این مهم را اجرا کند. یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل در توسعه صنعت ریلی، تسهیلات بانکی است. برای شرکت های خصوصی اگر تسهیلات بانکی همراه نباشد، با توجه به تغییرات ارزی مسلماً تولید مقرون به صرفه نخواهد بود. دولت جدید باید فکری به حال این موضوع بکند. با شناختی که بنده از آقای ترکان دارم و ایشان بسیار آدم خوش فکری هستند، امیدوارم با راهنمایی و مساعدت ایشان صنعت ریلی ایران سمت و سویی مشخص پیدا کند. 
 
دولت باید تسهیلات بانکی را در اختیار بهره بردار قرار دهد تا بتواند پرداختی شرکت های تولید کننده را به موقع بدهد. برای مثال تولید واگن چند ماه طول می کشد و این واگن 80 یا 85 درصد مواد خام نیاز دارد و تنها 15 درصد هزینه ساخت آن است و شرکت تولیدکننده باید مواد خام را خریداری کند و با توجه به اینکه رقم بسیار بالاست نه بهره بردار و نه تولیدکننده در آن لحظه توان پرداخت چنین رقمی را ندارد. 
 
علیرغم اینکه شرکت های واگن سازی توانایی بالایی برای تولید دارند اما تنها 20 یا 30 درصد تولید دارند و این یک فاجعه است. اگر سرمایه گذاری خوبی صورت بگیرد، همانند حمایتی که از صنعت خودروسازی می شود در صنعت ریلی نیز حمایت صورت گیرد مطمئناً حرف زیادی در دنیا برای گفتن خواهیم داشت. 
 
علیرغم تحریم های بین المللی ما توانسته ایم بومی سازی را توسعه دهیم. ما در حال حاضر بوژی ساز هستیم و حتی در این زمینه با برندهای مشهور بوژی ساز همکاری داریم. در طراحی و ساخت بوژی های باری مشکلی نداریم که در نوع خود موفقیت بسیار بزرگی است.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.