| کد خبر: 189189 |

وجود کوره‌های عصر آهن در اطراف یزد

این کوره‌ها که مبدا و آغاز صنعت آهن بودند نیز از آثار باستانی پنهان در یزد هستند.

تین نیوز

مدیرکل میراث فرهنگی یزد از وجود تعدادی کوره‌های باستان شناسی مربوط به عصر آهن در مناطق اطراف یزد یاد کرد و گفت: این کوره‌ها که مبدا و آغاز صنعت آهن بودند نیز از آثار باستانی پنهان در یزد هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید مصطفی فاطمی با اشاره به این‌که سرپیکان کشف شده در کوه پنج انگشتی شهرستان ابرکوه تنها سرپیکان باستانی یزد نیست، اظهار کرد: مناطقی مانند ابرکوه و بخش‌هایی از غرب مهریز و خاتم در دوره‌های مختلف هخامنشی، ساسانی و اشکانی نقش شکارگاه داشتند و صدها سال نیز در این نقش باقی ماندند.

وی افزود: ابزارهای مختص شکار مانند پیکان و سرپیکان نیز در این بازه زمانی مورد استفاده بسیار زیادی قرار گرفتند لذا نمی‌توان این مناطق را خالی از این آثار و تنها دارای یک سرپیکان خواند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تاکید بر اینکه شکارگاه‌های باستانی یزد آثار شکار را در خود جای داده‌اند، گفت: البته یزد از منظر باستانی غنایی بیش از این موارد دارد و در کاوش‌های باستان‌شناسی ابزارآلات سنگی با قدمتی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار سال نیز بخشی از آثار تاریخی مکشوفه این استان هستند که البته به دوران ابتدایی تمدن تعلق دارند که یکی از زیستگاه‌های ابتدایی بشر بوده است.

وی با بیان این‌که با آغاز عملیات‌های باستانی، شناسانه قدمت حقیقی یزد مشخص می‌شود، گفت: به زودی با آغاز عملیات باستانی شناسی در یزد مشخص خواهد شد که این شهر دیرین و کهن، قدمتی فراتر از آنچه اکنون از آن تصور می‌شود، دارد.

در سال گذشته یک سرپیکان باستانی در منطقه‌ی کوه پنج انگشتی ابرکوه کشف شد که جزو یکی از قدیمی‌ترین آثار مکشوفه کشور نیز به حساب می‌آمد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.