| کد خبر: 31887 |

خودروهای فعال در خطوط قطار بین شهری ‌قم ساماندهی می‌شوند‌

تین نیوز | در جلسه علنی امروز شورای ‌شهر قم موضوعاتی همچون تغییر کاربری مجدد محدوده‌های پهنه ویلایی و لایحه‌‌ای مربوط به ساماندهی خودروهای شخصی فعال در خطوط قطار بین‌شهری در استان بررسی شد.
 
نود و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم صبح امروز با حضور اعضای شورای ‌شهر قم برگزار شد.
 
در این جلسه موضوعاتی همچون تغییر کاربری مجدد محدوده‌های پهنه ویلایی و لایحه‌ای مربوط به ساماندهی خودروهای شخصی فعال در خطوط قطار بین‌شهری در استان قم بررسی شد.
 
مصطفی سعادت طلب اولین طرح کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم با ارائه لایحه مربوط آقایان حسین و حسن حسن خانی مالکان پلاک ثبتی در 24 متری انسجام به جلسه شورا ارائه داد که همانند نظر کمیسیون این لایحه با رأی موافق اعضا تصویب شد.
 
توافقنامه شماره 184788 آقای قربانعلی حاجی بابایی مالک پلاک ثبتی در منطقه انسجام لایحه بعدی بود که نظر کمیسیون در مورد این لایحه تصویب شد.
 
پهنه‌های ویلایی همچنان تغییر کاربری می‌دهند
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا شهر قم با اشاره به اینکه من تنها مخالف این لایحه در کمیسیون بوده‌ام افزود: طرح تفصیلی در این لایحه ورود کرده است و قرار نبود در این منطقه حتی یک متر مسکونی شود اما شهرداری در این قسمت مسکونی ارائه داد اما برای اینکه تغییر اساسی ایجاد نشود تغییر 20 درصد پهنه به مسکونی بود و توجیه هم ایجاد سرزندگی در این منطقه بود.
 
وی خاطر نشان کرد: سپس تعاونی تعاملی با شهرداری داشت و ذهنیت او این بود که در این تعامل می‌توانند مجتمع سازی شود و شهرداری هیچ قولی به آن‌ها نداده بود و با این ذهنیت کار ادامه پیدا کرد و سپس پهنه ویلایی در این منطقه مطرح شد و کمیسیون گفته شد که این پهنه اصلاح شود.
 
سعادت طلب با بیان اینکه اگر این پهنه تقلیل یابد مشکلی برای آقایان حل نمی‌شود، گفت: در این منطقه پهنه آپارتمانی وجود ندارد و با تغییر پهنه هم کاری انجام نمی‌شود.
 
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا شهر با بیان اینکه من می‌گویم این طرح را با این عنوان بپذیریم که شهرداری زمین را از پهنه ویلایی خارج کند تصریح کرد: بالاخره باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم و اینکه این زمین از پهنه ویلایی خارج شود به معنای این نیست که پهنه کناری تغییر کاربری دهد.
 
وی افزود: لایحه کنونی غیر قانونی است و باید تغییراتی در آن داد و در مبانی حقوقی طبق کمیسیون ماده پنج باید اگر تمایل داریم این اتفاق بیفتد باید طرح تفصیلی در این منطقه اصلاح شود.
 
محمد آتش زر با بیان اینکه کنار بلوار غدیر زمانی که بنا شد مطالعه شود و در مورد طرح گردشگری گفته شد در این منطقه باید بخش مسکونی هم در نظر گرفته شود گفت: باید کاربری‌ها سیال باشد و دست شهرداری در این مورد باز باشد و این مشکل به این دلیل است که این منطقه را به طور ثابت کاربری تعیین کرده‌اند و باید مشکل افراد زیادی که در این منطقه به وجود آمده حل شود.
 
وحید شایسته نیک با بیان اینکه معتقدم باید در این منطقه به طور کلی پهنه ویلایی برداشته شود گفت: شهرداری باید برای تغییر این وضعیت تلاش کند.
 
عضو کمیسیون زیربنایی شورای شهر قم با عنوان اینکه دیروز در یکی از کمیسیون‌ها به دلیل وجود مشکلات مالی به فکر تغییر طرح‌ها افتاده بودند گفت: نظر من این است که این منطقه به طور کلی باید اصلاح محدوده شود و پهنه تغییر کند.
 
ناصر رعیت پور با اشاره به اینکه باید در این منطقه پهنه بندی اصلاح شود خاطر نشان کرد: این طرح در صورتی که با اصلاح پهنه بندی همراه نباشد برای انجام کار با مدت زیادی تأخیر مواجه می‌شویم.
 
حسن بختیاری نائب رئیس شورای شهر قم افزود: فقط یک بخش از این منطقه را اصلاح می‌کنیم و به همه پهنه ربط ندارد.
 
نعمت الله عواطف رستمی خاطر نشان کرد: اگر این محدوده را اصلاح کنیم و دومرتبه چنین مشکلاتی به وجود بیاید باید بتوانیم پاسخگو باشیم.
 
محمد رضا ملکی با بیان اینکه باید در این محدوده اصلاح پهنه صورت گیرد گفت: به دنبال رأی دادن به یک تعاونی خاص نیستم و برای حل این مشکل به این روش عمل می‌کنیم.
 
محمود مسگری عضو کمیسیون نظارت و حقوقی با بیان اینکه این پهنه ویلایی در چند سال آینده اجرا نمی‌شود و منبع درآمدی خوبی از دسترس شهرداری خارج می‌شود گفت: نظر من این است این طرح به کمیسیون ماده پنج برود و تغییر پهنه انجام شود.
 
سعادت طلب با اشاره به اصل طرح که در کمیسیون مطرح شده بود افزود: کلیت طرح خارج شدن این نقطه از پهنه ویلایی بود.
سپس این لایحه به رأی گذاشته شد که با رأی موافق 14 نفر از اعضا تصویب شد.
 
ساماندهی خودروهای شخصی فعال در خطوط قطار شهری استان در دستور کار قرار گرفت
عباس ذاکریان با بیان اینکه لایحه ای مربوط به ساماندهی خودروهای شخصی فعال در خطوط شهرهای اقطاری استان و اخذ 4 درصد بهای خدمات صدور پروانه بهره برداری متقاضیان بر اساس هزینه خودرو که در کمیسیون با رأی اکثریت اعضا تصویب شده بود را ارائه کرد.
 
عباس محمدی عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه نباید چالشی را درصاحبان خودرو ایجاد کنیم افزود: برای کاهش بار هزینه ای پیشنهاد می‌دهم که این 2 درصد را محاسبه و با یک مقدار خاص به همه خودروها تعمیم دهیم.
 
ذاکریان با بیان اینکه این پیشنهاد را در کمیسیون هم مطرح کرده بودند گفت: این نظر در کمیسیون رد شده بود.
 
‌بختیاری با اشاره به اینکه تغییر ارقام زیاد در 2 درصد تفاوتی نمی‌کند، گفت: با این کار هزینه‌ای اضافی از عهده صاحبان خودرو کم می‌شود.
 
بیاتی با اشاره به اینکه باید برای این میزان 2 درصد رقم کاملی ارائه شود افزود: باید این لایحه به کمیسیون برگردد تا این هزینه به طور دقیق محاسبه شود.
 
لایحه ابتدایی که توسط کمیسیون به جلسه ارائه شده بود ابتدا به رأی گذاشته شد که با رأی مخالف اعضا شورا تصویب نشد و سپس پیشنهاد تعیین مبلغ 250 هزار تومان برای هر خودرو به رأی گذاشته شد که با رأی موافق 18 نفر از اعضا تصویب شد.
 
سپس آتش زر به ارائه لوایح کمیسیون امور زیر بنایی و بودجه پرداخت افزود: نخستین لایحه مربوط به مجتبی نحوی مالک ملکی است که درخواست مساعدت در عوارض داشته است که به تصویب رسید.
 
سپس آتش زر لایحه‌ای با این عنوان که با عنایت به لایحه 93558 مورخ 21/4/ 93 درخواست اخذ مجوز پرداخت پاداش به افراد فعال در ایام 14 و 15 خرداد و نیمه شعبان امسال را به جلسه ارائه کرد.
 
سید مهدی مقیمی عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه در سیستم‌های عملیاتی اینگونه است که مقادیری را به کارکنان می‌پردازیم و معتقدم درصدی را به شهردارهای مناطق بدهیم تا به افرادی دکه در این زمینه زحمت می‌کشند پرداخت شود.
 
ذاکریان با اشاره به آینه ایام خاص و ویژه در تاریخ ما مانند 14 و 15 خرداد گفت: کار کردن در این شرایط سخت است و در همه ایام تعطیلات که به دنبال استراحت و رسیدن به خانواده هستند و به نظر من باید این موضوع را ببینیم و پرسنل شهرداری باید در این مورد تشویق شوند.
 
نماینده شهرداری در جلسه با اشاره به اینکه باید شاهد موفقیت های بیشتر در حوزه خدت رسانی شهری باشیم باید به این افراد کمک کرد.
 
آتش زر گفت: این مراسمات هر ساله انجام می‌شود باید در بودجه در نظر گرفته شود.
 
اسماعیل زارعی کوشا قائم مقام شهردار قم با اشاره به اینکه خدمات نیروهای شهرداری از مجموع خدمات همه بخش‌های دیگر باشد گفت: درخواست ما این است که این موضوع چون در بودجه امسال پیش بینی نشده بود تصویب شود و ما آن را در سال بعد در بودجه سال آینده در نظر می‌گیریم.
 
سپس نظر کمیسیون ابتدا به رأی گذاشته شد که تصویب نشد و پس از آن لایحه مربوط به پرداخت این هزینه به مبلغ 300 میلیون تومان از دیون مرکز با شرط تعیین ردیف توسط آن‌ها به رأی گذشته شد که با رأی مخالف اعضا به طور کلی این لایحه رد شد.
 
پیشنهاد شهرداری برای توسعه فضای سبز استان همچنان در راس اختلاف شورانشینان
آتش زر با اشاره به لایحه‌ای که هفته گذشته در مورد موضوع 320 کارگر شهرداری فعال در فضای سبز بودند ارائه شده بود افزود: نظر کمیسیون این است که اعتباری به میزان 4 و نیم میلیون تومان را برای این بخش تصویب کنیم.
 
ذاکریان با اشاره به اینکه در بحث فضای سبز کارشناسی انجام داده‌ایم گفت: مساحت فضا سبز شهری در سال 92 معادل 338 هکتار بوده است که 240 هکتار پیمان و 98 هکتار امانی بوده است.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه مجموع فضای سبز ما 1530 هکتار بوده ‌و در مجموع 194 هکتار توسعه داشتیم که 45 هکتار شهری و مابقی جنگلی بوده است.
 
وی افزود: در سال 93 معادل 1724 هکتار فضای سبز داریم که باید نگهداری شد و در بودجه سال 93 نیز باید توسعه در فضای سبز ایجاد شود و مقدار هزینه هر هکتار فضای سبز را استخراج کردیم که معادل 49 و نیم میلیون تومان است.
 
ذاکریان با اشاره به اینکه فضای سبزی که ما نگهداری می‌کنیم در سال جاری برابر 380 هکتار شهری است گفت: اگر با مبلغ 49 میلیون در نظر گرفته شود و به همراه هزینه توسعه رقمی معادل 21 میلیارد و 800 میلیون و در محاسباتی دیگر معادل 324 میلیارد و 300 میلیون تومان بودجه نیاز است که میانگین آن رقم معادل 23 میلیارد تومان است.
 
وی افزود: شهرداری درخواست 320 نفر برای یک سال به طور امانی در فضای سبز و 25 نفر نیز برای خدمات شهری به مدت 6 ماه درخواست کرده بودند و ردیف بودجه نیز از خدمات قراردادی است و بنابریان در جلسه هم 25 نفر برای خدمات شهری به مدت 6 ماه بود.
 
آتش زر با اشاره به اینکه باید در بودجه 94 این مقدار در نظر بگیرند گفت: نظر ما بر این است که این قرار داد را 8 ماهه در نظر بگیرند و 4 میلیارد و 100 میلیون نیز بودجه برای آن تصویب شود.
 
عابدینی با تاکید بر اینکه این مقدار بالاست و هزینه‌ها درست تعیین نشده است گفت: رقم‌هایی که ددر بحث امانی و کار کارگری است نباید نیرو جذب کنیم و به بدنه شهرداری تحمیل کنیم.
 
بختیاری با اشاره به اینکه عدد و ارقام به صورت غیر منطقی افزایش یافته است گفت: شهرداری باید پاسخگو این موضوع شود و البته باید به این بخش کمک کنیم و پیشنهاد می‌کنم توضیحی در مورد این افزایش بودجه را به ما ارائه کنند.
 
عابدینی با اشاره به اینکه باید اطلاع رسانی شود و شرکت‌های پیمانکاری این کارها را انجام دهد خاطر نشان کرد: شرکت‌های مبنا در کشور در حال انجام کارهای کلان هستند و این توجیه برای استفاده از نیروهای امانی مناسب نیست.
 
رضا پوریافر معاون شهردار قم با بیان اینکه از این رویه در شورای شهر انتقاد داریم افزود: مدت زمان زیادی است از ما توضیحات خواسته شده است و درکمیسیون ها حضور یافتیم و دلایل خود را ارائه کرده‌ایم اما امروز در صحن علنی مشاهده می‌کنیم هنوز اختلاف نظر وجود دارد و ما به نتیجه نمی‌رسیم.
 
سپس با مشاهده اختلافات زیادی که در مورد این موضوع و مخصوصا بر سر بودجه آن وجود داشت با رای 15 نفر از اعضا لایحه به کمیسیون ها ارجاع شد تا هفته آینده بررسی مجدد صورت گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.