◄ نیازهای رانندگان کامیون پس از آتشبس ایران و اسرائیل ؛ شیردلان جاده ها را فراموش نکنید!
حضور شجاعانه رانندگان کامیون طی جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل در جاده ها و پایدار نگه داشتن جبهه حمل و نقل موجب شد کشور با کمترین کمبود مواجه شود. اکنون در ایام آتش بس توجه به نیازهای فوری این اقشار ضروری است.

حضور شجاعانه رانندگان کامیون طی جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل در جاده ها و پایدار نگه داشتن جبهه حمل و نقل موجب شد کشور با کمترین کمبود مواجه شود. اکنون در ایام آتش بس توجه به نیازهای فوری این اقشار ضروری است.
در دوران پس از آتشبس ایران و اسرائیل، توجه به مطالبات صنفی رانندگان کامیون از جمله کاهش حق بیمه تأمین اجتماعی، پرداخت فوری کرایه بار و حذف دلالان توزیع بار ضروری است.
۱. نقش بی بدیل رانندگان کامیون در جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل
در جریان جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل، رانندگان کامیون بار دیگر نشان دادند که فراتر از یک قشر شغلی، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی و لجستیک کشور هستند. در حالی که بسیاری از مسیرهای حملونقل در معرض تهدید امنیتی قرار داشت، این رانندگان با شجاعت و تعهد مثال زدنی، مسئولیت جابه جایی کالا، سوخت، آذوقه، و تجهیزات اساسی را بر عهده گرفتند.
بسیاری از آنها بدون بیمه کافی، بدون امکانات رفاهی، و با خطرات جدی امنیتی، سفرهای بین شهری و بین استانی را انجام دادند تا چرخ اقتصادی کشور از حرکت نایستد. شجاعت، ازخودگذشتگی و تعهد این قشر در ایام بحران، اکنون باید با پاسخهای عملی از سوی دولت و نهادهای ذی ربط همراه شود؛ نه فقط در قالب تقدیر لفظی، بلکه با اقدامات ملموس حمایتی و رفاهی.
۲. کاهش حق بیمه رانندگان ؛ مطالبهای فوری
یکی از مهم ترین دغدغه های معیشتی رانندگان کامیون ، حق بیمه تأمین اجتماعی است که در حال حاضر، بخش بزرگی از درآمد ماهانه آنها را می بلعد. اغلب این رانندگان بدون کارفرما هستند و باید سهم بیمه خود و کارفرما را بهطور کامل پرداخت کنند. این فشار مالی باعث شده بسیاری از رانندگان به ناچار از پوشش بیمه خارج شوند یا از خدمات درمانی و بازنشستگی محروم بمانند.
در شرایطی که نقش این قشر در دوران جنگ ۱۲ روزه و پس از آن غیرقابل انکار است، ضرورت دارد دولت سهم بیمه را کاهش دهد یا تسهیلاتی در قالب یارانه بیمه ای و بیمه تکمیلی ایام جنگ رانندگان ارائه دهد. این اقدام نه تنها موجب افزایش انگیزه در رانندگان خواهد شد، بلکه پایداری نیروی انسانی در حمل و نقل را تضمین می کند.
۳. پرداخت فوری کرایه بار؛ ضرورتی برای پایداری اقتصادی رانندگان کامیون
تأخیر در پرداخت کرایه بار توسط باربری ها و صاحبان کالا یکی از مشکلات مزمن و آسیب زای حمل و نقل جادهای کشور است. رانندگان کامیون پس از حمل بار، نیاز فوری به دریافت کرایه برای تأمین معیشت خانواده، سوخت، غذا، اقامت، و هزینههای نگهداری خودرو دارند. اما در عمل، برخی شرکت های باربری پرداخت کرایه را روزها یا حتی هفته ها به تعویق می اندازند.
اکنون در ایام پسا جنگ ایران و اسرائیل لزوم راه اندازی سامانه ای هوشمند و قابل. نظارت برای پرداخت فوری کرایه بار پس از اتمام عملیات حمل، بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. این اقدام علاوه بر ایجاد اعتماد، مانع از توقف فعالیت رانندگان در ایام پس از بحرانهای سیاسی خواهد شد. همچنین، اجرای این طرح به افزایش بهره وری زنجیره تأمین و کاهش اصطکاک میان راننده، باربری و صاحب بار کمک خواهد کرد.
۴. حذف دلالان بار و اصلاح ساختار توزیع
یکی دیگر از خواسته های جدی رانندگان کامیون، حذف دلالان بار از چرخه توزیع بار در کشور است. واسطههایی که بدون مجوز رسمی و صرفاً با ارتباطات فردی اقدام به واگذاری بار با نرخ دلخواه میکنند، موجب کاهش سهم راننده، افزایش کرایه نهایی برای مشتری و بیعدالتی گسترده در بازار حملونقل میشوند.
سامانههای رسمی بارگیری باید تقویت شده و نقش انجمنهای صنفی در نظارت بر توزیع بار افزایش یابد. همچنین، توسعه فناوریهای هوشمند و اپلیکیشنهای نظارتپذیر برای اتصال مستقیم راننده به صاحب بار، میتواند به شفافسازی چرخه حملونقل و حذف دلالی غیررسمی منجر شود.
در عصر پس از آتشبس، شفافسازی و کارآمدسازی اقتصاد، ضرورتی انکارناپذیر است که از صنعت حملونقل آغاز میشود.
۵. حمایت از رانندگان کامیون ؛ رمز بقا و پایداری اقتصاد در دوران پس از بحران
دولت و نهادهای اجرایی باید حمایت از رانندگان کامیون در دوران پس از آتشبس ایران و اسرائیل را بهعنوان یک اولویت ملی در نظر بگیرند. این حمایت نباید صرفاً شعارگونه باشد، بلکه باید شامل بستههای واقعی شامل کاهش هزینههای بیمه، تثبیت قیمت قطعات، تسهیلات بانکی برای نوسازی خودرو، و آموزشهای فنی و حقوقی به رانندگان باشد.
در صورتی که این مطالبات محقق نشود، رانندگان با مشکلات معیشتی، عدم رغبت به ادامه فعالیت، یا حتی مهاجرت شغلی مواجه خواهند شد که میتواند زنجیره حملونقل کالا را دچار اخلال کرده و بر امنیت اقتصادی کشور اثر منفی بگذارد.
در مقابل، با اجرای چند تصمیم راهبردی ساده اما مؤثر، میتوان آینده این قشر زحمتکش را تضمین کرد و آنها را بهعنوان شرکای توسعه ملی وارد عرصه برنامهریزیهای کلان کرد.
رانندگان کامیون در جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل، در خط مقدم لجستیک کشور ایستادند. اکنون، در روزهای آرامش پس از طوفان، نوبت پاسخگویی به مطالبات برحق آنهاست:
کاهش حق بیمه تأمین اجتماعی، پرداخت فوری کرایه بار، و حذف دلالان از چرخه حملونقل از جمله اقدامات ضروری برای بازسازی اعتماد و بهبود شرایط معیشتی این قشر پرتلاش است.
در این مسیر، نقش دولت، وزارت راه، سازمان تأمین اجتماعی، انجمنهای صنفی و شرکتهای باربری تعیینکننده است. سرمایهگذاری روی رفاه و امنیت شغلی رانندگان، در واقع سرمایهگذاری روی امنیت اقتصادی، پایداری زنجیره تأمین و تقویت استقلال ملی است.
انتهای پیام