| کد خبر: 12268 |

آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای از امروز ۲۰ روز تا توافق نهایی

تین نیوز | ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال 2013 در ژنو به توافق اولیه دست یافتندکه براساس آن ایران در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق درآورد.

 بنا بر توافق اولیه ژنو این کشورها فرصت دارند تا ضرب‌الاجل 20 ژوییه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور به یک توافق جامع نهایی برسند اما تحلیلگران و برخی دیپلمات‌ها در مورد حصول این توافق تا 20 ژوییه تاحدودی  خوشبین  نیستند.

مقامات غربی نیز گفته‌اند که پس از برگزاری دور پنجم این مذاکرات به دلیل وجود اختلافات زیاد میان خواسته‌های مذاکره‌کنندگان پیشرفت بسیار کمی در مذاکرات حاصل شده است. با این حال طرف‌های مذاکره‌کننده تاکید دارند که تا ضرب‌الاجل 20 ژوییه به یک توافق برسند تا از تمدید توافق اولیه ژنو که می‌تواند مشکلاتی را به مذاکرات اضافه کند، بپرهیزند.

دور ششم مذاکرات هسته‌ای با 1+5 از امروز در وین آغاز می‌شود و به مدت 20 روز ادامه می‌یابد؛ این خبر را سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امورخارجه کشورمان داد و ایران و گروه 1+5 پس از آنکه در نوامبر سال 2013 در ژنو به توافق اولیه دست یافتند، براساس آن ایران در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق درآورد.

بنا بر توافق اولیه ژنو این کشورها فرصت دارند تا ضرب‌الاجل 20 ژوییه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور به یک توافق جامع نهایی برسند اما تحلیلگران و برخی دیپلمات‌ها در مورد حصول این توافق تا 20 ژوییه تاحدودی خوشبین نیستند.

مقامات غربی نیز گفته‌اند که پس از برگزاری دور پنجم این مذاکرات به دلیل وجود اختلافات زیاد میان خواسته‌های مذاکره‌کنندگان پیشرفت بسیار کمی در مذاکرات حاصل شده است. با این حال طرف‌های مذاکره‌کننده تاکید دارند که تا ضرب‌الاجل 20 ژوییه به یک توافق برسند تا از تمدید توافق اولیه ژنو که می‌تواند مشکلاتی را به مذاکرات اضافه کند، بپرهیزند.

دور ششم مذاکرات هسته‌ای با 1+5 از امروز در وین آغاز می‌شود و به مدت 20 روز ادامه می‌یابد؛ این خبر را سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امورخارجه کشورمان داد و افزود: این بار سقفی برای مدت مذاکرات تعیین نشده، مگر تا 20 ژوییه (29 تیر) که آخرین مهلت تعیین شده دوره شش ماهه برنامه اقدام مشترک است.

وی گفت: ما و همه طرف‌ها در 1+5 آقای ظریف و خانم اشتون از 11 تا 29 تیرماه در وین از فرصت موجود استفاده می‌کنیم تا به توافق نهایی برسیم.

حضور بیل برنز در مذاکرات
گفتنی است رویترز از حضور بیل برنز، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در این دور از مذاکرات خبر داد و مدعی شد که وی در گفت‌وگوهای محرمانه میان آمریکا و ایران که توافق اولیه ژنو را در پی داشت نقش بسزایی داشته است و از همین روز احتمال انجام مذاکرات دوجانبه میان این دو کشور را به وجود می‌آورد.

برنز پیش از این در ماه گذشته دو بار - در ژنو به منظور انجام گفت‌وگوهای دوجانبه در راستای برطرف کردن اختلافات میان تهران و قدرت‌های جهانی مذاکره‌کننده و سپس در وین - با مقامات ایرانی دیدار داشته است.

با این حال طرف ایرانی باوجود تمایل برای دست یافتن به توافق نهایی پیش‌بینی قابل توجهی از دور تازه مذاکرات نکرده است. عراقچی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: پیش‌بینی خاصی برای برگزاری جلسات دو و چندجانبه با هیات‌های مذاکره‌‌کننده نشده اما طبیعت مذاکرات به نحوی است که چون ما با شش کشور طرفیم، طبعا هر جا احساس نیاز کنیم که لازم است با هیاتی جداگانه صحبت کنیم یا با دو هیات،‌ نشست سه‌جانبه داشته باشیم این کار را انجام خواهیم داد.معاون وزیر امورخارجه نخستین اصل مدنظر برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را حفظ عزت و استقلال همه‌جانبه کشورمان به‌ ویژه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فنی دانست.

عراقچی افزود: با تاکید بر این اصول تلاش خواهیم کرد به راه‌حلی عادلانه و منطقی برسیم و با تثبیت حقوق مردم ایران به عنوان اولویتی اساسی این مذاکرات را با اقتدار، سربلندی، افتخار و پیروزی پشت سر بگذاریم.

وی همچنین با قدردانی از حمایت مردم از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: مردم با صبوری مذاکرات را پیگیری می‌کنند و با محبت به ما روحیه می‌دهند و هر جا با آنان مواجه می‌شویم با قوت از ما می‌خواهند با حفظ عزت، استقلال و اقتدار کشور در پی حل مساله هسته‌ای باشیم.

عراقچی افزود: همه طالب این هستند که با حفظ این اصول اگر راه‌حلی پیدا شود، این مشکل غیرضروری که ایجاد شده است حل و فصل و تنش‌ها کم شود و ما حتما با همین منش حرکت خواهیم کرد.

ایران باید انتخاب کند
این در حالی است که جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن‌پست با طرح این موضوع که خوشبینی عمومی در مورد خروجی این مذاکرات تاکنون با موضعی که آنها پشت درهای بسته مشخص کرده‌اند همخوانی نداشته است، ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت اکنون ایران باید انتخاب کند.کری افزود: تهران یا باید از این فرصت استفاده کند و اقدامات لازم را در خصوص کاهش نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای‌اش به‌کار گیرد یا می‌تواند این فرصت تاریخی را برای از بین بردن انزوای سیاسی و اقتصادی‌اش که سطح زندگی مردم‌اش را ارتقا می‌دهد از دست بدهد.

وزیر امورخارجه آمریکا در مقاله خود مدعی شد: ما می‌دانیم اختلاف زیادی میان نیت ظاهری ایران و محتوای واقعی برنامه هسته‌ای‌ این کشور وجود دارد.

وی در ادامه نوشت: اختلافات در مذاکرات به دلیل خواسته‌های غیرواقعی و زیاد ما ایجاد نشده است، قدرت‌های جهانی تا اندازه ممکن از خود انعطاف نشان داده‌اند. اما فرصت ما برای دستیابی به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 20 ژوییه به سرعت در حال پایان یافتن است.

کری افزود: مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که هیچ تمایلی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارند و فعالیت‌های هسته‌ای آنها تنها برای اهداف صلح‌آمیز و برطرف کردن نیازهای غیرنظامی طراحی شده است. اگر این را درست فرض کنیم ثابت کردن آن کار سختی نخواهد بود.وی ادامه داد: ما و هم‌پیمانانمان به ایرانی‌ها نشان داده‌ایم که تا چه اندازه جدی هستیم. در جریان این مذاکرات که در ابتدا به طرح اقدام مشترک منجر شد ما دست خود را به سمت ایرانی‌ها دراز و به طور مستقیم با آنها ملاقات کردیم تا بفهمیم که ایران از برنامه هسته‌ای‌اش چه می‌خواهد.

وی تاکید کرد: ما با کاهش تحریم‌های اقتصادی ثابت کرده‌ایم که در این زمینه انعطاف داریم.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین نوشت: در جریان این مذاکرات، مذاکره‌کنندگان ایرانی نیز جدی بودند. ایران با پیروی از توافقات‌مان در طرح اقدام مشترک برخی توقعات را برآورده کرده که فضا و فرصت لازم برای پیشروی به سمت مذاکرات جامع نهایی را ایجاد کرده است.

به ویژه ایران ذخیره اورانیوم خود با غنای بالا را از بین برده و ظرفیت غنی‌سازی خود را با نصب نکردن یا راه‌اندازی سانتریفوژهای بیشتر محدود و از پیشرفت بیشتر در تاسیسات غنی‌سازی خود و رآکتور آب سنگین کرده و همچنین اجازه حضور بازرسان بیشتری را داده است.

در ازای این اتحادیه اروپا و گروه 1+5 برخی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را کاهش داده‌اند این در حالی است که بخش زیادی از تحریم‌های تهران هنوز به قوت خود باقی است.

جان کری در ادامه به گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال 2002 تاکنون اشاره کرد که در آنها ادعا شده ایران بارها تعهدات بین‌المللی خود برای منع اشاعه را نقض کرده است. شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ این چهار قطعنامه را علیه ایران صادر کرده و از این کشور خواسته است تا به این گزارشات رسیدگی کند.
وی تاکید کرد: اگر قرار باشد ما به یک راه‌حل جامع‌ و نهایی برسیم ایران باید به این مساله رسیدگی کند و این تنها خواسته یک کشور نیست بلکه خواسته جامعه جهانی است.

کری ادامه داد: برای کاهش تحریم‌های ایران، جهان به سادگی از این کشور می‌خواهد که ثابت کند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش همان‌گونه‌ای است که ادعا می‌کند.

وی همچنین به سخنان حسن روحانی رییس‌جمهور ایران اشاره کرد که گفته بود سیاست بین‌المللی ایران تغییر کرده و انتظار می‌رود رهبران جهان تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند و گفت: باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا نیز از این فرصت استفاده کرده تا از طریق مذاکره راه‌حلی برای مساله هسته‌ای ایران بیابد. ما وارد این مذاکرات شدیم چون معتقد بودیم که یک شانس واقعی برای موفقیت‌مان وجود دارد.

وی متذکر شد: دستیابی به توافق هسته‌ای هنوز ممکن است اما زمان به سرعت رو به پایان است.
وزیر امورخارجه آمریکا اظهار کرد: مذاکره‌کنندگان ما از اکنون تا ضرب‌الاجل 20 ژوییه در وین تلاش خواهند کرد. ممکن است فشاری برای افزایش این زمان وجود داشته باشد اما تمدید توافق ممکن نیست مگر اینکه تمام طرف‌های مذاکره‌کننده با آن موافقت کنند.

وی افزود: در این جهان پر از مشکل این شانس اغلب نمی‌تواند تمام خواسته‌های طرف‌های مذاکره‌کننده را که شامل امن‌تر کردن جهان و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است برآورده کند با این حال ما اکنون چنین فرصتی داریم و دستیابی به یک توافق تاریخی ممکن است. در اینجا مساله اراده سیاسی و اثبات نیات‌ است. مساله انتخاب است. اجازه دهید ما همگی به طور عاقلانه انتخاب کنیم.

تلاش و امیدواری برای رسیدن به توافق نهایی از سوی طرفین در حالی ادامه دارد که رژیم صهیونیستی بار دیگر به جنگ روانی و استفاده از فشارهای تبلیغاتی علیه مذاکرات روی آورده است.

نتانیاهو در تازه‌ترین اقدام در مصاحبه با رسانه‌های شش کشور عضو گروه 1+5 درخواست‌های ضدایرانی خود درباره غنی‌سازی را که قبلا رد شده بود، تکرار کرده و گفته است شش کشور طرف مذاکره با ایران نباید تسلیم تهران شوند زیرا به توافق نرسیدن بهتر از یک توافق بد است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که تهران بارها اعلام کرده غنی‌سازی حق غیرقابل مذاکره ماست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.