استراتژی جامع برای حمل و نقل پاک تدوین شد
مدیر عمرانی، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورای مناطق آزاد گفت: برای کاهش میزان آلودگی هوا باید یک استراتژی جامع برای حمل و نقل پاک تدوین شود که زمینه ساز زیرساخت ها، بهبود کیفیت وسایل نقلیه، و افزایش آگاهی عمومی می شود.
مدیر عمرانی، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورای مناطق آزاد گفت: برای کاهش میزان آلودگی هوا باید یک استراتژی جامع برای حمل و نقل پاک تدوین شود که زمینه ساز زیرساخت ها، بهبود کیفیت وسایل نقلیه، و افزایش آگاهی عمومی می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی رعیتی مدیر عمرانی، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورای مناطق آزاد اظهار داشت: حمل و نقل پاک به معنای استفاده از روش های حمل و نقل است که به محیط زیست آسیب نمی زنند و در جهت حفظ و احترام به طبیعت طراحی شده اند. این مساله در دنیای امروز به ویژه در کشورهای توسعه یافته، به یکی از اصلی ترین چالش های زیست محیطی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در ایران، علی رغم اینکه در مورد حمل و نقل پاک سخنرانی ها و وعده های زیادی داده شده، فاصله معناداری بین آنچه در عمل مشاهده می شود و آنچه در کلام بیان می گردد وجود دارد. به نظر می رسد که یک استراتژی مشخص و جامع در این زمینه وجود ندارد.
او بیان کرد: در بسیاری از کلان شهرها، مانند تهران، آلودگی هوا به یک معضل جدی تبدیل شده است، اما اقداماتی که برای کاهش این آلودگی انجام می شود، معمولاً پراکنده و بدون هماهنگی است.
رعیتی توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی در حمل و نقل پاک در ایران، عدم وجود یک نهاد یا ارگان مشخص برای هدایت و نظارت بر این موضوع است. این مسئله باعث می شود که مسئولیت ها به راحتی به یکدیگر انتقال یابد و کسی مسئولیت را به عهده نگیرد.
مدیر عمرانی، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورای مناطق آزاد به چالش های حمل و نقل پاک اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا یکی از عواقب مستقیم عدم توجه به حمل و نقل پاک است. با افزایش تعداد خودروها و عدم نظارت بر کیفیت سوخت و خودروها، آلودگی هوا به شدت افزایش یافته است. در سال های اخیر، مشاهده شده که حتی در روزهای پاییزی با وارونگی دما، آلودگی به اوج خود می رسد و این موضوع تأثیرات منفی بر سلامت شهروندان دارد.
رعیتی توضیح داد:زیرساخت های حمل و نقل عمومی در بسیاری از شهرها به ویژه در کلان شهرها مناسب نیست. عدم توسعه و بهبود زیرساخت ها باعث می شود که مردم به استفاده از خودروهای شخصی روی بیاورند.در برخی شهرها، سیستم حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس های برقی به اندازه کافی توسعه نیافته اند که بتوانند نیازهای روزمره مردم را پوشش دهند.
مدیر عمرانی، زیربنایی و محیط زیست دبیرخانه شورای مناطق آزاد تصریح کرد: ضروری است که یک استراتژی جامع برای حمل و نقل پاک تدوین شود که شامل تمامی جوانب این موضوع باشد. این استراتژی باید شامل توسعه زیرساخت ها، بهبود کیفیت وسایل نقلیه، و افزایش آگاهی عمومی باشد.
او گفت: تعیین یک نهاد مشخص برای هدایت پروژه های حمل و نقل پاک می تواند به بهبود وضعیت کمک کند. این نهاد باید بتواند همکاری های بین بخشی را تسهیل کند و مسئولیت ها را به طور واضح مشخص نماید.