| کد خبر: 169882 |

◄ بانک‌ها تامین مالی پروژه‌های ریلی را برعهده بگیرند

مقرراتی به تصویب رسیده که طبق آن قوانین، شرکت راه‌آهن اجازه دارد از منابع داخلی خود سرمایه‌گذار بخش خصوصی را نزد بانک تضمین کند و از این بابت از بخش خصوصی تعهد بگیرد.

تین نیوز

برنامه‌ریزی راه‌آهن ایران افزایش سهم بار و مسافر به‌عنوان دو هدف اصلی این شرکت است که تدوین آن یک مساله است و تامین منابع مالی برای پروژه‌های ریلی مساله دیگری است.

به گزارش تین‌نیوز، به زعم مسئولان ریلی کشور وابستگی مالی راه‌آهن به منابع دولتی باید کاهش پیدا کند چراکه کشور با کسری بودجه مواجه است و برای تامین اعتبارات مشکل دارد. از طرفی تغییر چهره ریلی کشور٬ ایمن‌سازی بیشتر راه‌آهن٬ توسعه خطوط جدی و ایجاد منابع پایدار برای توسعه ریلی نیز نیاز مهم این صنعت است که تحقق آن به سرمایه‌گذاری کلانی در این صنعت دیربازده احتیاج دارد.

عبادالله فروزش عضو انجمن صنفی ریلی در اینباره گفت: بانک‌ها باید عامل ایجادکننده این تسهیلات باشند.

هرچند به زعم فعالان بخش دولتی ریلی، بانک‌های اعطا کننده تسهیلات در حوزه حمل‌ونقل ریلی تخصص لازم را ندارند اما می‌توانند با ایجاد کارگروه‌های تخصصی ریلی این منابع را تامین کنند.

این عضو انجمن صنفی ریلی درباره این موضوع ادامه داد:  استفاده از فاینانس خارجی یکی از انواع خوب تامین مالی پروژه‌های ریلی است اما برای تامین مالی  فاینانس، معمولا در کشور ما شرکت‌ها خودشان  وارد عمل ‌می‌شوند.

فروزش افزود: اما راه درستش این است که یک بانک واسطه این کار شود. ترجیح شرکت‌ها هم این است که یک بانک وارد عمل شده و به‌جای اینکه شرکت‌ها خودشان وارد کار فاینانس شوند این کار را انجام دهند.

این کارشناس ریلی ادامه داد: اما اینکه خودِ بانک‌ها در شرایط فعلیِ اقتصادی کشور در پروژه‌های ریلی سرمایه‌گذاری کنند مطلوب‌ترین حالت ممکن است. در حال حاضر اما بانک‌ها منابع مالی ندارند و یا اینکه با بخش خصوصی کار نمی‌کنند.

.فروزش بیان کرد: بانک‌ها نباید این‌همه سخت‌گیری داشته باشند چراکه بازار از آنِ آنها است

او افزود: بانک‌ها باید مشوق‌های انگیزشی برای ورود بخش خصوصی به پروژه‌های ریلی ارائه دهند. این کار مزایایی دارد، اولا سرمایه‌گذار از داخل کشور خواهد بود. ثانیا کار با سرمایه‌گذار داخلی ریسک پایین‌تری هم دارد. یک دلیل دیگر هم این است که سرمایه‌گذاری، حوزه تخصصی بانک‌ها است.

این در حالی است که مسئولان راه‌آهن کشور اعلام کرده‌اند که مقرراتی به تصویب رسیده که طبق آن قوانین شرکت راه‌آهن اجازه دارد از منابع داخلی خود سرمایه گذار بخش خصوصی را نزد بانک تضمین کند و تعهدی از بخش خصوصی بگیرد.

چنانچه بخش خصوصی به تعهدات خود عمل نکرد راه‌آهن می‌تواند از این سرمایه‌گذاری استفاده کند و ادامه طرح در اختیار ر‌ه آهن قرار گیرد و اقساط تسهیلات به بانک را هم بپردازد.

بنابراین سرمایه‌گذارانی که بخواهند از منابع ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کنند این نگرانی را داشتند که با جهش‌های ارزی متضرر شوند که راه‌آهن با اجازه مجلس ضررهای احتمالی بخش خصوصی را از محل حق دسترسی تضمین و جبران می‌کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.