| کد خبر: 256684 |

راهکارهای رفع ترافیکی اصفهان؛

◄ شناسایی 200 نقطه گلوگاهی ترافیک، احداث خط 2 مترو و تعریض بزرگراه شهید خرازی

برای حل معضل ترافیک اصفهان، ۲۰۰ نقطه گلوگاهی در منطقه یک شناسایی شده است، احداث خط دو مترو و تعریض بزرگراه شهید خرازی می تواند معضلات ترافیکی این بزرگراه و خیابان آتشگاه را کاهش دهد.

تین نیوز

منطقه یک شهرداری اصفهان، دچار معضلات پیچیده ای است که بافت فرسوده، میراثی بودن، اوقافی بودن و ترانزیتی بودن آن، از جمله این موارد است؛ البته این مشکلات یک شبه به وجود نیامده است و باید پروژه هایی برای رفع آن ها در نظر گرفته شود؛ مدیریت شهری از سال های گذشته اقداماتی را انجام داده است اما به طور کامل راه گشا نبوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، این کلان شهر از نظر ترافیکی با مشکلاتی روبه رو بوده و مسیرهایی تحت عنوان حلقه حفاظتی شهر یا رینگ ترافیکی برای کاهش این معضل در نظر گرفته شده است؛ رینگ اول ترافیکی که در حال حاضر محدوده طرح زوج و فرد نیز محسوب می شود، با محوریت میدان امام (ره) و چهارباغ عباسی و از خیابان های شهید بهشتی، آیت الله کاشانی، مسجدسید، عبدالرزاق، هاتف، نشاط، چهارباغ خواجو، کمال اسماعیل و شهید مطهری تشکیل شده است.

در مسیر رینگ دوم نیز میدان قدس، خیابان های سروش، بزرگمهر، آبشار، امام سجاد (ع)، آزادگان (سعادت آباد)، دانشگاه، بلوار کشاورز، خیابان وحید و پل وحید قرار دارد که محوریت بسیاری از ترددهای درون شهری است؛ حلقه سوم ترافیکی نیز در حال حاضر به عنوان بیرونی ترین مسیر حرکت وسایل نقلیه نسبت به مرکز شهر اصفهان است که در شمال و جنوب و شرق و غرب شهر زیبای اصفهان به صورت حلقه ای به طول حدود ۴۰ کیلومتر قرار گرفته که در طول این مسیر، ۱۳ بزرگراه درون شهری که همه، به نام های سرداران شهید مزین و تعداد ۲۰ تقاطع غیر همسطح روی آن احداث شده است.

به طور مشخص به دلیل تداخل رینگ های حفاظتی شهر اصفهان، ترافیک زیادی در محورهایی همچون بزرگراه شهید خرازی وجود دارد، زیرا رینگ سوم از این بزرگراه و بزرگراه های شهیدان ردانی پور، چمران، اردستانی، آقابابایی، صیاد شیرازی، همت، کشوری، پل شهدای دفاع مقدس، شهدای صفه، شهید اقارب پرست، میرزاکوچک خان و پل وحید تشکیل شده است و در بیشتر مواقع حدفاصل پل وحید تا پایان بزرگراه شهید خرازی بار ترافیکی زیادی تردد خودروها را با کندی همراه می کند.

علی رضی زاده، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان در این باره گفت: برای حل معضل ترافیک اصفهان، ۲۰۰ نقطه گلوگاهی در منطقه یک شناسایی شده است، احداث خط دو مترو و تعریض بزرگراه شهید خرازی می تواند معضلات ترافیکی این بزرگراه و خیابان آتشگاه را کاهش دهد.

مهمترین فعالیت در حال انجام در راستای کاهش ترافیک منطقه یک، احداث خط دو مترو است که می تواند بخشی از ترافیک را کاهش دهد، چراکه تعداد سه ایستگاه خط دو متروی اصفهان از جمله ایستگاه های خرازی، کاشانی و خلجا در محدوده این منطقه قرار گرفته است و اعتبارات مورد نیاز برای تملک و آزادسازی پلاک های معارض در مسیر خط دو متروی اصفهان در بودجه امسال لحاظ شده است.

۲۰۰ نقطه گلوگاهی در منطقه یک شناسایی شده است اما نمی توانیم مشکل این نقاط دویست گانه را یکجا رفع کنیم، زیرا تملک و آزادسازی آن هزینه های سنگینی برای مدیریت شهری دارد و با توجه به وضعیت مالی شهرداری کار دشواری است.

سرعت دادن به ساخت و ساز ها در این نقاط و عقب نشینی ها، مساعدت ها در پروژه های مشارکتی برای آزادسازی این گلوگاه ها، اجرای ممیزی در حوزه املاک و کلید به کلید کردن منازل معارض از جمله فعالیت های شهرداری منطقه یک برای رفع گلوگاه ها است.

امسال سه پروژه بزرگ برای کاهش ترافیک را در دستور کار است که یکی از این پروژه ها، احداث پل صاحب روضات روی بزرگراه شهید خرازی برای ایجاد ارتباط بین مناطق یک و ۹ شهرداری اصفهان است که می تواند معضلات ترافیکی این بزرگراه و خیابان آتشگاه را کاهش دهد.

پروژه آزادسازی فضای سبز و تعریض بزرگراه شهید خرازی در قسمت هایی که می تواند باعث تسهیل در ترافیک عبوری شود، اجرا خواهد شد؛ حذف این عرصه ممکن است مخالفت هایی در پی داشته باشد اما باید به سمتی حرکت کنیم که فضای سبز را با روش های دیگری همچون دیوار سبز و فضای سبز عمودی ایجاد کنیم؛ در واقع راهی جز تعریض بزرگراه شهید خرازی وجود ندارد که همراه با احداث پل صاحب روضات در سال جاری انجام خواهد شد.

پروژه بعدی احداث ادامه خیابان آیت الله زاهد است که سال های زیادی در دستور کار بوده است اما با توجه به اینکه پلاک های ریزدانه و کابری ها تجاری زیادی دارد، هزینه های سنگینی برای تملک و آزادسازی آن باید صرف شود.

تملک و آزادسازی ادامه خیابان آیت الله زاهد در چهار فاز انجام می شود که فاز نخست این پروژه با انعقاد قرارداد تملک تعدادی از پلاک ها آغاز و توافقات لازم انجام شده است؛ معضل تملک این پلاک ها، نقدینگی است، لذا امیدواریم با تمهیداتی که در حوزه درآمدی وجود دارد، حداقل فاز نخست پروژه امسال به نتیجه برسد. احداث ادامه خیابان آیت الله زاهد می تواند بار ترافیکی خیابان مسجد سید را کاهش دهد و به خیابان های اطراف متصل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا 0 0

    مترو بهارستان هم همچنان لاک پشتی پیش میرود
    محور اصفهان به شهر بهارستان هم که متولی ندارد که فکری بحال خطرات ان بکند