عملیات اجرایی پل کلاله - آغبند تا پایان امسال به اتمام می رسد
معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: با دستور ویژه ریاست جمهوری و تزریق منابع مالی، عملیات اجرایی پل مرزی آغبند - کلاله تا پایان امسال به اتمام می رسد.

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: با دستور ویژه ریاست جمهوری و تزریق منابع مالی، عملیات اجرایی پل مرزی آغبند - کلاله تا پایان امسال به اتمام می رسد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، علیرضا سیاهپور، معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با تشریح آخرین وضعیت پیشرفت پروژه پل مرزی کلاله - آغبند گفت: این پروژه حدود سه سال پیش به عنوان طرح مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار گرفت.
برقراری پرواز مستقیم از باکو به تهران و تبریز
ی گفت: بر همین اساس، محور مرزی کلاله به سمت جلفا با هدف تقویت اتصال آذربایجان به نخجوان به طول ۱۰۷ کیلومتر به عنوان جاده اصلی درجه یک طراحی شد و از دو سال پیش با امضای تفاهم نامه ای به ارزش چهار هزار میلیارد تومان میان وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) وارد فاز اجرایی شد. این محور به همراه پل مرزی و پایانه مشترک تعریف شده و عملیات اجرایی آن با همکاری طرف آذربایجانی ادامه دارد.
سیاهپور افزود: طبق برنامه، پیمانکار منتخب طرف آذربایجانی باید ساخت پل را تا پایان سال میلادی به اتمام برساند. این پل از سمت مرز آذربایجان تکمیل شده و بخش ایرانی آن نیز به زودی به پایان می رسد. طول این پل ۱۷۴ متر شامل ۱۱ دهنه ۳۴ متری و عرض آن ۲۷.۶ متر است که چهار خط عبور رفت، دو خط برگشت و دو پیاده رو به عرض ۲.۵ متر برای آن در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به روند احداث پایانه مرزی تصریح کرد: پایانه در دو فاز طراحی شده و هم اکنون عملیات خاک ریزی، خاکبرداری و آماده سازی محوطه در حال انجام است تا پس از تکمیل، سازه های اصلی احداث و بهره برداری آغاز شود.
معاون ساخت و توسعه راه ها با اشاره به افزایش سرعت تأمین مالی پروژه بیان کرد: محور ۱۰۷ کیلومتری کلاله - آغبند شامل ۱۷ تونل به طول مجموع ۷.۵ کیلومتر است که طبق برنامه ریزی طی سه سال به بهره برداری می رسد. با دستور ویژه ریاست جمهوری و پیگیری شورای عالی امنیت ملی، تأمین منابع مالی از ابتدای امسال شتاب گرفته و در صورت تزریق دو تا چهار هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده، امید است کل مسیر تا شهریور سال آینده با حداکثر دو ماه تأخیر به بهره برداری برسد.
وی افزود: بر مبنای برنامه زمان بندی، حدود ۵۰ کیلومتر از مسیر تا پایان امسال آماده بهره برداری می شود و دو تونل اصلی نیز در همین بازه تکمیل خواهد شد. هرچند ممکن است یکی از تونل ها با دو تا سه ماه تأخیر آماده شود، اما سایر قطعات محور طبق برنامه یا با حداکثر دو ماه تأخیر به پایان می رسد.
سیاهپور گفت: برای تسریع عملیات نیز در صورت نیاز از ظرفیت شرکت های زیرمجموعه قرارگاه خاتم الانبیاء استفاده خواهد شد. در حال حاضر حدود ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک در مسیر مستقر هستند و سه کارگاه فعال همراه با کارخانه آسفالت به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند تا پروژه طبق زمان بندی تعیین شده پیش برود.
وی تأکید کرد: اجرای محور مرزی کلاله - آغبند شرایط بهتری برای افزایش ترانزیت میان ایران و آذربایجان فراهم می کند و مسیر فعلی تردد میان دو کشور طولانی تر از مسیر جدید است، در حالی که محور کلاله بخشی از کریدورهای بین المللی اوراسیا به شمار می رود و قابلیت اتصال به شرق دریای خزر و مسیرهای اروپایی را دارد.
معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در پایان خاطرنشان کرد: این کریدور از شرق دریای خزر به باکو، سپس به مرز کلاله و از آنجا به جلفا متصل می شود و امکان ادامه مسیر به نخجوان، شمال کشور، مرز بازرگان و مرز رازی برای دسترسی به ترکیه و اروپا را فراهم خواهد کرد.