| کد خبر: 89014 |

◄ چالش کفایت سرمایه ایرلاین ها همچنان پابرجاست

تین‌نیوز| در حالی‌ که تعدادی از ایرلاین‌های داخلی در رابطه با بالا بودن طرح کفایت سرمایه شرکت‌های هواپیمایی معترض بودند؛ برخی از سرمایه‌گذاران‌ بخش خصوصی برای تاسیس ایرلاین جدید داخلی اعلام آمادگی کردند.

به گزارش تین‌نیوز، برای تاسیس یک ایرلاین طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی به 164 میلیون دلار منابع اعتباری ابتدایی نیاز است یعنی برای اخذ پروانه برقراری پروازهای داخلی 175 میلیارد تومان، پروازهای بین‌المللی 200 میلیارد تومان، پروازهای چارتری داخلی 140 میلیارد تومان و پروازهای بین‌المللی 175 میلیارد تومان سرمایه ابتدایی نیاز خواهند داشت.

با توجه به اعلام سازمان هواپیمایی؛ کلیه ایرلاین‌ها موظفند کفایت سرمایه خود را تا ابتدای مرداد‌ماه سال جاری به حدود 150 میلیارد تومان افزایش دهند تا امکان تردد در کلیه کلاس‌های پروازی را داشته باشند در غیر این صورت یا باید به بازار‌های سرمایه فکر کنند و یا ادغام با دیگر شرکت‌ها را در دستور کار خود قرار دهند. اما این موضوع باعث شد تا انتقادهای بسیاری از سوی شرکت‌های هواپیمایی صورت بگیرد.

به گفته‌ی کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوایی؛ این ادغام‌ها به‌طور قطع به صرفه نیست، ضمن آن كه ایرلاین‌های كوچك و بزرگ هیچ كدام راغب به انجام چنین كاری نیستند این بدان معناست، شركت هواپیمایی كه بدون مشكل باشد و بتواند دیگر شركت‌ها را اداره كند، وجود ندارد.

در همین زمینه‌ مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است؛ اگرچه دغدغه‌های ساختارهای اداری و مقرراتی مالی سازمان هواپیمائی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور با تدبیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی کاهش یافته اما صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور و به ویژه شرکت‌های هواپیمایی کماکان دچار مشکلات متعددی است.

طرح تامین کفایت مالی و تطبیق شرکت‌های موجود با طرح مذکور، مشکلات اقتصادی ناشی از کمبود نقدینگی و مقررات انقباضی صندوق توسعه ملی برای تامین مالی خرید ناوگان جدید و عدم حمایت اقتصادی مناسب بانک‌ها از شرکت‌های هواپیمایی برخی از دغدغه‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی و شرکت‌های هواپیمایی هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه طی چندین ماه گذشته شاهد تحولات اساسی و سرنوشت‌ساز در صنعت هوانوردی کشور بوده‌ایم گفت: لغو تحریم‌های هوایی کشور و تصمیم نظام به خرید هواپیماهای ایرباس، بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)، مذاکره با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی دنیا، علاقمندی بوئینگ برای ورود مجدد به بازار هوایی ایران و تامین پشتیبانی هواپیماهای بوئینگ موجود در کشور همچنین عرضه هواپیماهای جدید خود، رقابت فشرده شرکت‌های هواپیمایی دنیا مانند بمباردیرکانادا، امبرایر، برزیل، ARJ  چین، MRJ  ژاپن و سوخو ۱۰۰ برای حضور در بازار هوایی ایران نشان از تحولات مثبت و افق روشن صنعت حمل و نقل هوایی کشور پس از اجرایی شدن برجام است.

این روزها تعداد بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی داخلی با مشکلات فراوانی همچون بدهی به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش سوخت مواجه هستند و از طرف دیگر تاکنون نتوانسته‌اند بحث کفایت سرمایه برای ادامه حیات خود را به حد نصاب برسانند. در همین راستا سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده است، سرمایه‌گذاران بسیاری اعلام آمادگی کرده‌اند تا با دریافت مجوزهای لازم شرایط را برای تاسیس ایرلاین‌هایی تازه فراهم کنند.

به اعتقاد کارشناسان؛ تاسیس ایرلاین‌های جدید توسط بخش خصوصی آن هم با کفایت سرمایه لازم باعث خواهد شد تا صنعت هوایی کشور رونق بگیرد، اما نباید ایرلاین‌های داخلی را به علت مشکلات مالی تعلیق و یا ادغام نمود بلکه دولت بایست برای این موضوع به دنبال راه چاره باشد و از ایرلاین‌های که با مشکل مالی مواجه هستند را حمایت کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.