| کد خبر: 8873 |

◄ بتن غلطکی جایگزین آسفالت می شود؟

تین نیوز | طی یک ماه گذشته و با توجه به قیمت سرسام آور قیر که دیگر بودجه عمرانی کشور پاسخگوی خرید و تامین حجم مورد نیاز آن نیست و با توجه به حجم پروژه های راه سازی نیمه کاره از دولت قبل و همینطور طرح های عمرانی جدید، پدیده جدیدی به نام بتن غلطکی در رسانه ها نمایان شد، به طوری که حتی وزیر راه و سایر مسئولان عمرانی کشور از استفاده و جایگزینی آن به جای قیر در روسازی جاده ها  استقبال کرده اند.

به گزارش تین نیوز، علی رغم شانتاژ گسترده برای استفاده از بتن غلطکی در روسازی، این محصول تا کنون امتحان خود را به طور کامل پس نداده است و رقبایی همچون آسفالت سبز، پلیمری و الیافی نیز در برابر خود دارد که می توانند جای آن را در روسازی تصاحب کنند در حالی که تنها برگ برنده بتن غلطکی عدم استفاده از ماده گران قیمت قیر است.
 
این درحالی است که علی رغم تمام مزایا و معایب بتن غلطکی نسبت قیر، این ماده به طور کامل امتحان خود را پس نداده و احتمالا چند سالی طول می کشد تا پس از گذراندن تست های مختلف و اجرای پایلوت  در برخی مناطق مورد استفاده قرار گیرد.

بنابر این گزارش بتن غلطکی نسبت به بتن معمولی از کارایی و روانی کمتر برخوردار بوده و بیشتر در سد سازی و راه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد بتن غلطکی بسته اندازه سنگدانه ها، دانه بندی، نسبت های مصالح سیمانی، آب و روش های کار با آن است.

تحمل بار سنگین در دمای بالا 

یکی از مزایای بتن غلطکی در روسازی راه، تحمل بارهای سنگین تحت دمای بالا است و در حالت سفت شده، شباهت بسیاری با بتن معمولی دارد و عناصر تاثیرگذار بر خواص بتن های معمولی مانند نسبت آب به سیمان و میزان تراکم، اثر مشابهی بر روی خواص بر روی بیتن غلطکی در روسازی دارند.

با توجه به افزایش قیمت قیر، تاثیر آلایندگی آن بر محیط زیست و همچنین عدم کارایی مناسب در روسازی مناطق گرمسیر ساحلی و باند فرودگاهی، استفاده از بتن غلطکی معقول به نظر می رسد. همچنین سرعت در انجام بتن ریزی و همگونی آن با تجهیزات و ماشین آلات روسازی از مزایای استفاده از این بتن به شمار می رود.

ساخت اولین باند بتونی کشور
فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به عنوان اولین باند تمام بتنی کشور به طول  4 کیلومتر و عرض 60 متر با ضخامت بتن 35 سانتی‌متر در مرداد ماه سال گذشته شروع به روسازی با استفاده از بتن شده است.

با استفاده از بتن غلطکی در روسازی راه علاوه بر افزایش تحمل روسازی در برابر بارهای بسیار سنگین، هزینه آن نیمی از هزینه روسازی با استفاده از آسفالت است، که با استفاده از آن می توان بخش عمده ای از لایه های روسازی مانند لایه زیر اساس و بخشی از لایه اساس را حذف کرد.

اختصاص 10 درصد از روسازی راه های کشور به بتن غلطکی
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سمینار بتن اعلام کرد: سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی بر این اساس خواهد بود که بتوانیم در 4 سال آینده حدود 10 درصد از روسازی های راه های کشور را به روسازی های بتنی اختصاص دهیم، زیرا تولید سیمان به عنوان ماده اصلی تولید بتن افزایش یافته و کشور ایران با ظرفیت تولید بیش از 80 میلیون تن در سال، جایگاه سوم را در جهان کسب کرده است. همچنین با توجه به برنامه توسعه، تولید سیمان در کشور در سال های آتی به بیش از 120 میلیون تن در سال خواهد رسید.

تست بتن غلطکی در چهار منطقه آب و هوایی
عزیز فیلی، مدیرکل دفتر نگهداری راه و ابنیه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با تین نیوز با اشاره به استفاده از بتن غلطکی برای روکش گفت: در نظر داریم تا در چهار منطقه آب و هوایی و در 10 مسیر مختلف به صورت پایلوت از بتن غلطکی استفاده کنیم تا پس از کسب نتیجه مطلوب از سال آینده استفاده از آن را در برنامه هایمان قرار دهیم.

لزوم اعمال بتن غلطکی در طرح های ساخت توسط پیمانکاران و مشاوران
خیر الله خادمی معاونت ساخت راه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز در گفتگو با تین نیوز خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت قیر طی چهارسال گذشته و مازاد تولید سیمان در کشور باید از بتن غلطکی استفاده شود و در دوسال گذشته در 15 کیلومتر از مسیر جاده گلستان و ادامه آن حد فاصل بجنورد و  همچنین کمربندی ساوه به صورت پایلوت استفاده از بتن غلطکی استفاده شده است.

وی افزود: شرکت ساخت، شرکت های طراح و مهندسی مشاور را مجاب کرده که حداقل یک گزینه استفاده از رویه بتنی در طرح خود بگنجانند.

در پایان و با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف در کشور ایران و همچنین توسعه راه ها  و حمل و نقل در حاشیه مناطق کوهستانی، باید دید مسئولان راهسازی و راهداری کدامیک از آسفالت های الیافی، پلیمری، آسفالت سبز و یا بتن غلطکی را در روسازی به کار می برند؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.