| کد خبر: 68895 |

دولت یازدهم و سخت ترین شرایط اقتصادی سه دهه گذشته

وبلاگ تین نیوز، محسن جلال‌پور | شک نکنید که دولت یازدهم از نظر اقتصادی در سخت ترین شرایط سه دهه گذشته قرار دارد. همه می دانیم که آن چه برای این دولت به یادگار مانده،میراثی از مشکلات و معضلات فراوان است.

فکرنمی کنم تا این جا کسی با این گزاره مشکلی داشته باشد.مشکل از این جا آغاز می شود که برخی معتقدند باید در برابر دولت، خشونت به خرج داد و دولتمردان را به چالش کشید. اکنون من این سؤال را مطرح می کنم که چالش برای چه؟ برای این که دولت اتاق بازرگانی را به بازی نمی گیرد؟

این که خلاف واقعیت است. اتاق در بيشترين سطح تعامل با دولت قرار دارد و زمانی كه تعامل در بالا ترين سطح وجود دارد، تقابل چرا؟

اجازه بدهید تا مصداق ها را بگویم. رئیس جمهور روحانی قرار است روز 23 و 24 آبان ماه به فرانسه سفر کند. برای نخستین بار است که تعداد زیادی از تجار و بازرگانان ایرانی همراه با رئیس جمهور کشورشان با هدف بازارگشایی و سرمایه گذاری به دو کشور سرشناس اروپایی سفر می کنند. برای نخستین بار است که دولت به بخش خصوصی اجازه داده برای این سفر برنامه ریزی کند و حتی ابتکار عمل را در دست گیرد. سابقه نداشته که رئیس اتاق ایران پیش از سفر رئیس جمهور به کشورهای بزرگ اروپایی ابتکار عمل کامل در برنامه ریزی سفرها داشته باشد.

ما اجازه داشته ایم دو هفته قبل از سفر ایشان، برنامه جامعی تنظیم کنیم. سفرای ما و کارکنان سفارت خانه ها در دو کشور فرانسه و ایتالیا با ما همکاری خوبی داشته اند. بخش خصوصی نزد دولتمردان و دیپلمات ها ارزش و اعتبار پیدا کرده و همه چیز در قالب برنامه و نظم پیش می رود.

گذشته از آن، به گردهم آیی اخیر سفرای جمهوری اسلامی توجه کنید. وزارت امور خارجه به این نتیجه مشخص رسیده است که زمان بهره‌برداری از توافق رسیده و به همه دستگاه ها توصیه می کند که برنامه‌های جامعی برای عملیاتی شدن توافق داشته باشند.

وزارت خارجه خود را موظف به برنامه‌ریزی در زمینه متحول کردن دیپلماسی اقتصادی می‌داند به همین دلیل هفته گذشته کلیه سفرای ایران به تهران فرا خوانده شدند تا در سمیناری کاملا اقتصادی،راهکارهای بهره برداری از فضای پس از برجام را بررسی کنند.این هفته هم سفیران و استانداران ورؤسای اتاق های بازرگانی در یک همایش دیگر به بحث و تبادل نظر می پردازند. این تحولات برای نخستین بار رخ داده و حتما در آینده اثر گذار خواهد بود. چون به نظر می رسد برای نخستین بار سفرای ما با یک برنامه مشخص اقتصادی به محل ماموریت خود باز خواهند گشت.این‌ها البته نشانه های یک تغییر بزرگ است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.