| کد خبر: 50533 |

در راستای توسعه گردشگری با قطار انجام می شود

ورود واگن‌های لوکس تاریخی به ناوگان ریلی

تین نیوز | راه‌آهن ایران تعدادی واگن لوکس و تاریخی که باقی‌مانده از زمان رژیم پهلوی است، در اختیار دارد و درصدد وارد کردن آنها به ناوگان ریلی کشور است.

رئیس جامعه تورگردانان ایران درحالی از وقوع این اتفاق در آینده‌ای نزدیک سخن گفت که 11روز پیش سومین قطار لوکس مسافرتی ایران را ترک کرد و همچنان گردشگران بسیاری برای نوبت‌های بعدی سفر «عقاب طلایی» به ایران ثبت‌نام می‌کنند.

وی در توضیح این خبر گفت: ورود واگن‌های لوکس به ناوگان داخلی، علاوه‌بر اینکه خود جذابیتی توریستی به‌شمار می‌رود، امکان تعریف مسیرهای جدید را برای گردشگران خارجی فراهم و زمان توقف آنها را در ایران بیشتر می‌کند که این به معنای کسب درآمد بیشتر از این طریق و منتفع شدن نقاط بیشتری از کشور از عواید توسعه گردشگری خارجی است.

پورفرج در ادامه افزود: مشکل اساسی بر سر راه ورود تعداد بیشتر قطارها خطوط ریلی راه‌آهن کشور است. در واقع برای اینکه قطاری بتواند وارد ناوگان ریلی شود باید مطابق با استانداردهای این خطوط طراحی شده باشد؛ در حال حاضر تنها یکی از قطارهایی که شرکت عقاب طلایی به عنوان طرف قرارداد ما در اختیار دارد، برای ورود به ناوگان ریلی کشور مناسب است.

رئیس جامعه تورگردانان همچنین به راه‌حل‌های موجود برای توسعه امکان ورود تعداد بیشتر گردشگران در فواصل زمانی کمتر پرداخت و گفت: در حال حاضر فاصله‌ای حداقل 3ماهه میان ورود گروه‌های گردشگران وجود دارد و با امکانات موجود این فاصله زمانی اجتناب‌ناپذیر است. با این‌همه شرکت خدمات مسافرتی‌ طرف قرارداد با شرکت «عقاب طلایی»، در پی رایزنی‌های بیشتر با این مجموعه است تا این امکان محقق شود که تعداد بیشتری قطار متناسب با سیستم ریلی ایران را در اختیار بگیرند.

پورفرج افزود: از سوی دیگر، شرکت خدمات گردشگری مذکور، گسترش همکاری با سایر شرکت‌های خارجی را نیز در دستور کار خود قرار داده و با تعدادی از آنها وارد مذاکره شده که در صورت ایجاد توافق، با آنها قرارداد خواهد بست؛ از این طریق امکان ورود تعداد بیشتری گردشگر با قطار به کشور فراهم خواهد
شد.

خدمات متقابل گردشگری و راه‌آهن
صورت جدید گردشگری خارجی در کنار تمامی تاثیرات مثبتی که بر اقتصاد کشور از طریق رونق گردشگری خواهد داشت، می‌تواند جان تازه‌ای درکالبد ناوگان حمل و نقل ریلی کشور بدمد. در واقع می‌توان گفت نیاز ایجاد شده در کنار مجرای درآمدی جدیدی که برای راه‌آهن ایجاد شده، اگر به درستی درک شود، سیستم راه‌آهن را متحول خواهد کرد.

در همین خصوص، پورفرج پیرامون برنامه‌های راه‌آهن ایران برای توسعه مسیرهای ریلی جدید با هدف توزیع مکانی سفر و همچنین معرفی جنبه‌های بکر و ناشناخته گردشگری ایران به گردشگران خارجی گفت: شرکت خدمات مسافرتی ما که در واقع طراح ورود قطار گردشگری به ایران بوده است، جلسات متعددی را با مسوولان راه آهن کشور داشته و خواهد داشت.

وی افزود: آنچه مسلم است استقبال راه‌آهن از ورود قطارهای بیشتر و توسعه این صورت از گردشگری است. راه‌آهن طرح‌های خوبی برای توسعه گردشگری ریلی دارد؛ اما از آنجا که هنوز در آغاز مسیر قرار داریم، برای اینکه بتوانیم به صورت دقیق این برنامه‌ها را تعریف کنیم، زود است. در گام نخست همان ورود واگن‌های لوکسی که در ابتدا به آن اشاره شد و تعریف مسیرهای شمالی، می‌تواند اتفاق بزرگ و خجسته‌ای باشد.

اذعان مسوولان عقاب طلایی به دانش حرفه‌ای راه‌آهن ایران
این فعال صنعت گردشگری در ادامه ضمن اشاره به هماهنگی و همدلی میان مسوولان در استقبال و پذیرایی از قطارهای گردشگری که سومین مورد آنها 20 فروردین از مرز رازی وارد ایران شد و پس از اقامتی تقریبا دوهفته‌ای کشور را ترک کرد، تصریح کرد: اداره پلیس مهاجرت، گمرک، راه آهن و سایر واحدها و سازمان‌های مربوطه، بسیار خوب عمل کردند و همکاری و همراهیشان مثال زدنی بود.

وی در همین رابطه سانحه‌ای را که پیش از ورود قطار به ایران و در ترکیه پیش آمده بود، یادآور شد و گفت: 3 واگن قطار در ترکیه از ریل خارج شدند و در ادامه مسافران این واگن‌ها در واگن‌های دیگر استقرار یافتند و به ایران رسیدند. این سه واگن نیز به ایران انتقال داده شد و شرکت راه آهن ایران با بهره‌گیری از توان حرفه‌ای و فنی خود این واگن‌ها را تعمیر کردند؛ موضوعی که مسوولان قطار عقاب طلایی را شگفت‌زده کرد و باعث شد آنها اذعان کنند که فکر نمی‌کرده‌اند توان فنی و دانش حرفه‌ای در ایران تا این حد پیشرفته باشد.

پورفرج در توضیح بازخوردهای دریافتی از مسافران سومین قطار گردشگران خارجی، گفت: رضایت گردشگران ورودی به ایران و انعکاس این خبر در رسانه‌های جهانی باعث شده، تعداد کسانی که مشتاق سفر به ایران با این قطارهای لوکس هستند افزایش یابد و این به معنای آن است که باید تعداد و دفعات ورود این قطارها برای پاسخگویی به این تقاضای در حال رشد، بیشتر شود.

رئیس جامعه تورگردانان همچنین در مورد تغییرات جمعیتی گردشگران خارجی قطار سوم در مقایسه با دو قطار قبلی گفت: به نظر می‌رسید مسافران قطار سوم به لحاظ میانگین سنی از دو سری قبلی جوان‌تر بودند که این نوید رشد اشتیاق برای سفر به ایران در میان گروه‌های سنی، جنسی و اجتماعی مختلف را می‌دهد. از این رو باید بیش از پیش به توسعه زیرساخت‌ها توجه شود؛ چرا که به اعتقاد بنده گردشگری تنها صنعتی است که درآمدش به درستی میان همه اقشار جامعه توزیع می‌شود و اگر رویه موجود ادامه یابد، در طول یکی، دو سال آینده درآمد کشور از محل این صنعت چند برابر خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر مشکل حمل پول نقد توسط گردشگران خارجی به‌دلیل عدم دسترسی آنها به کارت‌های اعتباری در ایران، اظهار کرد: خوشبختانه در سفرهای زمینی و به‌ویژه با قطار این مشکل کمتر مطرح می‌شود؛ اما مسلم است که در صورت را‌ه‌اندازی سیستم‌های الکترونیکی انتقال پول میان بانک‌های خارجی و ایرانی و استفاده از کارت‌های اعتباری، درآمدی که از ورود گردشگران به کشور به دست می‌آید، دو برابر خواهد شد.

پورفرج در انتها با تاکید بر رضایت گردشگران قطار سوم از سفر به ایران، افزود: در گفت‌وگوهایی که با این گردشگران داشتیم آنها تجربه سفر به ایران را فوق‌العاده دانسته و از امنیت و زیبایی ایران سخن می‌گفتند. آنها تاکید می‌کردند که پیام صلح و دوستی و مهمان‌نوازی ایران را به کشورهایشان خواهند برد. رئیس گروه گردشگران همچنین در زمان ترک ایران به گردشگران توصیه کرده بود که در مسیر عبور از ترکیه سرجای خود نشسته و از ایستادن در کنار پنجره‌ها اجتناب کنند؛ چرا که در مسیر آمدن، در برخی ایستگاه‌های این کشور به قطار سنگ‌اندازی شده بود.

ورود گردشگران به کشور با قطار لوکس، سرآغاز شکل‌گیری صورت جدیدی از گردشگری خارجی در کشور است. این اتفاق مبارک در گردشگری ایران، طبیعتا همه ابعاد این صنعت را منتفع کرده و دستاوردهایی با اثرات بلندمدت برای این بخش مهم اقتصادی خواهد داشت.

ورود قطار گردشگری، در کنار اینکه نشان از عزم جزم مسوولان و سیاستمداران برای ایجاد تحول در گردشگری کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین، پایدارترین و قابل اتکاترین صنایع دارد، به راسخ شدن بیش از پیش این باور در اذهان آنها کمک خواهد کرد؛ چرا که اثرات گسترده آن به صورت عملی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در همه ابعاد قابل ردیابی است و شاید بتوان به اصلاح و بهبود چهره ایران در اذهان عمومی به عنوان مهم‌ترین نتیجه در برهه حساس کنونی، اشاره کرد؛ بنابراین آنچه بسیار مهم است، حفاظت و حراست از این دستاوردها و توجه بیش از پیش به رونق و توسعه گردشگری کشور در قالب تدوین طرح جامع گردشگری است؛ طرحی که جزئیات اجرایی و زمانی آن به روشنی و با دقت و صحت مشخص شده باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.