| کد خبر: 48511 |

◄گفتگوی تین نیوز با پیشکسوت حمل و نقل هوشمند جهان: mobility، راه حل ترافیک ایران است

تین نیوز | چشم انداز ITS در ایران، راهکارهای کاهش ترافیک جاده ای و شهری، نحوه کنترل سرعت در 30 کیلومتر پایانی شهر و جاده و تاثیر سیستم های حمل و نقل هوشمند بر رانندگی از جمله نکاتی بود که پیشکسوت ITS  جهان در گفتگو با تین نیوز بدان اشاره داشت.

پروفسور مارشال شِوقِل (Martial Chevruil) از كشور فرانسه و عضو پيارك از شركت Egis با بيش از 25 سال سابقه در ITS که دی و بهمن سال گذشته برای حضور در همایش سیستم های هوشمند حمل و نقل جاده ای به ایران سفر کرده بود، به مسائل و راهکارهای چگونگی حل مشکلات ترافیکی جاده ها و کلان شهرها و به نوعی کنترل ترافیک پرداخت که نکات قابل توجهی در لابه لای صحبت های وی می توان یافت.

در همین رابطه خبرنگار تین نیوز با وی گفتگوی کوتاهی در خصوص دیدگاه مسئولان ترافیک و حمل و نقل و راهکارهای جهانی آن داشته است.

تین نیوز: جناب آقای مارشال شوقل، لطفا خودتان را برای شهروندان ایرانی معرفی و نظر خود را در خصوص مدیریت سیستم های هوشمند و آینده آن در ایران معرفی کنید؟

شوقل: قبل از هر چیز می خواهم به زبان فارسی به ایرانیان بگویم "سلام".  بنده  قبل از پیدایش سیستم های حمل و نقل هوشمند در این خصوص فعال بوده ام، همچنین از ابتدای پیدایش سیستم های حمل و نقل هوشمند در جهان، حضور مستمر داشته ام. در پاسخ به سوال دوم شما باید عرض کنم که ایران با توجه به اقدامات انجام شده و برنامه های پیش رو، آینده روشنی در ITS خواهد داشت.

ITS حوزه بسیار حساسی است زیرا از لحاظ تغییرات و تحولات، سرعت نوآوری در سیستم های هوشمند از نوآوری در حوزه عمران و زیرساخت و حتی خودرو بسیار بیشتر است و سعی ما بر هماهنگ سازی میان این سه بخش است. همچنین نباید فراموش کنیم که کاربران راه یا همان راننده ها بیشترین بهره را از سیستم های حمل و نقل هوشمند کسب می کنند به همین خاطر کاربران نهایی باید در توجه قرار گیرند.

تین نیوز: بسیاری از کارشناسان حوزه حمل و نقل هوشمند ITS در ایران بر این باورند که تعدد سیستم های نظارتی هوشمند موجب کاهش تلفات و بهبود کنترل ترافیک می شود. نظر شما درباره این اظهارات چیست؟
شوقل: اگرچه سیستم های هوشمند تاثیر قابل توجهی در ایمنی راه ایفا می کند اما مهمتر از آن چگونگی فهماندن کاربرد سیستم هوشمند در ذهن کاربر و متقاعد کردن وی است. در غیر این صورت حتی با استفاده از هوشمندترین سیستم نیز برنامه های نهادهای متولی را با شکست مواجه خواهد کرد.
پس نباید همه چیز را در جاده دید، لذا mobility و استفاده از مدهای مختلف راهکار مورد استفاده در کشور های غربی است. به همین خاطر برای کنترل ترافیک ظرفیت و امکانات را در حمل و نقل تقسیم (share) می کنند که استفاده از این راهکار برای حل معضل ترافیک در ایران نیز می تواند راهگشا باشد.

تین نیوز: بیشترین حوادث رانندگی در 30 کیلومتر پایانی شهر و جاده اتفاق می افتد و دلیل آن عدم هماهنگی میان مدیریت شهری و جاده ای شناخته شده است. از نظر شما آیا می توان راهی برای کنترل حوادث در این نقطه از شهر  و جاده پیدا کرد؟
شوقل: شما در سوال خود پاسخ را عنوان کردید. همان طور که خود اشاره کردید. باید همکاری میان بخش جاده ای و شهری صورت بگیرد، در صورت عدم هماهنگی هیچ راهکاری به وجود نخواهد آمد و از نظر من این مسئله نیاز به اطلاع رسانی رسانه ها و همفکری مردم دارد تا اتفاقاتی که به نفع آنهاست، روی دهد.

تین نیوز: در حال حاضر چند عدد از دوربین های کنترل سرعت در سطح جاده های فرانسه و شهری پاریس نصب شده است. آیا برنامه ای برای کاهش تعداد آنها به دلیل رفتار اصلاح شده رانندگی شهروندان دارید؟
شوقل: در سطح جاده های فرانسه بیش از 3 هزار و در شهر پاریس نزدیک به یک هزار دوربین کنترل سرعت نصب شده است و باید یادآور شوم که شرکت کنترل ترافیک فرانسه برنامه ای برای کاهش تعداد سیستم های ITS  ندارد، بلکه به دنبال جایگزینی نسل جدید سیستم های حمل و نقل هوشمند به جای نمونه های قدیمی یا کلاسیک است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.