| کد خبر: 39799 |

وقتی هواپیما تاخیر دارد، پیاده شویم یا خیر؟

تین نیوز | طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری میانگین تاخیرهای پروازی ایران در مسیرهای داخلی و خارجی حدود نیم ساعت است. حالا مسافران با تاخیرهای بیش از نیم ساعت باید از هواپیما پیاده شوند یا خیر؟ در این زمان چه کسی پاسخگوی زمان و هزینه تلف شده مسافران خواهد بود؟

همواره تاخیر پروازهای داخلی در کشور به عنوان ضعف در سیستم حمل و نقل هوایی کشور دیده شده است، هر از گاهی مسئولان به تاخیرهای چندساعته پرواز‌ها توجه ویژه کرده‌اند و خواستار کاهش مدت زمان آن شده‌اند اما پس از مدتی انگار این تاخیر‌ها عادی و تکراری شده و به حال خود‌‌‌ رها شده‌اند و همین امر، دلیل‌ اوج گیری مدت زمان تاخیر پروازهای داخلی شده است.
 
بسیاری مسئولان امر عوامل مختلفی همچون شرایط جوی، حجم بالای ترانزیت را مقصر می‌‎دانند در حالی که بخی دیگر کمبود امکانات، تحریم‌ها و نبود امکانات فنی را مزید بر علت اعلام می‌کنند.
 
به گفته محمدخداکرمی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری بروز تأخیرات پروازی منشأ مختلف دارد، ‌تأخیرات به علت شرایط آب و هوایی، نقص فنی هواپیما، شرایط فرودگاه مبدأ و مقصد و شرایط آب و هوایی مسیر رخ می‌دهد.
 
به گفته مسئولان شرکت فرودگاه‌های کشور، اولین و آخرین تصمیم پرواز در کابین توسط خلبان گرفته می‌شود. اگر حتی ریاست جمهور یا وزیر راه و شهرسازی هم دستور دهد در صورتی که خلبان شرایط را نامناسب بداند، پرواز صورت نمی‌گیرد.
 
بنابراین در بیشتر تاخیر پروازهای داخلی شاید هم فرودگاه مبدا و هم مقصد آمادگی لازم را داشته باشند اما شرایط جوی آماده پرواز نباشد که تصمیم نهایی با خلبان است.
 
در پروازهای داخلی به ویژه مسیر تهران مشهر که باحجم بالای تزانزیت مسافر همراه است، این تاخیر‌ها بیش از دیگر خطوط هوایی است چرا که ممکن است مسیر هوایی با مداخلات جوی همراه باشد.
 
به گفته مسئولان شرکت فرودگاه‌ها پرداخت هزینه بلیت مربوط به مسافر و ایرلاین و قرارداد منعقد شده میان طرفین است. چرا که شرکت فرودگاه‌ها خدمات پرواز از ابتدا تا انتهای باند، بخش هوانوردی و... را پشتیبانی می‌کند و ساعت پرواز و نحوه آن به عهده ایرلاین است.
 
با روی کار آمدن دولت یازدهم رییس سازمان هواپیمایی به دنبال تاکید وزیر راه و شهرسازی قول کاهش ساعات تاخیرهای هواپیما‌ها را داد.
 
پس از مدتی آماری از کاهش زمان تاخیرهای هواپیمایی ارائه شد اما در یک ماه اخیر خبرهایی از تاخیرهای چندساعته به گوش می‌رسد.
 
در این زمان در بسیاری از پروازهای دارای تاخیر مسافران از هواپیما پیاده نشدند و خواستار دریافت هزینه پرداختی و وقت تلف شده‌شان شدند.
 
در مدت اخیر چند تاخیر هوایی در پروازهای داخلی صورت گرفته است که به طور مشترک مسافران از هواپیما پیاده نشدند و خواهان خسارت و هزینه بلیت شان شده‌اند.

شب گذشته نیز پرواز مشهد-تهران از سوی هواپیمایی شرکت آتا که قرار بود ساعت 22 و 40 دقیقه انجام شود، با چهار ساعت تأخیر در ساعت دو و 40 دقیقه امروز به سمت تهران پرواز کرد، اما مسافران به نشانه اعتراض در مقصد از این هواپیما پیاده نشدند. یکی از مسافران در این باره به فارس اعلام کرده است که قرار بود شب گذشته با پرواز ساعت22 و 40 دقیقه هواپیمایی آتا از مشهد به سمت تهران پرواز کنیم، اما مسئولان اعلام کردند که این پرواز با تأخیر انجام می‌شود.
  
پس از مدتی معطلی و سرگردانی مسافران، اعلام شد که پرواز در ساعت ۰۰: ۵۰ امروز انجام می‌شود، اما باز به تأخیر افتاد و این‌بار‌ به مسافران اعلام شد که پرواز ساعت یک و 30 دقیقه امروز انجام می‌‎شود.
 
به گفته این مسافر ‌پرواز ساعت یک و 30 دقیقه هم انجام نشد و این‌باره به مسافران اعلام کردند که ساعت ۰۲: ۳۷ حتماً پرواز انجام می‌شود.
 
این پرواز بالأخره ساعت چهار و 50 دقیقه امروز در تهران به زمین نشست اما مسافران به نشانه اعتراض از هواپیما نشدند و خواستار پول بلیتشان شدند.
 
 طبق عرف بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد، اما در صورت تاخیر بیش از نیم ساعت، ایرلاین‌ مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به مسافران خسارت بپردازد و رضایت آنان را جلب کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.