| کد خبر: 263303 |

تصویب آیین‌ نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات وزیران

عباس علی آبادی وزیر صمت، درباره آیین نامه واردات خودرو های دست دوم خارجی گفت: خوشبختانه آیین نامه واردات خودرو های دست دوم خارجی به تصویب هیات وزیران رسید و به زودی ابلاغ می شود. حال باید دید شرایط واردات برای عموم مردم چگونه تعیین شده است؟!

تین نیوز

عباس علی آبادی وزیر صمت، درباره آیین نامه واردات خودرو های دست دوم خارجی گفت: خوشبختانه آیین نامه واردات خودرو های دست دوم خارجی به تصویب هیات وزیران رسید و به زودی ابلاغ می شود. حال باید دید شرایط واردات برای عموم مردم چگونه تعیین شده است؟!

به گزارش تین نیوز به نقل از تابناک، یکی از قوانینی که سازوکار اجرایی شدنش بسیار زمان بر شده، قانون واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از پنج سال است؛ قانونی که پس از تصویب در مجلس و شورای نگهبان، راهی دولت و وزارت صمت شد تا آیین نامه آن مراحل کارشناسی و تدوین را پشت سر گذارد. 

 

رانجام وزارت صمت نیز در موعد قانونی، آیین نامه پیشنهادی را به هیات وزیران ارسال کرد. اما در این میان، ایراداتی مطرح شد و سرانجام منطقی، معاون صنایع حمل ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای خطاب به مهدی قاسمی علی آبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دفتر حیات دولت)، پیش نویس اصلاحیه آیین نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ کرد.

 

در متن این نامه آمده بود: "پیرو نامه شماره ۱۰۱۴۷۱۰  تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در خصوصی، به پیوست، متن پیش نویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهره برداری به حضور ارسال می شود. "

پیش نویس اصلاحی که با توجه به صحبت های چند ماه قبل یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر پیشنهاد وزارت صمت برای واردات خودرو های کارکرده بدون سقف ارزی و حجم موتوری و به ازای هر کد ملی برای عموم مردم، گمانه زنی هایی را پیرامون احتمال تغییراتی در موارد مذکور تقویت کرد.

تا جایی که خبر های غیررسمی بیان داشت: قرار بود واردات خودرو های کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد و هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد؛ این بند توسط دولت تغییر کرده و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شده است. بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی می توانند خودروی دست دوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشته باشند؛ بنابراین شواهد نشان می دهد با این تصمیم عجیب، خبر خوش "هر کد ملی مجاز به واردات یک دستگاه خودروی کارکرده"، از آیین نامه حذف شده است.

اما با وجود تغییرات احتمالی در پیش نویس اصلاحی، موضوع مهم تر زمان نهایی برای تعیین تکلیف آیین نامه بود که هنوز به سرانجام نرسیده بود، تا جایی که خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به چالش تامین ارز از سوی بانک مرکزی و الزامات سازمان استاندارد در این فرآیند، وعده داد تا قبل از پایان مهرماه، تکلیف این آیین نامه مهم روشن شود.

زمانی که به نظر می رسید به پایان رسیده و هنوز خبری نیست تا اینکه ساعاتی قبل وزیر صمت در این باره توضحیاتی داد. عباس علی آبادی روز یکشنبه (۳۰ مهر ماه) پس از حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره آیین نامه واردات خودرو های دست دوم خارجی گفت: خوشبختانه آیین نامه واردات خودرو های دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به زودی ابلاغ می شود. وزیر صمت افزود: «دفتر دولت باید به زودی این آیین نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره طولانی شدن ابلاغ آیین نامه خودرو های خارجی دست دوم گفت: خودرو های دست دوم پدیده معمولی نیستند، ممکن است قدیمی باشند و باید استاندارد ها را بگذرانند و مقرراتی بر آن ها حاکم شود؛ بنابراین بحث و صحبت درباره این خودرو ها در نشست های تخصصی طبیعی و بدیهی است.

 

 

اما در این میان، موضوع مهم تامین ارز و نگرانی های بانک مرکزی که از ماه ها قبل به عنوان مهم ترین مانع در برابر واردات خودرو های دست دوم مطرح بود، در صحبت های وزیر صمت نیز مورد اشاره قرار گرفت. به گونه ای که علی آبادی تاکید داشت: از آنجایی که به مردم این امکان را می دهیم که شخصاً برای واردات این خودرو ها اقدام کنند، باید نگران «ارز» هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ آسیب نبیند. به همین دلیل مباحث طولانی در کارگروه ها و کمیسیون ها انجام شد و دولت مصوب کرد، یک کمیته ناظر به این مساله نظارت کند تا توده مردم از این موضوع زیان نبینند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.