◄ علی جعفری آخرین بازمانده از نزدیکان مرحوم رستم قاسمی هم رفت
خبر استعفای علی جعفری مشاور وزیر و قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آن جهت قابل توجه است که وی در نامه ای به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده که دلیل استعفایش این است که عزمی برای تغییر وضع موجود در این سازمان وجود ندارد.
چند روز قبل علی جعفری یکی از افرادی که با ورود رستم قاسمی به وزارت راه و شهرسازی به این وزارتخانه راه یافته بود، از سمت خود استعفا کرد.
به گزارش تین نیوز، خبر استعفای علی جعفری مشاور وزیر و قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آن جهت قابل توجه است که وی در نامه ای به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده که دلیل استعفایش این است که عزمی برای تغییر وضع موجود در این سازمان وجود ندارد.
نام علی جعفری البته با نام مرحوم رستم قاسمی و قاسم مکارم شیرازی عجین شده است. دلیل ارتباط وی با قاسم مکارم اما از آن جهت است که کمتر از یک سال پیش و در دوم شهریور ماه سال 1401 خبری مبنی بر بازداشت قاسم مکارم مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی اعلام شد.
در آن زمان همچنین عنوان شد که علی جعفری مدیر کل حوزه وزارتی نیز دستگیر شده که البته پس از اندک زمانی، خبر دستگیری جعفری تکذیب شد اما این تکذیبیه از حاشیه های موجود در اطراف او نکاست چرا که جعفری مدت زمان کمی پس از این رخداد و در دوم آبان ماه سال 1401 از سوی رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی به سمت مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منصوب شد.
این انتصاب حاشیه دیگری برای جعفری بود چرا که برخی این انتصاب را برای او که زمانی مدیرکل حوزه وزارتی بود، به نوعی تنزل مقام توصیف کردند. به هر حال حضور علی جعفری در پست جدید نیز زیاد دوام نیاورد و او حدود 9 ماه پس از این حکم و در 26 تیرماه با انتشار متنی انتقادی استعفا داد و بدین ترتیب آخرین بازمانده از افرادی که مرحوم قاسمی به مجموعه وزارت راه و شهرسازی آورده بود هم از این مجموعه رفت.
اما حتی استعفای علی جعفری هم به دور از حاشیه نبود چرا که او در توییتی که همراه با متن استعفانامه خود در توییتر منتشر کرد، نوشت: «خداوندا! تو خود شاهدی آن چه از ناحیه ما صورت گرفت، نه رقابتی برای تصاحب قدرت و نه تلاشی برای فزونی ثروت بود؛ بلکه می خواهیم نشانه های دین تو را آشکار و اصلاح را در سرزمین های تو برقرار سازیم تا بندگان مظلوم تو ایمن گردند و حدود الهی برپا شود»
در نامه استعفای همچنین انتقاد تندی مطرح و عنوان شده که سازمان راهداری در عقب ماندگی عده ای قلیل و منافع شخصی افراد مسئله دار اداره می شود.
علی جعفری در متن استعفایش نوشته است: «احتراما همانگونه که مستحضرید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یکی از مهمترین و راهبردی ترین سازمان های وزارت راه و شهرسازی و یکی از اثرگذارترین سازمان های دولتی در خدمت به مردم عزیز است.
اما متاسفانه این سازمان مهم نه با نگاه برنامه محور و کلان بلکه به شکل روزمره و در عقب ماندگی عده ای قلیل و منافع شخصی افراد مسئله داری که حضورا عرض شد اداره می شود. از آنجا که اینجانب بارها در این خصوص با حضرتعالی و مشاوران و حراست و مدیرکل حوزه حضرتعالی عرض کردم که ادامه روند فعلی موجب خسارت برای کشور و از دست رفتن فرصت خدمتگزاری برای دولت محترم خواهد بود اما متاسفانه نه تنها پاسخ نگرفتم بلکه روزبه روز شاهد تقویت و ادامه مسیر افراد معلوم الحال ذکرشده و از دست رفتن فرصت نیز هستم. حال که حضرتعالی عزمی برای تغییر ندارید، برای اینکه آینده بتوانم در محضر امام(ره) و شهدا و پدر شهیدتان پاسخگو باشم، از حضور شما مرخص شده و ضمن استعفا، آرزوی عاقبت به خیری برای شما برادر عزیز و دوست دیرینه خود دارم. علی جعفری، مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری»
البته علی جعفری توضیح نداده است که چگونه فردی با کمترین سابقه تخصصی می توانست شناخت و متعاقبا توانایی تغییر در بزرگترین و مهمترین سازمان تخصصی وزارت راه ایجاد کند؟! اگر جمله معروف شهید چمران را یادآور شویم، سوال مهمی را آقای جعفری باید پاسخ دهند، که چگونه با حدود یک سال و اندی حضور در وزارتخانه و کمتر از یکسال در بالاترین رده سازمان بدون تخصص نشسته و ادعای شناخت دارد؟ آیا این بر خلاف تعهد انسانی و اخلاقی که شهید چمران از آن نام می برد نیست که با کمترین حضور در یک سازمان تخصصی و بدون هرگونه طی سلسله مراتب سازمانی در سمت های متعدد کارشناسی و مدیریتی، ادعای تغییراتی کند که افرادی با سابقه 20 ساله هم به آسانی نمی توانند مدعی چنان تغییراتی باشند!
در هر صورت برای ایشان آرزوی توفیق و موفقیت برای کشورمان را داریم، اما توصیه اکید به ایشان توجه به این نکته است که برای تغییرات اساسی در هر سازمانی، حداقل حضور ده سال و شناخت دقیق و درست سازمان از ترکیب نیروها، وظایف تخصصی، مطالعه سازمان های مشابه، داشتن برنامه استراتژیک و به ویژه داشتن تیم قوی از همان سازمان و.... نیاز است. وگرنه در حرف و سخن بسیار ادعا نهفته که البته نپخته هست!
و یادمان باشد، تغییرات اساسی و استراتژیک، یک پروژه کلان و طولانی مدت است، نه یک تاکتیک زودگذر!
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.