| کد خبر: 254467 |

یادداشت وارده:

◄ میعاد صالحی؛ پیشرفت معکوس راه آهن

میعاد صالحی دانش آموخته صنعتی شریف بدون حتی یک روز سابقه کار در شرکت راه آهن، در مهرماه ۱۴۰۰ با حمایت علی جعفری از سوی مرحوم رستم قاسمی، مدیرعامل شرکت راه آهن شد.

تین نیوز

سید میعاد صالحی دانش آموخته لیسانس دانشگاه علم و صنعت ایران و دکترای دانشگاه صنعتی شریف بدون حتی یک روز سابقه کار کارشناسی و مدیریت میانی در شرکت راه آهن و یا یک شرکت تخصصی، در 21 مهرماه ۱۴۰۰ با حمایت برخی چهره های سیاسی، از سوی مرحوم رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی وقت به عنوان مدیرعامل شرکت راه آهن ج.ا.ا منصوب شد.

وی که سابقه نافرجام 125 روز مدیرعاملی سازمان بازنشستگی کشوری، به ویژه در زمینه فسادیابی را در کارنامه خود داشت، در همان روزهای نخست ورود به راه آهن نیز با ادعا ها و شعارهای پرطمطراق و فسادستیزی و کلی گویی در ضرورت توسعه راه آهن و ... وارد این شرکت کاملا تخصصی شد. وی در همان روزهای نخست، شرط تحول و توسعه راه آهن را رفع تحریم های داخلی بیان کرد و معتقد بود اثر تحریم‌ های داخلی به مراتب بیشتر از تحریم های خارجی است، امری که سکه رایج در بین دولتمردان آیت الله رئیسی پیش از ورود به دولت سیزدهم بود.

صالحی در ابتدای حضور آنقدر پرانرژی بود که بر خلاف روال مرسوم، تقاضای واگذاری مسئولیت های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حوزه ساخت راه آهن را از مرحوم قاسمی کرد. وی حتی اقدام به برگزاری نشستی با چند تن از مدیران عامل سابق راه آهن کرد و وعده برگزاری مستمر مجمع عالی مشورتی را آهن را با حضور مدیران عامل قبلی و استفاده از تجربیات آنان داد. موضوعی که مورد استقبال بسیاری از پیشکسوتان و متخصصان حوزه ریلی قرار گرفت، ولی بزودی همه را نا امید کرد، چرا هیچ جلسه دیگری با مدیران عامل برگزار نشد.

وی که در روزها و هفته های نخست حضورش در راه آهن مرتب خبرساز بود، با بروز سانحه قطار در طبس و درس گرفتن از سانحه پیشین که منجر به استعفای مدیرعامل اسبق راه آهن شده بود، به دلایل تاکتیکی تا هفته های بعد بروز سانحه سکوت اختیار کرد.

مدیرعامل جوان شرکت راه آهن در سخنرانی های خود موارد متعددی را بعنوان برنامه خود مطرح کرده بود. از جمله این موارد می توان فهرست زیر را برشمرد:

- اصلاح اساسنامه راه آهن و تبدیل راه آهن به یک سازمان توسعه ای،

- اصلاح ساختار راه آهن با توجه به اقدامات انجام شده در راستای قانون کلی سیاست های اصل 44 ،

- اصلاح و به روز رسانی ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری بخشی از فعالیت ها،

- ارتقای سطح آموزشی نیروی انسانی،

- اصلاح ساختار و جذب نیروی انسانی به منظور تکمیل کادر نظارت،

- بررسی و به روز رسانی مقررات عمومی و سیر و حرکت،

- پیگیری تامین منابع مورد نیاز جهت تکمیل سیستم علائم  و سیستم A.T.C شبکه حمل و نقل ریلی،

- استفاده از فن آوری های نوین و هوشمندسازی با استفاده از هوش مصنوعی در جهت ارتقای ایمنی و کاهش بروز خطای انسانی،

- انجام عملیات بازسازی شبکه ریلی با توجه به عقب ماندگی های انباشته شده در سنوات گذشته،

- نوسازی و کاهش عمر متوسط ناوگان ریلی،

- ارتقای برنامه های آموزشی با فن آوری های جدید از جمله تجهیز امکانات آموزشی و تامین سیمولاتور،

- خرید و استفاده از ماشین آلات ریلی جهت تغییر روش تعمیر و نگهداری

- تامین 1000 دستگاه لکوموتیو طی مدت سه سال

- و ...

که اجرای همه این برنامه قطعا در نهایت می بایست موجب افزایش ظرفیت سهم راه آهن در جابجایی بار و مسافر در میان شقوق حمل و نقل می شد. 

اما بررسی عملکرد یک سال و نیم گذشته شرکت راه آهن با وجود پشتیبانی های دولت، بیانگر کاهش ۱۰ درصدی سهم حمل بار ریلی از کل حمل و نقل کشور است. نگاهی به عملکرد یکسال و نیم این مدیر جوان، نشان می دهد که شرکت راه آهن در یکسال گذشته ۱۳.۲ درصد رشد ترانزیت، کاهش ۵.۱۳ درصد حمل بار داخلی، کاهش ۱۱.۸ درصدی  حمل بار ریلی، عدم توانایی دریافت حتی یک ریال از قراردادهای صرفه جویی سوخت ( ماده ۱۲) از شرکت نفت، و ... را تجربه کرده است.

با این حساب سوالات اساسی متعددی در اذهان متخصصان حوزه ریلی وجود دارد که بعلل مختلف بدون پاسخ مانده اند. برخی از این سوالات به شرح زیر می باشد:

- آیا ساختار راه آهن تغییر کرده است؟

- آیا اجرای برنامه های میعاد صالحی باعث افزایش ظرفیت حوزه ریلی در بالا بردن سهم جابجایی راه آهن در بار و مسافر شده است؟

- آیا اجرای این برنامه ها باعث افزایش شاخص های کمی و کیفی راه آهن شده است؟

- آیا مدیر عامل جوان توانسته با تشکل های صنفی ریلی تعامل مناسبی ایجاد کند؟ 

- چرا علیرغم وعده تعامل، تعاملی در حد برگزاری نمایشگاه ریلی با تشکل های حوزه مشاهده نمی شود، و مرتب زمان برگزاری آن که در اردیبهشت و حداکثر خرداد بوده به تعویق می افتد.

- آیا برنامه های صالحی باعث افزایش سرعت خصوصی سازی در بخش ریلی شده است؟

- آیا برنامه های صالحی منجر به افزایش بهره وری در راه آهن شده است؟

- و ...

بررسی ها عمدتا پاسخ منفی به سوالات بالا را در طی یکسال و نیم اخیر در شرکت راه آهن نشان می دهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 22 7

    مشخصا نویسنده مطلب یکطرفه به قاضی رفته و بسایریاز موفقیتهای ارزشمن دوره مدیریت صالحی را مطرح نکرده یا وارونه جلوه داده است.

  • ناشناس 5 8

    چیزی تازه نیست کدام این اقایان سابقه جز دغل نداردرئیس کتابخانه ملی ملک اقای رضوان و رئیس قبلی اقی دکتر خواجه سروی هردو سابقه سوء استفاده در مدرک تحصیلی دارند کسی به این ها کار ندارد

  • ناشناس 7 15

    با سلام
    به نظر من میعاد صالحی مقصر نیست مقصر آن کسانی هستند که میعاد صالحی ها را بر مسندهایی می نشانند که هنوز برای آنها زود است ویا اصلا برای انها ساخته نشده است و به این صورت هم سازمانها را نابود می کنند وهم نفر را نابود می کنند سازمان بزرگی مانند راه آهن قطعا نیاز به مدیر عاملی با تجربه وبا تیم کامل نیاز دارد مهم است که نفر ارشد چنین سازمانی یا در سازمان حداقل ده سال کار کرده باشد که جای جای سازمان را بشناسد ویا تیمی داشته باشد که نفراتش این خاصیت وتجربه را داشته باشند اما زمانی که نفری را انتخاب مب کنید که هیچ یک از این مشخصات را ندارد بایستی دنبال تصمیمات نادرست ویا تصمیمات محاسبه نشده باشید در حال حاضر راه آهن از فقر نیروی انسانی متخصصو متعهد رنج می برد ومیعاد صالحی هم نمی تواند در این خصوص کاری بکند که اگر می توانست هیئت مدیره راه اهن می بایت کلا تغییر می کرد وبیشتر مدیران راه آهن هم بایستی می رفتنداما به دلیل نبود نفر که البته خسران بجا مانده از دوره های قبل مدیریتی راه اهن است میعاد صالحی هم نمی تواند کاری بکند ضمن اینکه خود ایشان هم در تحلیل امور به دلیل نداشتن تجربه کاملا ناتوان است البته اینکه ایشان از نخبه گان بوده اند و پیشینه تحصیلی خوبی هم دارند بر هیچ کس پوشیده نیست اما مدیریت آنهم در این سطح دنبال نخبگان مدیریتی است نه نخبگان فنی این دو مقوله با هم کاملا متفاوت هستند میعاد صالحی برای اینکه یک مدیر موفق باشد شاید بهتر بود از رده های پائین تر در حوزه های تخصصی خود شروع می کرد بعد جایگاه به این وزینی را قبول می کرد البته خب این درد همیشگی این مملکت است ما شاهد بودیم که مدیران عمل قبلی هم چنین شرایطی را داشتند مانند اقای رسولی که بدذون تجربه ریلی مدیر عامل راه آهن شد ویا دکتر محمد زاده که بیشتر یک معلم دانشگاه بود مدیر عامل راه اهن شد وخب کارنامه موفقی نداشت وجالب اینکه بعد از آن هم بدون تجربه معاون وزیر نفت شد این سلسله انصابات غلط در کشور ما نهادینه شده است وخب آنچه از بین می رود سازمان است در حال حاضر راه آهن به دلیل پائین بودن سطح حقوقی فاقد پرسنل متخصص و متعهد است و برنامه دادن برای چنین سازمانی اصلا صلاح نیست اینهم به این دوره بر نمی گردد مشکلی است که از سالها پیش شروع شده و در بدترین شرایط به میعاد صالحی رسید که خود نیز فاقد تجربه لازم مدیریتی در این حوزه است .

  • ناشناس 3 11

    به نظر من مطلب نویسنده درست است اما دو نقص هم دارد
    اول عدم ذکر توفیقات ایشان و دیگر عدم ذکر برخی کوتاهی های مدیریتی آقای صالحی ، مثل بازدیدهای نمایشی و عدم تجربه اندوزی مدیریتی در همین بازه مدیریتی .
    اما اشکالات با نگاه درست وزیر قابل حل است که آن هم مشهود نیست

  • ناشناس 3 9

    خروجی عملکرد ها ناشی از ضعف شدید مدیران این دولت از جمله این جوان دارد
    ومن الله التوفیق

  • بازنشسته کشوری 6 0

    از مسن ایراد و از جوان هم در عرصه مدیریت کارا ایراد پس جامعه با چه ساز شما برقصد حال که مدیر جوان در مسند صنعت ریلی تکیه زده و عدالت گرا و فساد ستیز بوده بد خواهان با حسادت خورده گیری می کنند که مدیر جوان با صبر و برد باری و جهادی به کار خود در راه اهن ادامه داده و به وضعیت نیروهای ایثار گر هم نظر لطف داشته که هم اکنون هم یاور ایثار گران در سازمان می باشد بازنشسته کشوری

  • میلاد 1 4

    مدیری که تدبیر و تجربه ای ندارد به درد راه آهن نمیخورد و نخواهد خورد در این مدت چیزی از فساد ستیزی و عدالت و توسعه در راه اهن دیده نشده بلکه مدیران ایشان در سمت های مختلف اقدام به پارتی بازی و فامیل بازی کرده و اتوبوس ها آشنا را به روی کار اورده و قوانین را برای شکم سیر ها زیر سیبلی رد نموده و فقرا و زحمت کشان مستضعف راه اهن را فراموش کرده مدیری که در اتاق و زیر کولر باشد و در جامعه مدیریتی خود سرکشی نکند بدردی نخواهد خورد مدیرانی در تاریخ انقلاب همانند برادران باکری داشته ایم مدیرانی این چنین را نیز داریم که ستون پنجم دشمن می باشند. والسلام

  • veladyvostok 1 4

    مدیری که مدیرانش ارزش جانباز و شهید را نمیداند به درد هیچ چیزی نمیخورند. مردمی که پول های زیادی را جهت خرید بلیت پرداخت میکنند ولی خدمات نه چندان جالبی دریافت و کم کاری هایی را میبینند بله سرعت پیشرفت معکوس شده و حق الناس فراموش شده است.