| کد خبر: 256764 |

آسیای مرکزی با طرح‌ های برداشت آب طالبان از آمو دریا مخالفت کرد

کشورهای آسیای مرکزی در نشستی مشترک با نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا با طرح های حکومت طالبان برای برداشت آب از رودخانه «آمودریا» مخالفت کردند.

تین نیوز

  کشورهای آسیای مرکزی در نشستی مشترک با نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا با طرح های حکومت طالبان برای برداشت آب از رودخانه «آمودریا» مخالفت کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا ؛ در چهارمین نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی برای افغانستان که در عشق آباد برگزار شد شرکت کنندگان با طرح های حکومت طالبان برای برداشت آب از رودخانه «آمودریا» به طور جدی مخالفت کردند.

به گزارش آسیاپلاس طالبان در حال احداث یک کانال بزرگ برای کشیدن آب از آمودریا هستند. این موضوع می تواند منجر به کمبود آب در ترکمنستان و ازبکستان شود.

آمودریا پرآب‌ترین رود آسیای میانه است که رود دوم «سیر دریا» محسوب می شود. در زبان اوستایی و پارسی باستان و زبان کنونی تاجیکی، به رود، دریا می‌گویند. آمودریا از کوه‌های پامیر سرچشمه گرفته و حدود یکهزار و ۱۲۶ کیلومتر از آن در قسمت مرزهای شمالی افغانستان با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان جاری است. بخش‌هایی از آن قابل کشتیرانی است.

در سواحل آن شیرخان بندر و بندر حیرتان قرار گرفته، که کالاهای صادراتی یا وارداتی افغانستان به کشورهای آسیای میانه از این طریق مبادله می‌شود.

این رود به‌طور تاریخی در حدود یا سرحد سرزمین باستانی ایران قرار داشته و در آثار اساطیری نیز مرز ایران و توران به‌شمار می‌رود. در گذشته در دوره‌ای به دریای کاسپی می‌ریخته بعدها مسیر آن تغییر کرده و با پیوستن به رود سیر دریا به دریاچه آرال می‌ریزد. امروزه هرچند مسیر اصلی رود به سوی آرال است اما تمامی آب آن در طول مسیر و با کانال‌کشی‌هایی که برای کشاورزی صورت گرفته به مصرف می‌رسد.

به گزارش Nova۲۴.uz، شرکت کنندگان در نشست مشترک نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در عشق آباد ترکمنستان ضمن اهمیت ادامه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان، جلوگیری از انزوای افغانستان و نیز به آزادسازی دارایی های بین المللی این کشور با طرح های طالبان برای برداشت آب آمودریا به طور جدی مخالفت کردند.

در این نشست به مسایل اشتراک منابع آبی با در نظر گرفتن منافع کشورهای منطقه به ویژه در شرایطی که احداث کانال «کوش تپه» توسط طالبان در ولایت بلخ از منابع آبی رودخانه فرامرزی آمودریا در حال اقدام است توجه ویژه شد و از حکومت طالبان خواسته شد تا در استفاده از منابع طبیعی مشترک نیازهای همه همسایگان را در نظر بگیرد.

همچنین از مقامات حکومت موقت افغانستان خواسته شد تا خواسته های جامعه جهانی را در زمینه ایجاد یک حکومت فراگیر، احترام به حقوق و آزادی های شهروندان به ویژه زنان و جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی برآورده سازند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.