| کد خبر: 255853 |

آزادراه شیراز اصفهان به ۱۴۰۱ نرسید؛ تلاش برای افتتاح در سال جدید

آزادراه شیراز اصفهان عمری ۱۳ ساله دارد و با وجود برنامه ریزی چندباره تاکنون افتتاح نشده؛ اما حالا معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داده که بالاخره در شش ماهه اول سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد خواهد کرد.

تین نیوز

آزادراه شیراز اصفهان عمری ۱۳ ساله دارد و با وجود برنامه ریزی چندباره تاکنون افتتاح نشده؛ اما حالا معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داده که بالاخره در شش ماهه اول سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  آزادراه شیراز اصفهان  از سال ۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفت تا مسیری ۲۲۲ کیلومتری از کل پروژه ۳۷۰ کیلومتری را در قالب یک کریدور شمالی جنوبی، در محدوده استان فارس احداث کند. طرحی که در بعد اقتصادی و با کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسیر دو کلانشهر استراتژیک، مدت زمان سفر بین شیراز و اصفهان را تا میزان دو ساعت کاسته و زمینه صرفه جویی بیش از ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین را فراهم و از شدت و تعداد تصادفات جاده ای نیز بکاهد.

طراحی پروژه آزادراهی شیراز-اصفهان ابتدا شش قطعه را شامل می شد اما در ادامه، به هفت و سپس هشت قطعه افزایش یافت و سرعت کار را کم و هزینه های اجرا را بیشتر کرد. قطعات شش گانه اولیه حدفاصل شهر ایزدخواست در نقطه صفر مرزی استان های فارس و اصفهان تا "تنگ خیاره" در نزدیکی شهر بیضاء طراحی شده بود. اما داستان قطعه هفتم، اندیشیدن راهکاری برای تخلیه بدون ترافیک خودرو از آزادراه و همچنین هدایت ایمن و آسان خودروها به ورودی آن بود. قطعه ای که در محدوده شمال غرب شیراز به سمت بیضاء که بعدها به شهرستان تبدیل شد، و به طول ۱۲.۵ کیلومتر، اجرایی شده است.

خیرالله خادمی، معاون وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ بود که زمان پایان این پروژه را سال ۱۳۹۹ اعلام کرد، اما این کار به سرانجام نرسید و حتی سال گذشته هم در مقاطعی، چه از سوی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- و چه از سوی خادمی اعلام شد که تا پایان سال ۱۴۰۱، آزادراه شیراز به اصفهان حدفاصل شیراز به ایزدخواست به بهره برداری می رسد اما باز هم این وعده عملی نشد.

خادمی آبان ماه سال گذشته درباره میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه به ایسنا گفت که برای این آزادراه تا کنون حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ارزش روز آن هم بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می شود. او همچنین گفته بود که پیشرفت فیزیکی آزادراه اصفهان-شیراز حدود ۹۴ درصد است و برای اتمام اولیه عملیات این پروژه و به بهره برداری رساندن آن، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و برای تکمیل آن از ساختمان های جنبی و کلیه تاسیسات بین راهی و اقدامات روشنایی، نزدیک به ۲۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

آزادراه شیراز - اصفهان امسال تحویل می شود

اما در نهایت خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور - به تازگی درباره این آزادراه خبر داد: بلندترین آزادراه کشور بین شیراز و اصفهان ساخته می شود که ۲۱۲ کیلومتر از این آزادراه آماده شده و امیدواریم بتوانیم این آزادراه را در شش ماهه اول سال تحویل دهیم و این آزادراه می تواند تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد کند.

با توجه به اینکه سال گذشته هم چندین بار وعده بهره برداری از آزادراه شیراز - اصفهان داده شده بود اما به دلیل آنچه عدم تامین منابع مالی عنوان شد، در نهایت سال ۱۴۰۱ شاهد افتتاح آن نبودیم، باید دید در سال جدید سرنوشت این پروژه به کجا می انجامد و بالاخره گره این آزادراه که عمری نزدیک به ۱۳ سال دارد، باز می شود یا خیر.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمید 0 0

    ۱۳ سال !!!! فقط برای ۲۲۲ کیلومتر آزادراه ! ( گرچه یک پنجم مجموع آزادراه های در حال ساخته )
    تو ۱۳ سال همین وزارت راه و شهرسازی دور و بر ۹ میلیارد دلار بودجه گرفته . هزینه ساخت آزادراه به گفته خودتون ۱.۶ میلیون دلار هزینه داره حالا ما میگیرم بالاترین کیفیت ممکن رو داشته باشه و اصلا بهترین پیمانکار آمریکایی بیاد اجراش کنه تا ۷۰ سال ضمانت داشته باشه . به ۹۰۰ میلیون دلار نمی‌رسه . چجوری مشکل مالی دارید ؟
    « نتونستن » و نخواستن دو چیزه ، اگه کارش نیستید روک اعلام کنید .
    با نیمی از بودجه وزارت راه و شهرسازی تو این ۱۳ سال می شد ۱۰۰۰ کیلومتر آزادراه ساخت اونم مثل جاده چالوس.

  • محمود 0 0

    با این همه پیشرفت علم وساخت دستگاهای سنگین حالا میفهمیم در دوران گذشته چه پشته کاری برای پشرفت مملکتمان داشته اند توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بو


  • رضا 0 0

    بنظرم وقتش هست، جمعش کنید و تحویل بدید، اگر مردم رو حساس تر از این کنید، بنفع هیچ کس نیست بخصوص مجریان این پروژه بزرگ!