| کد خبر: 255847 |

۶ برابر مرزهای کشورمان تردد قطار مترو داریم

تنها پله برقی غیرفعال در متروی تهران مربوط به ایستگاه دروازه دولت است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: از ۱۲ روز قبل پله برقی دروازه دولت برای اورهال خاموش است و ۲۹ اردیبهشت به سرویس بازمی گردد.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهر؛ مسعود درستی در جریان نشست خبری که امروز، ۲۰ اردیبهشت ماه، با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: بر حسب فرمایش شهردار تهران جهت بازدید خبرنگاران از وضعیت پله برقی متروی تهران در شرکت بهره برداری مترو، باید اعلام کنم ۱۱۸۹ پله برقی در خطوط داریم. بابت فعالیت این پله ها مجموعه بهره برداری تلاش هایی داشته است؛ از ۱۲ روز قبل پله برقی دروازه دولت برای اورهال خاموش است و ۲۹ اردیبهشت به سرویس بازمی گردد.

وی ادامه داد: بعضی از پله ها به لحاظ شرایط کاری به گونه ای است که باید تا پایان سال اورهال اساسی بشوند. امروز به جز این پله، پله خاموش نداریم. 

درستی تصریح کرد: بعضی از پله ها بنا به تدبیر خودمان خاموش می شوند. مثلا پله های موازی کنار هم در ساعات پیک برای صرفه جویی برق خاموش می شوند.

مدیرعامل شرکت مترو ادامه داد: در ایام گرم سال تدبیر وزارت نیرو کنترل مصرف برق است. بنابراین، این خاموشی بر اساس برنامه ریزی مقطعی است. مثلا امروز صبح دو پله در ایستگاه نبرد خاموش شد و تا عصر وارد مدار می شود. از آن جا که قبل از ۲۴ ساعت به مدار برمی گردد جزو آمار حساب نمی شود. 

درستی گفت: در مترو تهران ۱۰ برند متعدد پله برقی داریم که این تعدد کار نگهداری را سخت می کند. پله های برقی بعد از مدتی در اورهالشان نیاز به تعویض روغن دارند. در اسفندماه که کار تعویض روغن را پیش گرفتیم، بین دو الی سه سال از تاریخ انقضای روغن هایشان گذشته بود. در واقع، باید مانند سایر تجهیزات مکانیکی به پله ها رسیدگی بشود. 

تلاش می کنیم هیچ کدام از پله برقی ها خاموش نباشد 

وی با بیان اینکه دنبال مقصر نیستیم و تلاش می کنیم تا دیگر چنین اتفاقی نیفتد، عنوان کرد: از نیمه دوم سال گذشته توجه ویژه ای به پله ها داریم تا آمار خرابی کاهش پیدا کند، اما با تمام رسیدگی ها احتمال خرابی وجود دارد. تلاشمان بر این است که هیچ کدام از پله برقی ها خاموش نباشد. یک سری از پله ها هم که الان در دست مطالعه است شاید دچار نوسازی کامل بشود. اگر به جمع بندی برسیم باید در برنامه بگذاریم و کار اگر به تعویض هم برسد باید برای سرویس مناسب به شهروندان اقدام کنیم. 

درستی درباره آسانسورهای مترو هم تصریح کرد: آسانسورها به لحاظ استاندارد با مفاهیم این سازمان مغایرت هایی داشته است؛ هدف گذاری سازمان ایمنی و خدمات رسانی ایمن است. می توانیم در حوزه فنی تفاهماتی با سازمان استاندارد داشته باشیم تا ایمنی مردم را ضمانت کنیم که در این زمینه در حال رایزنی هستیم. در برخی از اسانسورها به لحاظ ساختاری باید تغییراتی ایجاد می کردیم. به طور کلی، ۱۵۵ آسانسور داریم که امروز ۳ تا خراب است. 

در ایستگاه هایی که آسانسور خارج از مدار است مشکلی در خدمات رسانی نداریم 

مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه  آسانسورها مکمل پله برقی ها هستند و در صورت درستی پله ها مشکلی نخواهیم داشت، افزود: یک سری از آسانسورها فاقد استاندارد است و خراب نیست. اگر آسانسور داشته باشیم به عنوان وسیله مکمل علاوه بر کمک به جا به جایی مسافر به ما هم کمک می کند، اما در ایستگاه هایی که آسانسورها خارج از مدار است مشکلی در خدمت رسانی به شهروندان نداریم. برای مثال در برخی ایستگاه ها مانند شهید بهشتی مکانی برای آسانسور در نظر گرفته نشده است.

درستی یادآور شد: با این حال اگر آسانسورها وارد سرویس بشود کمک حال ماست. بزرگترین مسئله ما با آسانسورها در حوزه معلولین و نابینایان است، چون نابینایان قاعدتا نباید از پله برقی ها استفاده کنند. چون ممکن است مسیر پله در روز عملیات عوض بشود. تنها وسیله ورود نابینایان به مترو پله ثابت و آسانسور است. در این زمینه مشکلات  در خط ۶ و ۷ در حال حل شدن است. 

اورهال اساسی پله برقی ها در نیمه اول امسال انجام می شود 

وی با بیان اینکه ۸۷ آسانسور به دلیل عدم استاندارد کار نمی کند، تصریح کرد: برآوردی از اینکه چند درصد از خرابی پله برقی ها به دلیل تعویض روغن بی وقت و دیرهنگام مترو است، نداریم ولی از این به بعد سعی می کنیم در بلندمدت این پله ها فکر کنیم و در نیمه اول سال جاری اورهال اساسی انجام بدهیم. 

برنامه ریزی برای حل مشکل پله برقی ایستگاه محمدیه در ۶ ماهه نخست امسال 

درستی تاکید کرد: بعضی از ایستگاه ها پله مناسبی ندارند و اگر به جمع بندی هزینه ها برسیم کار تعویض را پیش می گیریم ولی هنوز قطعی نشده است.  ایستگاه محمدیه پله برقی دارد ولی در کانال های ارتباطی خطوط این پله ها نصب نشده است. این به هولدینگ مترو مربوط است و به نظر می رسد در شش ماهه اول برنامه ای برای این ایستگاه ها در نظر گرفته باشند.  

امکان نصب پله برقی در برخی از ایستگاه های قدیمی وجود ندارد 

وی همچنین گفت: یک سری از ایستگاه ها در دهه هفتاد ساخته شده اند و شاید در آن زمان ضرورت استفاده از پله برقی مثل امروز احساس نمی شد. برخی موقعیت نصب پله برقی ندارند و به لحاظ سازه ای این امکان به دلیل ارتفاع کوتاه و عرض کم وجود ندارد. حتی اگر اراده مدیریت شهری به مرتفع کردن اینها باشد به لحاظ ساختار سازه ای امکان این امر نیست. 

درستی گفت: در ایستگاه پانزده خرداد هم آسانسورها کوچک و پنج نفره است، ولی اینکه بگوییم اصلا وجود ندارد صحیح نیست. واقعیت این است که ایستگاه پانزده خرداد، شادمان و … ایستگاهی کم عمق است و قابل انکار نیست که جمعیت امروز در گذشته پیش بینی نشده بود. تلاش ما این است که داشته ها را به روز نگه داریم. 

وی تصریح کرد: در روزهای خاص مثلا عید فطر به تعداد پله های برقی تکنسین کار کنار پله ها بود که ریسک خاموشی پنج دقیقه ای را هم نداشته باشیم. ولی این یک روز خاص است. نمیشود دائما به ازای هر پله یک تکنسین داشته باشیم. تمام خطوط پیمانکار تامین و نگهداری دارد. استقرار تکنسین ها در ایستگاه های پر تردد اولویت بیشتری برای ما دارد اما درست است که در برخی ایستگاه ها مانند هفت تیر تک تکنسین داشته باشیم.

درستی بیان کرد: در ساعات پیک سرفاصله قطارها در خط ۴، چهار دقیقه است ولی بنا به دلیل پتانسیل متروی تهران مسافر جا به جا نمی کنیم. ضمن این که خطوط ما به تمامی شکل نگرفته است. پس با تکمیل شبکه به عددهای بالاتری می رسیم. همچنین کمبود در حوزه ناوگان را انکار نمی کنیم. در این حوزه هم کمبود داریم، هم داشته هایمان مشکلاتی دارد. این اتفاقات و خرابی های ناخواسته ما را از ۴ دقیقه به ۸ دقیقه می رساند؛ حتی روزی که ناوگان ما نو بوده است هم این مشکل را داشتیم، امروز که از روزهای نو بودن مترو خیلی زمان می گذرد.

۶ برابر مرزهای کشورمان تردد قطار مترو داریم

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در ادامه گفت: روزی حدودا ۲۲۰۰ حرکت مترو داریم که ۵۴۰۰۰ کیلومتر در طول روز می شود. کل مرزهای آبی و خاکی جمهوری اسلامی ایران ۹ هزار کیلومتر است و ما ۶ برابر مرزهای کشورمان تردد قطار داریم. طبیعتا تجهیزات ما امروز نو نیست و ممکن است خرابی پیش بیاید.

درستی بیان کرد: شهردار تهران به تنهایی انعقاد قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به جاهای خوبی رسانده است. همچنین بیش از ۸۰ درصد اعتبار ۱۰۵ قطار ملی به نقطه خوبی رسیده است که در  چندماه آینده به سرانجام می رسد.

درستی گفت: البته می شد که در سه سال گذشته قرارداد ورود 630 واگن را رقم می زدیم و امروز شاهد رام های تازه بودیم اما تلاش می کنیم که این اتفاق به زودی رقم بخورد.

وی با بیاناینکه در ایستکاه های خط پنج، دو لاین داریم، افزود: قطار تندرو از یک لاین و قطار کندرو در ساید دیگر حرکت می کند. برنامه ریزی برای حرکت همزمان دو ساید مهم است. باید حوزه عملیات را یاری کرد تا دو قطار در یک خط سرویس بدهند.

 رستمی، قائم مقام عملیات هم با بیان اینکه بین حرکت قطار عادی و تندرو به لحاظ فاصله زمانی ۱۲ دقیقه تفاوت داریم، گفت: مردم عادت کرده اند که سوار قطار تندرو بشوند و روی سکو یک ربع منتظر می مانند تا سوار قطار بشوند. در حالی که اگر از قطار کندرو استفاده کنند در وقتشان نیز صرفه جویی می شود.

درستی نیز در ادامه توضیح داد: روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در مترو جابه جا می شوند. به وجود آمدن مشکل در ناوگان با توجه به شرایط غیرقابل اجتناب است گرچه همه تلاش ما این است که بهترین خدمات دهی باشد. خرابی درهای مترو قابل پیش بینی نیست اماامکان ندارد هیج کدام از درهای یک واگن باز نشود. تا به امروز ذهنیتی از عدم باز شدن تمام درهای یک واگن نداشتیم اگر تا کنون اتفاق افتاده از تمام مسافرین آن قطار عذرخواهی می کنیم. ما با همین امکانات باید تلاش کنیم تا حداکثر رضایتمندی را ایجاد کنیم. ۶۳۰ واگن امروز وجود ندارد و اینکه چه کسی مقصر است دردی را دوا نمی کند. حتی اگر انعقاد قرارداد این تعداد واگن با تاخیر هم اتفاق می افتد، گام بزرگی بود که امیدواریم هر چه زودتر واگن های جدید وارد ناوگان شوند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران درباره بلیت الکترونیک و کیف الکترونیک نیز خاطرنشان کرد: از ده روز آینده نصب آنها آغاز می شود. شاید کمی زمان ببرد تا فرهنگ استفاده از این امکان در بین مردم جا بیفتد. تمام کارهای سخت افزاری سیستم توسط فاوا انجام شده و ما هم خریدهایش را انجام داده ایم.

وی درباره جانمایی درها هم گفت: روی جانمایی این درها کار مهندسی شده است. در قطارهای دی سی جداکننده از ابتدا وجود داشته است. اینطور نیست که موضوع دور از ذهنی باشد.

درستی با پرداختن به موضوع ممانعت ورود آقایان به واگن بانوان گفت: درخواستمان از مردان باید این باشد که به هیچ وجه وارد واگن های بانوان نشوند. باید ما را کمک کنند تا بانوانی که در یک و نیم واگن ابتدایی و انتهایی هستند آرامش داشته باشند.

وی در مورد خاموشی مانیتورها هم توضیح داد: اغلب مانیتورهای داخل واگن ها خاموش است و برنامه داریم که به زودی به مدار برگردانیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران با اشاره به تعمییر پله برقی های متروتصریح کرد: امروز در حوزه پله برقی مشکلی به اسم تحریم نداریم اما گاهی اوقات در پله های قدیمی یک قطعه را از دست می دهیم و نمی توانیم پیدا کنیم. طبیعتا به دلیل قدیمی بودن، تجهیزاتشان در بازار نیست. برای بخش خصوصی هم انگیزه ای وجود ندارد که چند قطعه را تولید کند. اما از این منظر که چون  فلان برند اروپایی پله را به کشور وارد کرده، نمی توانیم تعمیر کنیم؛ مشکلی نداریم.

درستی درباره تجهیزات مترو نیز گفت: احساسم بر این است که وقتی می گوییم انبارها خالی است به مردم استرس وارد می کنیم. خواهشم این است که در این حوزه مردم را نگران نکنیم. کمبودهای داشتیم اما امسال بودجه حمل ونقل جهش قابل توجهی کرده است و تمام اعضای شورا پشت حمل ونقل عمومی هستند. خریدهایمان را از سال پیش اغاز کردیم و بخشی از انبارهایمان در حال پر شدن است. از ظرفیت دانش بنیان ها استفاده می کنیم تا مشکلاتمان قبل از ورود ۶۳۰ واگن مرتفع بشود.

وی با بیان اینکه منصفانه نیست اگر بگوییم شهردار تهران در طی این ۲۰ ماه کاری نکرده است، افزود: اگر کسی جز ایشان شهردار تهران بود، در این مورد به جمع بندی هم نمی رسیدیم. اینکه این مدت هم طول کشیده قابل فهم است ولی هرکس جز آقای زاکانی به این نقطه هم نمی رسید. در حوزه پله برقی ها تمام قطعات داخلی است. اما در حوزه ناوگان خریدهای خارجی داریم. به مرور از حجم این خریدهای خارجی کم می شود. در مورد این ۶۳۰ واگن و دیگر قراردادها ۹۰۰ واگن به ما اضافه می شود. ما الان حدودا ۱۰۰۰ واگن در حال گردش داریم. به عبارتی اگر این دو قرارداد به ما اضافه بشود ظرفیت ما را دو برابر می کند. اما در افق بیست ساله شهر تهران باید چهار خط دیگر به خطوط اضافه کنیم و باید دارایی های فعلی را دو برابر کنیم. اگر قرارداد ۱۱۳ قطار ملی را نیز برقرار کنیم باید همپای واردات امر را جلو ببریم تا پاسخگوی تهران باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در مورد زیان انباشته و بدهی هم اظهارکرد: بدهی جاری داریم. زیرا خرید کردیم و وعده کردیم سه ماه دیگر پرداخت کنیم، اما بدهی مزمن در شرکت بهره برداری نداریم. دائما بدهی از لحاظ نقدینگی ایجاد می شود اما در حال پاس شدن است. بدهی انباشته بیشتر توسط شرکت مترو است. حمل و نقل عمومی در خیلی از جاهای دنیا ماهیتا سوبسید بگیر دولت هاست. ما هم در کشورمان همین را داریم.

درستی درباره بهای بلیت ها و سهم مسافران گفت: ما یک چیزی حدود ۱۹ درصد بهای تمام شده را در سال ۱۴۰۱ از مسافر گرفتیم.

وی ادامه داد: ما از دولت در قالب تبصره ۱۲ به صورت مستقیم پول می گیریم. اگر این را کنار بگذاریم ما با دولت بده بستانی نداریم. این اتفاق در اشل کلان توسط شهردار تهران رقم می خورد و توافقات خوبی هم پیش آمده است. طرف حساب ما برای جبران این نقصان ها شهرداری تهران است. گاها این پرداخت ها با مشکلاتی مواجه بوده اما به عبارتی طرف حساب ما شهرداری است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره دستفروشان نیز تاکیدکرد: رضایت مردم برای ما اولویت اول است. مشکلی که وجود دارد این است که یک اقبال شدیدی به دستفروش های مترو دیده می شود. این موضوع شاید به تنهایی توسط شرکت بهره برداری قابلیت ساماندهی نداشته باشد. به هر حال دست فروشی که برای مسافر مزاحمت ایجاد می کند، مسئولیتش با ماست. نظر مدیریت شهری مبنی بر ساماندهی دستفروشان است نه جمع کردنشان. البته برخی از این افراد با بار غیر متعارف و بزرگ وارد مترو می شوند که از اینها بارشان گرفته می شود که باید ساماندهی بشود. درباره اینکه در چه ساعت هایی باید حق تردد داشته باشند هم جلسات زیادی برگزار شده است و الان با سازمان ساماندهی مشاغل طرح هایی را که همه جوانبش سنجیده شده باشد اقدام شده است. در اسفندماه به دلیل ازدحام بالای مسافران تلاش کردیم بساط گستری در ایستگاه ها را کنترل کنیم.

وی درباره ایمنی سکوها هم خاطرنشان کرد: بابت درهای جداکننده شیشه ای روی سکو باید سیستمی هوشمند با دقت بالا داشته باشیم که در یک نقطه قطارها متوقف بشوند. امروز سیستم سیگنالینگ ما در این وضعیت نیست، لذا بزرگترین مشکل تعبیه درهای شیشه ای در ایستگاه های مترو نبود سیگنالینگ دقیق است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    دادن چنین آمارهایی چه ‌کمکی به حل مشکلات مترو میکنه؟