| کد خبر: 255657 |

ماجرای انتقال ترمینال کاوه به کجا ختم شد؟

جابه‌جایی پایانه کاوه اصفهان در هاله‌ای از ابهام

امروزه پایانه مسافربری کاوه در میان برج های سر به فلک کشیده محصور شده و این مسئله مانعی جدی برای جابه جایی هوا در این ناحیه است، بررسی داده های آلودگی هوا نشان می دهد که خیابان کاوه شمالی یکی از آلوده ترین نقاط شهر اصفهان بوده که قطعاً یکی از دلایل اصلی آن وجود پایانه کاوه است.

تین نیوز

امروزه پایانه مسافربری کاوه در میان برج های سر به فلک کشیده محصور شده و این مسئله مانعی جدی برای جابه جایی هوا در این ناحیه است، بررسی داده های آلودگی هوا نشان می دهد که خیابان کاوه شمالی یکی از آلوده ترین نقاط شهر اصفهان بوده که قطعاً یکی از دلایل اصلی آن وجود پایانه کاوه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ماجرای انتقال ترمینال مسافربری کاوه از سطح شهر به حواشی شهر سال هاست که توسط مسئولان مطرح می شود؛ اما فقط در حد حرف مانده و به مرحله اجرا نرسیده است. در حال حاضر اصفهان حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد که به دلیل مرکزیت، شهروندان از شهرهای اطراف همچون شاهین شهر، بهارستان و فولادشهر به آن سفر می کنند.

در راستای کاهش ترافیک معابر، پایانه های مسافربری در ورودی شهر قرار دارد، اما تراکم ترافیک مقابل پایانه کاوه در شمال و پایانه صفه در جنوب اصفهان در زمان های معدودی به دلیل پیاده کردن و سوارکردن مسافران افزایش می یابد.

حدود ۴۷ شرکت مسافربری در اصفهان فعالیت دارند که ۱۷ شرکت در ترمینال کاوه، ۱۵ شرکت در ترمینال صفه، ۷ شرکت در ترمینال زاینده رود، ۶ شرکت در ترمینال جی و یک شرکت در ترمینال صمدیه فعال هستند.

برخورد با تخلفات اتوبوس های بیابانی که به ویژه در خیابان کاوه مقابل منازل مسکونی و محدوده ترمینال کاوه بعد از سه راه ملک شهر یکی از مهم ترین دغدغه های شهروندان این منطقه است، همچنین سوار و پیاده کردن مسافران برای شهروندان آن محدوده ایجاد مزاحمت کرده، ازاین رو اقدامات لازم در راستای اعمال قانون توسط پلیس راهور انجام شده و یک سری اقدامات بازدارنده از جمله دریافت دفترچه، توقیف اتوبوس ها صورت گرفته است.

حدود ۶۰ انبار در محدوده اطراف پایانه مسافربری کاوه، وجود دارد و لازم است مدیران شهری انبارهایی که در آن موقعیت قرار دارد را هرچه سریع تر ساماندهی کنند، همچنین این انبارها باید به خارج از محدوده شهر یا به داخل پایانه مسافربری کاوه منتقل شود، تا زمانی که این انبارها در آن حوالی باشد، بستر و زمینه برای بروز تخلفات وجود دارد و هرچقدر پلیس اعمال قانون کند، این تخلفات و ترافیک در آن محدوده ایجاد می شود و باید فکری اساسی دراین خصوص صورت گیرد.

درباره انتقال این پایانه در استانداری و شهرداری اصفهان باید تصمیم گیری شود و اگر تصمیم با رویکرد کاهش ترافیک شهری باشد، قطعاً اداره راهداری نیز با نگاه مثبت همکاری خواهد کرد.

دراین بین برخی شهروندان این منطقه نسبت به ترافیک مقابل پایانه های مسافربری اصفهان به ویژه در زمان ابتدایی صبح در  این محدوده گلایه مند هستند و درخواست دارند که چاره ای برای رفع مشکلات ترافیکی اندیشیده شود که دراین رابطه و جابه جایی ترمینال کاوه به حاشیه شهر خبرنگار ایسنا با برخی از مسئولان استانی به گفت وگو پرداخته که در ادامه می خوانید.

جابه جایی ترمینال کاوه وظیفه سازمان پایانه ها نیست!

ابوالفضل توکلی، مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری اصفهان،  در خصوص وضعیت جابه جایی ترمینال مسافربری کاوه اصفهان، اظهار کرد: در اواخر سال ۱۳۶۷ باتوجه به سیاست های اجرای پایانه ها و در جهت ساماندهی ترمینال ها و گاراژهای سطح شهر اصفهان، پایانه های کاوه، صفه، جی، صمدیه و زاینده رود در حواشی شهر اصفهان احداث شد.

وی با بیان اینکه پایانه ها در زمان تأسیس به صورت پراکنده بودند، افزود:  باتوجه به اینکه در آن زمان توسعه شهر هنوز اتفاق نیفتاده بود، جانمایی پایانه ها بر اساس ورودی های شهر در شمال، جنوب، شرق و غرب تأسیس شدند. همچنین پیش بینی شد که پایانه ها در چند جهت در دسترس شهروندان، مسافران و گردشگران قرار می گیرند، در آن زمان موضوع جانمایی توسط مسئولان وقت در شهرداری اصفهان در کنار شهر مدنظر  بود و در حاشیه شهر اتفاق افتاد، اما باگذشت زمان، افزایش جمعیت، توسعه شهر و توسعه منازل مسکونی در کنار پایانه ها، پایانه ها از حاشیه شهر به مراکز شهر رفتند.

مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری اصفهان، با تأکید بر اینکه در شرح وظیفه سازمان پایانه ها، وظیفه اصلی آنها تعمیر، مرمت و نگهداری است و سیاست های کلان توسط شهردار و اعضای شورای شهر گرفته می شود، گفت: معمولاً پس از تأسیس مجموعه پایانه ها سازمان پایانه ها تشکیل می شود و هدف اصلی این سازمان در جهت نگهداری پایانه ها است.

جابه جایی ترمینال کاوه نیازمند عزم جدی مسئولان کلان

وی اعلام کرد: سازمان پایانه ها در سیاست های کلان یا هرگونه تصمیمی کلان نقشی ندارد، اما امروزه پایانه های ترکیبی موضوعی است که در کل کشور و صنعت حمل ونقل شهری و برون شهری مطرح می شود. به فرض مثال پایانه مسافربری کاوه و صفه در کنار سفرهای برون شهری خود،  ایستگاه های اتوبوس تاکسی، دوچرخه و قطار شهرداری دارند، معمولاً در سیاست های جدید علم و صنعت پایانه ها به صورت ترکیبی درون شهری قرار می گیرند.

توکلی درباره جانمایی ترمینال کاوه، تصریح کرد: سیاست های کلان نیاز به تصمیم مسئولان بالاتری دارد و باتوجه به مشکلات اقتصادی در حال حاضر کشور، قطعاً هر احداث و توسعه جدیدی در شهر بعد اقتصادی و هزینه و مسافتی آن موردتوجه است. باید توجه داشت که تصمیم هرگونه جابه جایی تغییر یا توسعه پایانه ها در زمان نیاز توسط مدیران در شهرداری و شورا گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: وجود اصناف با کاربری های مختلف مقابل پایانه کاوه که به صورت شبانه روزی فعالیت دارند، با توقف خودروهای مسافربر و شخصی باعث بروز ترافیک می شود، اتوبوس های برون شهری خارج از استان در مسیر عبور از اصفهان به سمت شمال کشور جهت تکمیل مسافر مقابل این پایانه توقف می کند که ارتباطی با شرکت های مسافربری این پایانه ندارد.

مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری اصفهان با بیان اینکه نبود دوربین ترافیکی پلاک خوان و نظارت پلیس راهور و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان جهت اعمال قانون اتوبوس ها از جمله مشکلات ترافیکی پایانه کاوه است، خاطرنشان کرد: وجود واسطه گرهای مقابل پایانه کاوه که از سایت های غیرمجاز اقدام به جذب مسافر و بارگیری غیرمجاز باعث توقف وسایل نقلیه مسافری و ایجاد ترافیک می شود.

وی گفت: انبارهای غیرمجاز در محدوده منطقه هفت با پیگیری های انجام شده چندین مرتبه توسط نهادهای نظارتی پلمب شده است؛ اما همچنان به فعالیت غیرقانونی خود ادامه می دهند.

توکلی با بیان اینکه حتی دستور مقام قضائی مبنی بر جمع آوری انبارهای غیرمجاز در این وجود دارد که در مرحله اجرا متوقف شده است، گفت: وجود ایستگاه تاکسی برون شهری مقابل پایانه مسافربری کاوه از جمله دیگر مشکلات این پایانه است.

وی تصریح کرد: تشکیل کارگروه ویژه با محوریت شورای ترافیک استانداری ، با حضور نهادهای قضائی، امنیتی، انتظامی، اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای و شهرداری اصفهان، اصلاح هندسی خیابان کاوه مقابل پایانه کاوه باتوجه به عرض گذر پس از مطالعات جامع توسط کارشناسان معاونت حمل ونقل و ترافیک در صورت لزوم، نظارت مستمر توسط پلیس راهور، اعمال قانون و ورود دستگاه های قضائی جهت برخورد قاطع با متخلفان و نظارت اداره کل راهداری بر اساس قوانین مربوطه و برخورد با رانندگان و شرکت های متخلف از طریق اعمال مواد ۱۱ و ۱۲، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای کاهش ترافیک مقابل پایانه کاوه است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه شرح وظایف قانونی سازمان پایانه های مسافربری شهرداری تنها نظارت بر محیط داخلی پایانه ها است، این سازمان طبق تأکید شهردار اصفهان، آمادگی خود جهت هرگونه همکاری در خصوص رفع مشکلات مذکور را اعلام می دارد.

جابه جایی ترمینال کاوه ۱۰ سال طول می کشد

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام اینکه ترمینال کاوه اکنون به معضل تبدیل شده است، اظهار کرد: این پایانه قبلاً در حاشیه شهر بود؛ اما اکنون در داخل شهر قرار گرفته و ترددهای بسیار زیادی دارد.

وی با تأکید بر اینکه پایانه کاوه معضلات ترافیکی عجیبی را ایجاد کرده، افزود: در چند دوره شورای شهر مطرح و در رابطه آن بحث شده تا مکانی دیگری در نظر بگیرند و این پایانه جابه جا شود؛ اما فقط در حد حرف بوده و مدیران شهرداری و استان کاری انجام ندادند، البته که هنوز مکانی هم جانمایی نشده است. امیدواریم این اتفاق به زودی رخ دهد، اما می طلبد که مسئولان استانداری، شهرداری، شورای شهر و راهداری برای این مسئله عزمشان را جذب کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اجرای این پروژه را زمان بر دانست و گفت: حتی اگر اکنون این پروژه را آغاز کنیم، حدود ۱۰ سال می کشد. باتوجه به اینکه این پایانه مشکلات زیادی را برای خیابان کاوه و ساکنین آن منطقه ایجاد کرده دنبال آن هستیم تا جابه جا شود؛ اما هنوز جانمایی صورت نگرفته و اول باید جانمایی مشخص شود و سپس اگر شهرداری برای خرید اراضی ورود پیدا کند؛ اما اکنون چون جانمایی نشده ملکی هم خریداری نخواهد شد.

شورای شهر در صورت تصمیم نهایی بودجه تعیین می کند

وی با بیان اینکه در خصوص این جابه جایی اول باید زیرساخت ها ایجاد و بعد اعتبارات شورا برای خرید اراضی و تملک انجام تأمین شود، گفت: قطعاً هر چقدر اکنون حرف بزنیم کافی نیست و زمان زیادی همراه با تصمیم مسئولان نیاز است و اگر شهرداری و شورای شهر عزمشان را جذب کنند که جانمایی را انجام دهند اعتبارات در بودجه شهرداری تعیین خواهد شد.

فلاح در خصوص نقطه مدنظر برای جابه جایی گفت: باتوجه به احداث رینگ چهارم، اگر ترمینال کاوه در کنار رینگ چهارم و محدوده فرودگاه تعبیر شود، می توان ره آورد خوبی را برای شهروندان به ویژه گردشگران به ارمغان آورد. زیرا گردشگران می توانند از ظرفیت فرودگاه و ترمینال استفاده کنند، این مسئله نیاز اصلی است و در شورا مطرح شده و دنبال می شود که در صورت توافق به دنبال دیگر اقدامات خواهیم رفت.

مشکلات ترمینال کاوه پنهان نیست

سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان  با اشاره به مشکلات ترافیکی ترمینال کاوه، اظهار کرد: مشکلاتی که پایانه کاوه در شهر اصفهان ایجاد کرده، پوشیده نیست، این ترمینال یک زمانی بر اساس نیاز مردم در حاشیه شهر ایجاد شد؛ اما اکنون در وسط شهر قرار گرفته و باتوجه به آلودگی هوا شهر اصفهان در شرایطی که ورود وسایل نقلیه سنگین به داخل شهر باید ممنوع باشد این ترمینال وسط شهر است.

وی با تأکید بر اینکه  اتوبوس های زیادی در این ترمینال رفت وآمد دارند و  باربری های زیادی در آنجا فعالیت می کنند، افزود:  برخی از باربری ها در کنار این ترمینال بدون مجوز ایجاد شدند، همچنین اتوبوس ها به جهت بارگیری برای مردم و ساکنین آن منطقه مشکل ایجاد می کنند.

فعالیت باربری های غیرمجاز در کنار ترمینال کاوه

 رئیس پلیس راهور استان اصفهان با اعلام اینکه هر اتوبوسی که وارد خیابان شهری می شود به تنهایی ترافیک آن خیابان را تحت الشعاع قرار می دهد، گفت:  به همین جهت ورود هرگونه وسیله سنگین و طویل در سطح شهر ممنوع است، اما شما حساب کنید ترمینال کاوه وسط شهر قرار گرفته و این همه اتوبوس از سرتاسر کشور وارد و خارج آن می شوند. پلیس راهور در راستای شرح وظایف ذاتی خود نسبت به برخورد با تخلفات به صورت شبانه روزی اقدام می کند.

وی با بیان اینکه اتوبوس ها و باربری ها در پایانه ها مشکلات زیادی دارند و گاهی توقف طولانی مدت اتوبوس ها باعث ایجاد مزاحمت خواهد شد، توضیح داد: متأسفانه همکاران ماهم درگیر این مسئله شدند و در برخورد و اعمال قانون انتظار شهروندان به جا است؛ اما در حوزه پلیس نیست، جابه جایی این ترمینال باید به شرط فوریت تصمیم گیری شود و ترمینال کاوه باید به خارج از منطقه شهری برود. مسئولان باید مسئولان باید در شورای ترافیک درباره این مسئله تصمیم گیری کنند.

خیابان کاوه شمالی یکی از آلوده ترین نقاط شهر اصفهان

پایانه مسافربری کاوه در زمان افتتاح، به نوعی بیرون از بافت شهر اصفهان و در فضایی باز قرار داشت، توسعه فضاهای مسکونی و تجاری در شمال شهر اصفهان از زمان افتتاح باعث شده تا اکنون این پایانه در یکی از پرتراکم ترین نقاط جمعیتی شهر قرار گیرد.

امروزه پایانه مسافربری کاوه در میان برج های سر به فلک کشیده محصور شده و این مسئله مانعی جدی برای جابه جایی هوا در این ناحیه است، بررسی داده های آلودگی هوا نشان می دهد که خیابان کاوه شمالی یکی از آلوده ترین نقاط شهر اصفهان بوده که قطعاً یکی از دلایل اصلی آن وجود پایانه کاوه است.

رفع گلوگاه های ترافیکی خیابان کاوه وابسته به جابه جایی ترمینال کاوه

پایانه کاوه جزو پایانه های اصلی شهر اصفهان است که به جهت مسافرت به اقصی نقاط کشور استفاده می شود. علاوه بر این حجم اصلی، بخشی از اتوبوس ها در حاشیه این خیابان اقدام به مسافرگیری می کنند که این مسئله در تمام طول روز ادامه دارد و موجب اختلال در روند حمل ونقل منطقه شده است.

خیابان کاوه، کریدور اصلی جهت دسترسی حدود ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطق شمال اصفهان به خصوص شهرک کاوه، ملک شهر و حتی شاهین شهر به مرکز شهر است و در نقشه ها و مدارک قدیمی عملکرد این خیابان، بزرگراه بوده که به تدریج با بارگذاری های متعدد تجاری و مسکونی عملکرد آن به خیابان تقلیل یافته است.

با توجه به اینکه یکی از مقاصد راهبردی برنامه عملیاتی اصفهان شهرداری اصفهان، کاهش آلایندگی محیطی، بهینه سازی عبور و مرور شهری و در ذیل آن رفع گلوگاه های ترافیکی است، قطعاً جابه جایی پایانه کاوه به منطقه ای مناسب می تواند اقدامی مؤثر در راستای کاهش بار ترافیکی منطقه و بهبود شرایط سلامت هوا باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    تنها پایانه ای که در کشور حتی در خاور میانه ما اصفهانی ها به آن افتخار می کنیم و همیشه دست بوست نظام جمهوری اسلامی هستیم

    پایانه کاوه است. این قدرت‌نمایی شهروندان اصفهانی را پرپر نکنید .

    اصفهان شهر زندگی است او را با جابه جایی کاوه به طلاق نکشانید