| کد خبر: 255494 |

ایمن‌سازی محور تزانزیتی کشور در استان سمنان، چشم انتظار اعتبار ملی

ایمن سازی محور تزانزیتی اتصال شرقی- غربی و شمالی- جنوبی کشور در محدوده استان سمنان، به عنوان یک طرح عام المنفعه، نیازمند اعتبار ملی به منظور کاهش حوادث تلخ رانندگی، حفظ جان هموطنان، افزایش ایمنی تردد و ارتقای استانداردهای تخصصی است.

تین نیوز

 ایمن سازی محور تزانزیتی اتصال شرقی- غربی و شمالی- جنوبی کشور در محدوده استان سمنان، به عنوان یک طرح عام المنفعه، نیازمند اعتبار ملی به منظور کاهش حوادث تلخ رانندگی، حفظ جان هموطنان، افزایش ایمنی تردد و ارتقای استانداردهای تخصصی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در فاصله کمتر از یک ماه از ۱۱ فروردین تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ سه حادثه واژگونی اتوبوس در محور ترانزیتی استان سمنان که اتصال بین تهران - مشهد (شرق به غرب کشور) است، رخ داد که فقط طی حوادثی از نوع واژگونی اتوبوس ها ۶۶ نفر مصدوم شدند و در کنار حوادث ناوگان عمومی مانند اتوبوس، باید حادثه وسیله نقلیه سبک و خودروهای سنگین و کشنده را نیز به آمار مصدومان اضافه کرد.

به گفته متخصصان، در هر ۳۳ دقیقه یک هموطن در حوادث جاده ای کشور جان خود را از دست می دهد، واژگونی خودرو در نقاط حادثه خیز، با بیش از ۳۸ درصد، پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های کشور است که این رقم در استان سمنان به ۶۰ درصد می رسد و این آمار تکان دهنده ضرورت توجه به ایمن سازی جاده تهران- مشهد در محدوده استان سمنان را با تخصیص اعتبارات ملی و حتی تعریف ردیف بودجه ویژه دوچندان می کند.

استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از ۶۵۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می کند که به دلیل تردد سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.

بر اساس آمار، بیش از ۵۰ درصد از جاده های استان سمنان در بخش شریان اصلی، فرعی و هم چنین شهری و روستایی نیازمند نوسازی است و برای کاهش سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی در نظر گرفتن اعتبار و تخصیص به موقع اعتبار اجتناب ناپذیر است.

گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده های ۶ استان کشور است، این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر ۶۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی استان عبور می کند، در زمان اوج سفرها در هر ۶۰ دقیقه به طور متوسط بیش از یکهزار و ۲۰۰ خودرو از محورهای استان سمنان تردد می کند که با این حجم قابل توجه تردد، واژگونی خودرو یکی از رویدادهای تلخ در محورهای سمنان محسوب می شود.

گردنه آهوان، محور آرادان- گرمسار، محور گرمسار- ایوانکی، محور میامی- سبزوار- عباس آباد و محور دامغان- سمنان، از محورهای پرتصادف استان سمنان است و محور دامغان- معلمان- جندق، منطقه ری آباد شاهرود، منطقه کالپوش و جاده نظامی سمنان از راه های ارتباطی فرعی پرتصادف استان سمنان محسوب می شود و برای کاهش سوانح رانندگی نیازمند بازسازی هستند.

برآیند داده ها نشان می دهد فرهنگ سازی و رفع مشکلات زیرساختی ارکان اصلی و اساسی کاهش تلفات جاده ای در استان سمنان است و باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کرد.

جاده های کویری استان نیازمند توجه ویژه و عزم ملی است و با وجود به تردد میلیونی زائران، محورهای مواصلاتی استان سمنان همچنان مشکلات زیرساختی فراوانی دارد، مشکلات زیرساختی که در حوزه راه استان سمنان وجود دارد تنها به تعریض جاده ها ختم نمی شود و باید با راه اندازی جاذبه های طبیعی و مصنوعی، گردشگران و مسافران عبوری در جاده ها را برای توقف و استراحتی کوتاه ترغیب کرد تا همین وقفه و استراحت کوتاه عاملی کمکی برای کاهش تصادفات در این شریان حیاتی کشور باشد.

ایجاد جاذبه موقتی، تجربه ای موفق برای کاهش تصادفات

استاندار سمنان گفت: تعداد تصادفات و فوتی های ناشی از آن در محور اصلی تهران - مشهد در محدوده استان سمنان در ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به نوروز ۱۴۰۱ کاهش یافت، اما آمار نشان دهنده افزایش تصادفات و فوتی ها در محورهای فرعی استان سمنان است.

سیدمحمدرضا هاشمی ابراز کرد: ۲۱ بازارچه صنایع دستی با ۲۱۸ غرفه در شهرستان های استان با هدف افزایش ماندگاری مسافران نوروزی و کاهش تصادفات جاده ای راه اندازی شد.

وی بیان کرد: نیروهای انتظامی، امدادی، خدماتی و تیم های دهیاری ها در طول مسیر جاده اصلی با هدف کاهش تصادفات جاده ای استقرار داشند که این اقدامات در کاهش تصادفات نقشی موثر داشت.

رییس پلیس راه کشور نیز نوروز امسال در سفر به استان سمنان با اشاره به مسیر کویری و بیابانی جاده های استان سمنان، افزود: برای پیشگیری از خواب آلودگی رانندگان، وجود استراحتگاه های بین راهی ضروری است.

سردار حسن مومنی تاکید کرد: افزایش تابلو و علایم و خط کشی در جاده های استان سمنان و رفع سریع نقاط حادثه خیز جاده ای این استان سمنان ضرورت دارد.

برآیند داده ها نشان می دهد برای کاهش آمار تصادفات در محورهای مواصلاتی استان سمنان باید در طول مسیر با ایجاد جاذبه و احداث مجتمع های رفاهی، رانندگان را ترغیب به توقف کرد و در کنار تعریض جاده، توجه به خط کشی و رفع نقاط حادثه خیز که نیازمند اعتبارات ملی است و اعتبارات اندک استانی جوابگوی هزینه ها نیست.

از دیگر اقدام های به اصطلاح دو سر برد برای ایجاد جاذبه در کنار جاده به منظور ترغیب راننده برای توقف، می توان به راه اندازی غرفه های صنایع دستی در طول جاده اشاره کرد که تجربه نوروز و کاهش تصادفات نشان از اجرای موفق این طرح است و به علاوه که وجود غرفه های صنایع دستی و خوار و بار در کنار جاده در محورهای شمالی نیز حتی جاذبه ای گردشگری محسوب می شود که عایدی خوبی برای هنرمندان صنایع دستی نیز خواهد داشت و به اشتغالزایی کمک می کند.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می شود.

این خطه از جانب شمال به استان های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.