| کد خبر: 255443 |

کارشناسان مطرح کردند:

◄ پاسخگویی در مورد توجیه اقتصادی توسعه خطوط ریلی وجود ندارد

در شرایط فعلی که پیش بینی بار و مسافر و ترانزیت و درآمد مورد انتظار راه آهن هرات محقق نشده چه کسی پاسخگوی هزینه های هدر رفته است؟

تین نیوز

در شرایط فعلی که پیش بینی بار و مسافر و ترانزیت و درآمد مورد انتظار راه آهن هرات محقق نشده چه کسی پاسخگوی هزینه های هدر رفته است؟

به گزارش تین نیوز ، این پرسش بسیاری از کارشناسان ریلی است که تاکنون نیز پاسخی به آن داده نشده  و به نظر می رسد  جای یک «پاسخگو» در این میان خالی است.

به اعتقاد کارشناسان، آنچه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور می شود توسعه راه آهن در کشور است. این شرکت اتصال ریلی را انجام می دهد و این یک قطعه از یک پازل است و بقیه قطعات پازل توسط دیگر بخش ها تکمیل می شود. در واقع اتصال ریلی را  شرکت ساخت انجام می دهد و این قطعه از یک پازل است که توسط دیگر بخش ها تکمیل می شود.

کارشناسان حمل و نقل ریلی معتقدند؛ سوال هاصلی این است که متولی این پازل کیست؟ چه کسی تعیین می کند که اصلا باید چنین خطی ساخته بشود؟ چه کسی مدافع ساخت طرح ها است؟ چه کسی مزایای آن را را بر هزینه هایش ترجیح  می دهد؟ و چه کسی درجه اولویت یک خط آهن در مرحله ساخت را تشخیص می دهد.

به گفته آنان، پاسخ هیچ کدام از این سوالات با شرکت ساخت نیست. کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور «ساخت»  و آنچه مربوط به این مجموعه است توسعه راه آهن  و دیگر زیربناهای حمل و نقل در مناطق مختلف کشور است.

کارشناسان می گویند: اما پاسخ این سوالات با چه کسی است؟ اگر پیش بینی بار و مسافر و احیانا ترانزیت و درآمد مورد انتظار محقق نشد چه کسی پاسخگوی هزینه های هدر رفته خواهد بود؟ امروز که پیش بینی بار و مسافر و ترانزیت و درامد مورد انتظار راه آهن هرات محقق نشده چه کسی پاسخگوی هزینه های هدر رفته است؟ به نظر میرسد جای یک «پاسخگو» در این میان خالی ست.

این که تجارت کشور  با چه کیفیتی و چگونه انجام شود و چند درصد کالای ترانزیتی توسط راه آهن جابجا شود به عوامل متعددی بستگی دارد. اما اینکه چه میزان بار به بخش ریلی اختصاص می یابد، بحث گسترده ای است. نیاز کشور به صادرات و واردات، مسایل و دغدغه های اقتصادی روز کشور  می تواند روی این قضیه اثر گذار باشد.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.