| کد خبر: 255351 |

مرکز خراسان جنوبی محروم از تقاطع غیرهمسطح

در حالی مرکز استان خراسان جنوبی از تقاطع غیر همسطح به عنوان یک نماد و المان شهری محروم است که مسئولان وعده دادند که تا پایان سال مطالعات دو تقاطع غیر همسطح بیرجند به اتمام می‌رسد.

تین نیوز

مشکلات ترافیکی بیرجند نیازمند احداث تقاطع غیرهمسطح است موضوعی که بارها توسط کارشناسان امور شهری، حمل ونقل و ترافیک مطرح شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از  تسنیم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در اواخر سال 1400 در یکی از جلسات شورای ترافیک استان رفع مشکلات ترافیکی مرکز استان را نیازمند احداث تقاطع غیرهمسطح دانسته و در تیر ماه سال 1401 نیز در یکی از همین جلسات از احداث اولین تقاطع غیر همسطح در بیرجند خبر می‌دهد.

عباس‌زاده با بیان اینکه بر اساس مطالعات فنی، سه محل اولویت دار برای احداث تقاطع غیر همسطح شامل ورودی مهرشهر، تقاطع بلوارهای ارتش - غفاری و تقاطع بلوار ارتش - صیاد شیرازی تعیین شده در همان تاریخ از شهرداری می‌خواهد مطالعه طرح احداث تقاطع‌های غیر همسطح مذکور را تهیه و طی مدت 2 ماه طرح صیاد شیرازی را به‌روز رسانی کند و تعیین اولویت اجرای این پروژه‌ها را برعهده شهرداری بیرجند می‌گذارد.

به گفته کارشناسان امور شهری، حمل و نقل و ترافیک ، امروزه احداث تقاطع‌های غیرهمسطح علاوه بر کارکرد فنی و ترافیک، به عنوان المان (نماد) شهری بشمار می‌روند و از همین رو شاهد تعداد زیادی از این تقاطع‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک کشور هستیم و با گذری از این شهرها علاوه بر اینکه شاهد شکستن بار ترافیکی نقاط مختلف شهر هستیم شاهد زیباسازی محیط شهری هم که برای مردم جذابیت خاصی دارد، می‌باشیم.

تلاش برای جذب اعتبار پروژه از سفر دوم هیئت دولت

از همین رو سال گذشته شورای شهر بیرجند تلاش داشت این پروژه را جزو مصوبات سفر دوم هیئت دولت به استان قرار دهد و در همین راستا نامه نگاری‌هایی هم صورت گرفت چرا که اجرای چنین پروژه‌ای به اعتبارات کلان و میلیاردی نیاز دارد که از عهده شهرداری خارج است.

از طرف دیگر در طرح جامع ترافیک شهر بیرجند نیز اجرای 7 تقاطع غیر همسطح پیش بینی شده که باید مدیران شهری برای آنها برنامه مدونی تعریف کنند.

پیگیری شورای اسلامی استان

رئیس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی نیز در آبان ماه سال گذشته در جلسه شورای عالی استان‌ها بر احداث 7 تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند تاکید کرد و گفت: سه نقطه ضرورت بیشتری دارد و نیازمند 21 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

 محمدرضا حاجی‌آبادی اظهار امیدواری کرد با توجه به حجم زیاد اعتبارات مورد نیاز، درخواست احداث این تقاطع‌های غیرهمسطح در سفر استانی رئیس جمهور ارائه و مورد توجه قرار گیرد.

موافقت شورای شهر با احداث 3 تقاطع غیر همسطح در بیرجند

اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند همچنین در جلسه آبان‌ماه سال گذشته شورا موافقت خود را برای دریافت اعتبارات و اجرای سه تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند اعلام کردند.

در این جلسه در زمینه اینکه باید سه تقاطع غیرهمسطح در ورودی مهرشهر، خیابان آیت‌الله غفاری و بلوار شهید صیاد شیرازی جزو مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به استان قرار گیرد موافقت شد و در زمینه انعقاد تفاهم‌نامه‌ای فیمابین شهرداری و استانداری به دلیل ضرورت اجرای این پروژه‌ها تاکید شد.

با وجود تمام این اظهارنظرها، تاکیدات و مصوبات شورای شهر، شورای ترافیک و طرح جامع ترافیک شهر بیرجند باید دید در سنوات آینده برای اجرای این پروژه مهم شهری چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا این پروژه در دست انداز تامین اعتبار به فراموشی سپرده خواهد شد یا خیر؟

احداث تقاطع غیرهمسطح از توان شهرداری خارج است

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند کل اعتبار 1402 شهرداری 600 میلیارد تومان است که اگر تمام این اعتبار را برای احداث یک تقاطع غیر همسطح هم هزینه کنیم، این پروژه به اتمام نمی‌رسد.

رضا حسنی صفت در مورد حمایت‌های دولتی از این پروژه گفت: تاکنون هیچ اعتباری تخصیص پیدا نکرده است.

وی با گلایه‌مندی از اینکه در سفر دوم ریاست جمهوری علیرغم پیگیری‌های انجام گرفته فرصتی برای ملاقات و طرح مشکلات مرکز استان فراهم نشد افزود: احداث تقاطع غیر همسطح و حمایت اعتباری دولت از این پروژه یکی از درخواست‌های شورای شهر بیرجند بوده که در قالب نامه‌ای در این سفر به ریاست جمهوری منتقل شده ولی تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

بحران در مهرشهر به دلیل داشتن یک ورودی

حسنی صفت با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم عوارض بیشتری از مردم بگیریم تا بتوانیم اعتبار چنین پروژه‌های سنگینی را تامین کنیم، به مشکلات ترافیکی برخی از نقاط شهر به ویژه ورودی مهرشهر که با بیش از 30 هزار نفر جمعیت فقط دارای یک ورودی است اشاره و اذعان داشت:اگر بنا به هر دلیلی این ورودی دچار مشکل شود، در این محدوده پر جمعیت شهر دچار بحران خواهیم شد.

وی به ضرورت احداث 7 تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند اشاره و افزود: حداقل 10 سال زمان و بیش از 700 میلیارد تومان اعتبار برای احداث یک تقاطع غیر همسطح نیاز است.

پیش بینی احداث 7 تقاطع غیرهمسطح در طرح جامع ترافیک شهر بیرجند

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه احداث حداقل 7 تقاطع غیر همسطح در طرح جامع ترافیک شهر بیرجند توسط مشاور پیش بینی شده به خبرنگار ما گفت: احداث تقاطع غیر همسطح از مصوبات شورای ترافیک استان است که مقرر شد شهرداری بعد از بروز رسانی طرح جامع ترافیک، این پروژه را در دستور کار خود قرار دهد.

ویدا ناصری با تاکید بر اینکه اهمیت احداث تقاطع غیر همسطح در نقاطی از شهر بیرجند مانند ورودی مهرشهر بر کسی پوشیده نیست افزود: ورودی مهرشهر از اولویت‌ها و مصوبات شورای شهر بیرجند برای انجام مطالعات و اجرای تقاطع غیر همسطح بوده است.

وی ادامه داد: از بودجه 600 میلیاردی شهرداری 200 میلیارد تومان بودجه عمرانی است که اگر تمام این اعتبار را برای احداث یک تقاطع غیر همسطح هزینه کنیم حداقل 4 سال زمان لازم است که این پروژه به پیشرفت قابل توجهی برسد، بنابراین واضح است که اجرای آن از توان شهرداری خارج است.

نقش مهم تقاطع‌ها در مدیریت بحران شهری

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند به اهمیت احداث تقاطع غیر همسطح برای کاهش بار ترافیک شهری و به عنوان یک المان شهری مهم که زیباسازی شهری را در پی دارد، اشاره کرد و گفت: در مدیریت بحران شهری، وجود این تقاطع‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به مکاتبات انجام گرفته از محل اعتبارات سفر دوم ریاست جمهوری به این پروژه رقمی تخصیص پیدا کند.

انجام و تکمیل مطالعات دو تقاطع غیر همسطح صیاد و ناصری در سال جاری

معاون امور عمرانی حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند نیز از تخصیص اعتبار 2 میلیارد تومانی در بودجه سال جاری برای انجام مطالعات دو تقاطع غیر همسطح خبر داد و گفت: بخشی از مطالعات تقاطع بلوار شهید صیاد شیرازی در گذشته انجام شده که در بودجه سال جاری برای تکمیل این مطالعات و انجام مطالعات تقاطع بلوار شهید ناصری رقم 2 میلیاردی پیش بینی شده است.

حدیدی‌نژاد با بیان اینکه اعتبار اجرای چنین پروژه‌هایی بسیار سنگین و از عهده شهرداری خارج است، اظهار امیدواری کرد با اتمام مطالعات این دو تقاطع تا پایان سال جاری با حمایت‌های دولتی و یا از طریق جذب سرمایه گذار شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها باشیم.

وی ادامه داد: جابجایی تاسیسات، تملکات احتمالی و اجرای پروژه بسیار هزینه بر است و اعتبارات کلانی می‌طلبد.

ورودی مهرشهر هنوز تعیین تکلیف نشده است

معاون امور عمرانی حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند در مورد وضعیت ورودی مهرشهر نیز توضیح داد: هنوز وضعیت ورودی مهرشهر تعیین تکلیف نشده و در شورای ترافیک استان هم برای آن مصوبه‌ای گذرانده نشده است.

وی ادامه داد: اینکه ورودی مهرشهر کدام معبر باشد و یا اینکه احداث تقاطع غیر همسطح در دستور کار قرار گیرد تعیین تکلیف نشده چرا که در این صورت علاوه بر شهرداری، راه و شهرسازی هم باید اعتبار بگذارد چرا که خارج محدوده خدمات شهری است و باید به صورت پروژه تلفیقی اجرایی شود.

تامین اعتبار و تعیین اولویت بر عهده شهرداری است

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: تامین اعتبار و تعیین اولویت اجرای پروژه‌های تقاطع غیر همسطح از وظایف شهرداری است.

احمد بنده‌یی با بیان اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح بیرجند در لیست سفر دوم هیئت دولت به استان نیست از حمایت‌های دولتی از این پروژه ابراز بی‌اطلاعی کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.