| کد خبر: 255304 |

بی اعتنایی دستگاه ها و تشکل های دولتی و غیر دولتی به یک مناسبت مهم

◄ واکنش متولیان ایمنی راه ها به روز ملی ایمنی حمل و نقل ؛ هیچ!

هفتم اردیبهشت ماه «روز ملی ایمنی حمل و نقل» نام گذاری شده است اما این مناسبت ملی با بی اعتنایی متولیان این بخش، از وزرات راه و شهرسازی و زیرمجموعه های آن گرفته تا تشکل های مردمی مرتبط، روبرو شد.

تین نیوز

هفتم اردیبهشت ماه «روز ملی ایمنی حمل و نقل» نام گذاری شده است اما این مناسبت ملی با بی اعتنایی متولیان این بخش، از وزرات راه و شهرسازی و وزارت کشور و زیرمجموعه های حمل ونقلی آنها گرفته تا تشکل های مردمی مرتبط، روبرو شد.

به گزارش تین نیوز، حجم بالای خسارت های جانی و مالی ناشی از حوادث مرتبط با حوزه های مختلف حمل و نقل در کشور ما بر کسی پوشیده نیست. این خسارت های هنگفت که تنها در بخش جاده ای سالانه هزاران میلیارد تومان برآورد می شود، ممکن است این تصور را ایجاد کند که حساسیت سازمان های دولتی و غیردولتی متولی حمل و نقل در کشور نسبت به موضوع ایمنی به شدت بالا است.

متاسفانه از برخی شواهد و قرائن می توان دریافت چنین تصوری چندان با واقعیت هماهنگ نیست. شاهد مثال این که در روزهای اخیر، روز ملی ایمنی حمل و نقل سپری شد بدون آن که مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور در این مورد سخنی بگویند یا برنامه ای در این وزارتخانه ها و زیرمجموعه های آن تدارک دیده شود.

روز ملی ایمنی حمل و نقل چه روزی است؟

وجه تسمیه روز ملی ایمنی حمل و نقل به یک ضرورت جهانی بازمی گردد که توسط سازمان ملل مورد توجه قرار گرفته است. در سال 2010 مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای سال های 2011 تا 2020 را دهه کنش و اقدام برای ارتقا ایمنی جاده ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده ای اعلام کرد. ایران به عنوان یکی از پرتلفات ترین کشورها در حوزه حمل ونقل زمینی (جاده ای و شهری) به این قطعنامه واکنش نشان داد و در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز هفتم اردیبهشت روز ایمنی حمل و نقل نام گذاری شد. متاسفانه این روز همچون بسیاری از مناسبت های تقویمی در کشور ما رفته رفته کمرنگ و کمرنگ تر شد و در حالی که ایمنی حمل و نقل همچنان یکی از چالش برانگیزترین و دغدغه سازترین مباحث حوزه حمل و نقل کشور به شمار می رود، متولیان این حوزه، روز ایمنی حمل و نقل را در میان امور دیگر به فراموشی سپردند. در ادامه واکنش دستگاه ها و ارگان های مسئول ایمنی حمل و نقل را به این مناسبت تقویمی مرور می کنیم.

وزارت راه و شهرسازی؛ تقریبا هیچ!

وزارت راه و شهرسازی در روز ملی ایمنی حمل و نقل برنامه ای در راستای فرهنگ سازی و برجسته کردن اهمیت این روز نداشت. وزیر راه و شهرسازی و معاونان او بیانیه یا یادداشتی در این روز منتشر نکردند. در سایت وزارتخانه نیز بنری به این مناسبت به نمایش گذاشته نشد. پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یک موشن گرافی 28 ثانیه ای بسیار ساده با موضوع روز ملی ایمنی جاده ها منتشر کرد که روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران آن را تهیه کرده بود. برخی ادارات کل استان ها همچون اداره کل راهداری استان البرز هم برنامه هایی برای گرامیداشت این روز تدارک دیده بودند که خبر آن در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منعکس شد، اما دست خود وزارتخانه در این زمینه خالی بود.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای؛ هیچ!

از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انتظار می رفت این روز ملی را بیشتر جدی بگیرد اما این سازمان به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل، برنامه خاص، همایش، نشست خبری و رویداد دیگری تدارک ندید. در سایت این سازمان هم بنری برای گرامیداشت این روز به نمایش درنیامد. البته ادارات تابعه این سازمان در استان های مختلف فعال تر از خود سازمان بودند و برخی از آنها با برگزاری برخی برنامه ها و یا حداقل انتشار یک خبر یا موشن گرافی برای سازمان راهداری آبروداری کردند!

سازمان بنادر و دریانوردی؛ هیچ!

سازمان بنادر هم به این روز ملی توجهی نشان نداد. شاید مدیران این سازمان تصور کرده اند که روز ملی ایمنی حمل و نقل فقط به حوزه جاده ای ربط دارد ولی برخی حوادث دریایی و بندری نشان می دهد ایمنی حمل و نقل در سازمان بنادر هم باید مورد توجه باشد. در سایت سازمان بنادر و دریانودری بنر روزشمار پانزدهمین همایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی خودنمایی می کند که رویداد بسیار مهمی در حوزه دریایی وبندری محسوب می شود ولی در این سایت روز ملی ایمنی حمل و نقل، به اندازه حتی یک بنر  مورد توجه قرار نگرفت.

سازمان هواپیمایی کشوری؛ فراخوان مهم درباره ایمنی حمل و نقل هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی روز ششم اردیبهشت ماه به مناسبت روز جهانی خلبان بیانیه ای در سایت این سازمان منتشر کرده، اما به هفتم اردیبهشت ماه روز ملی ایمنی حمل و نقل توجه نشان نداده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که در صفحه اصلی سایت این سازمان فراخوان مهمی با موضوع ایمنی حمل و نقل منتشر شده است. در این فراخوان آمده است: سازمان هواپیمایی کشوری به منظور ارتقاء سطح ایمنی در صنعت هوانوردی و براساس آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیرنظامی) مصوب هیات وزیران و ضمیمه 19 پیمان شیکاگو و سند 9859 ایکائو اقدام به ارائه شیوه نامه گزارش دهی داوطلبانه ایمنی CAD6219 کرده است.

 سازمان هواپیمایی کشوری در این فراخوان از مدیران عامل شرکت های هواپیمایی، کارکنان و متخصصان صنعت هواپیمایی کشور، ثبت داوطلبانه گزارش دهی ایمنی در پرتال سازمان را خواستار شده است.

 کاش سازمان هواپیمایی در کنار این فراخوان، برنامه ای هم با موضوع اطلاع رسانی درباره اقدامات ایرلاین ها در حوزه ایمنی برگزار کند.

شرکت راه آهن ؛ هیچ!

شرکت راه آهن هم برای آن که از قافله سازمان ها و زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی در بی توجهی به روز ملی ایمنی حمل و نقل عقب نماند، هیچ برنامه ای برای این روز تدارک ندید. از قرار اطلاع، گویا روابط عمومی این وزارتخانه پیشنهاداتی برای برگزاری برنامه هایی به این مناسبت داشته ولی مسئولان راه آهن با این استدلال که این روز با سفر رئیس جمهور به خوزستان همزمان شده، پیشنهادات و برنامه های مذکور را رد کرده اند.

جمعیت طرفداران ایمنی راه ها ؛ یک بیانیه، یک پوستر و دیگر هیچ!

این که روز ملی ایمنی حمل و نقل فرا برسد و یک تشکل غیردولتی باسابقه به نام جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در این حوزه وجود داشته باشد و این تشکل مردم نهاد تنها به صدور یک بیانیه اکتفا کند، از عجایب است!

مسئولان این تشکل در مهم ترین مناسبت مرتبط با حوزه فعالیت این جمعیت نه پویشی به راه انداخته اند، نه نشست خبری و موج رسانه ای ایجاد کرده اند و نه هیچ اقدام قابل ذکر دیگری انجام داده اند. مدیرعامل این جمعیت هم در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای روز ملی حمل و نقل تدارک دیده اید با صداقت تمام گفته اند؛ هیچ! البته این جمعیت بهمن ماه سال قبل 3 صفحه پیشنهاد برای ارتقاء ایمنی حمل و نقل به کمیسیون ایمنی راه ها ارائه کرده که به این پیشنهادات توجهی نشده است. آنها یک پوستر هم به این مناسبت طراحی کرده اند و در چند بیلبورد جاده ای اکران کرده اند. 

 ناگفته نماند دست اندرکاران این جمعیت به مناسبت این روز ملی، دست به قلم شده و یک بیانیه 350 کلمه ای نوشته اند که متاسفانه حاوی هیچ نکته جدید یا برنامه ای از سوی این تشکل برای فرهنگ سازی در حوزه ایمنی حمل و نقل نیست.
در این بیانیه ابراز امیدواری شده است که 7 اردیبهشت سالجاری نقطه عطفی باشد برای توجه جدی، عزم و اراده ملی و حرکت به سوی تحقق آرمان و مطالبه عمومی "ایمنی حمل و نقل، مسئولیت همگانی"  اما وقتی خود این جمعیت، سر و ته مهمترین مناسبت تقویمی مرتبط با حوزه فعالیت خود را با یک بیانیه و طراحی یک پوستر و اکران آن در چند بیلبورد به هم می آورد، این ابراز امیدواری بیشتر شبیه ابراز تعارف است!

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.