| کد خبر: 255131 |

بازار خودرو را چگونه به تعادل برسانیم؟

عبدالمجید شیخی در زمینهایجاد تعادل در بازار خودرو، اظهار کرد: تا زمانی که انحصار خودرو در دست چند کارخانه باشد، مشکل خودرو در کشور حل نخواهد شد.

تین نیوز

یک کارشناس اقتصادی درباره چگونگی به تعادل رسیدن در بازار خودرو، گفت: به جای اینکه مجوز واردات به چند معامله گر و شرکت های خدماتی-وارداتی داده شود، اگر چند مجوز کارخانه برای ساخت خودرو اعطا شود، دولت با امکاناتی که دارد می تواند کارخانه های جدیدی برای ساخت خودرو تأسیس کند.

به گزارش تین نیوز، عبدالمجید شیخی در گفت وگو با ایمنا، در زمینه افزایش قیمت خودرو ها اظهار کرد: خودرو کالایی بادوام و با ضریب نقدینگی بسیار بالا است و مشتریان زیادی هم برای آن وجود دارد، حجم قابل توجهی از مشتریان خرید خودرو به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند.

وی با بیان اینکه دو مورد در گرانی خودرو مؤثر است، افزود: مورد اول در طرف تقاضا است، تا زمانی که تورم وجود دارد نمی توان جلوی افزایش قیمت ها را گرفت، مورد دوم نیز طرف عرضه است و تا زمانی که انحصار خودرو در دست چند کارخانه باشد، مشکل خودرو در کشور حل نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: منابع ارزی کشور محدود است و واردات خودرو به منابع ارزی فشار می آورد که اقدام درستی نیست، چراکه این فشار می تواند باعث گرانی بیشتر خودرو شود، قیمت ارز را بالا برد که در نتیجه آن تورم نیز افزایش می یابد.

شیخی گفت: باید انحصار خودرو در طرف عرضه شکسته شود، یعنی به جای اینکه مجوز واردات به چند معامله گر و شرکت های خدماتی-وارداتی داده شود، چند مجوز کارخانه برای ساخت خودرو اعطا شود؛ دولت با امکاناتی که دارد می تواند کارخانه های جدیدی برای ساخت خودرو تأسیس کند به صورتی که بازار اشباع شده و اضافه آن صادر تا بت انحصارگران خودرو در کشور شکسته شود.

وی ادامه داد: در طرف تقاضا نیز لازم است تورم مهار و از افرادی که برای سود شخصی اقدام به خرید و فروش خودرو می کنند، مالیات گرفته شود تا معامله خودرو با رویکرد سرمایه ای باعث گرانی خودرو نشود، مجموعه این شرایط باعث بهبود قیمت خودرو خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.