| کد خبر: 254316 |

LRT و تراموا به تهران می آید؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد سرانجام راه اندازی قطار سبک شهری (LRT ) و تراموا در تهران توضیحاتی ارائه کرد.

تین نیوز

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد سرانجام راه اندازی قطار سبک شهری (LRT ) و تراموا در تهران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید جعفر تشکری هاشمی در مورد راه اندازی قطار سبک شهری (LRT) و تراموا در شهر تهران گفت: مطالعات گذشته ما نشان می دهد که تراموا و ال آرتی به عنوان مدهای حمل و نقلی برای تهران تأیید نشده است.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته که توسعه خوبی در حوزه سایر مدهای حمل و نقلی همچون اتوبوس و مترو صروت گرفت، برای راه اندازی LRT و تراموا اقدامی نشد؛ چرا که نه به لحاظ فنی، نه اقتصاد و نه ترافیکی توجیحی نداشتند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: شهردار تهران علاقه مندی اش به راه اندازی LRT و تراموا است و برهمین اساس می خواهد که بر روی این دو موضوع کار کند و ما در بودجه سال ۱۴۰۲ تنها برای انجام مطالعات به شهرداری مجوز دادیم و اگر مطالعات مثبت بود باید آن را برای بررسی بیشتر و تخصصی به شورای شهر بیاورند. اگر در شورای شهر تصویب شد باید این مهم به شورایعالی ترافیک کشور برود و اگر در این دو مرجع نیز تصویب شد، مجاز به انجام این کار هستند در غیر اینصورت اجازه راه اندازی ندارند.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران پیش از این اعلام کرده بود که در کنار اقدامات توسعه ای مطالعه تراموا و LRT را در دستور کار قرار داده ایم، چراکه  برخی خطوط تهران کشش تراموا را دارد و بر همین اساس اگر مطالعات ما نشان دهد که صرفه و صلاح در احداث تراموا است این اقدام را انجام خواهیم داد که خط مطالعاتی ما ۱۸ کیلومتر برای میدان آزادی تا ترمینال شرق است و مطالعات احداث LRT برای رینگ شمال تهران نیز در حال انجام است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرداد فرهودی 0 0

    باسلام
    سالها است که در خصوص تراموا و LRTدر محافل مختلف صحبت می شود لیکن همیشه با پاسخ مشابه صحبت جناب تشکری هاشمی مواجه می شویم که این دو مد حمل نقل شهری در تهران و حتی در دیگر شهرستانها توجیه فنی واقتصادی وترافیکی ندارند سوالی که مطرح می شود اینست که چه شرکت ها وچه کسانی این مطالعات را انجام داده وبه این نتیجه رسیده اند که این مد های حمل نقلی بر مترو سنگین و اتوبوس ارجحیت ندارند آیا شرکت ها واشخاص مطالعه کننده دارای صلاحیت علمی لازم برای اظهر نظر در این خصوص بوده اند؟
    از نظر اینجانب در حال حاضر به دلیل نبود سیستم ترموا و LRTدر کشور وعدم اجرای یک پروژه از این دوسیستم در کشور عملا علم این دو سیستم در نزد کارشناسان داخلی وجود ندارد وآنچه ایشان اعلام کنند جسته وگریخته واز روی مطالعات بخش از منابعی است که شاید قابل استناد نباشد ما حتی متخصص این دو مد حمل ونقلی را در واحد های اجرائی وهمچنین دانشگاهها نداریم ولذا استناد به نظر کارشناسان داخلی درست نیست ومی بایست مشاور قوی وبا تجربه خارجی در این خصوص نظر دهد تجربه نشان داده که مشاورین داخلی یا به نظر کارفرما احترام می کذارند وآنرا توجیه می کنند ویا آنچه بلد هستند را تائید می کنند بطور مثال بنده عرض می کنم مونوریل کرمانشاه دقیقا پروژه ای است که هیچ مشاوری آنرا تایید نکرد بلکه با دستور وقت مقامات تائید شد وگزارشهای آن هم کاملا ساختگی بود ودر ادامه هم با دستور یک نفر ظرف یک شب با یک گزارش ساختگی دیگر تبدیل شد به LRT در هوا و سالها است همچنان پا در هوا مانده مانند، مونو ریل قم که دیگر اصلا نه مطالعه داشت نه مشخصات فنی ونه هیچ گزارش درست وحسابی و آنهم تبدیل شده به آثار باستانی در قم اگر بخوهیم بازهم مثال بزنیم خط دو متروی مشهد بطور کامل توسط شرکت سیسترا مطالعه شد و با سیستم برق بالاسری به مناقصه رفت اما بعد از مناقصه باسیستم برق رسانی ریل سوم اجرا شد چرا به دلیل اینکه مجریان پروژه که عمدتا از متروی تهران بودند تنها سیستم ریل سوم را بلد بودند وبه راحتی با یک گزارش ساختگی ریل سوم را توجیه کردند در حالی که خط 1 مشهد برق رسانی بالاسری دارد عینا این مورد را در متروی فرودگاه شاهد هستیم همه مشخصات برق رسانی بالاسری را داشت اما در اجرا ریل سوم اجرا شد واین خودش نقص است زیرا قراربود این مترو با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت مسافر را به فرودگاه برساند اما حالا با برق رسانی ریل سوم حداکثر می تواند 70 کیلومتر بر ساعت حرکت کند چرا چون مشاور واجرا کننده فقط ریل سوم بلد بودند وموارد بسیار در کشور از این موضوعات موجود است ولذا بایستی در نظر داشتن که یک جایی باید رویه های کارشناسی خود را عوض کنیم ترموا در شهر های مسطح مسیر های با شیب وفراز کم بسیار کار آمد می باشد از سوی دیگر حمل مسافر بیشتری نسبت به اتوبوس دارد ومیزان عمر مفید بالاتری دارد ودر نتیجه اگر سرمایه گذاری اولیه بالائی دارد قطعا توجیه اقتصادی خواهد داشت حداقل نسبت به اتوبوس دیزلی بالاتر است در خصوص اتوبوس برقی هم عمر واگن ترموا 30 سال لیکن عمر اتوبوس بین 5 تنا 7 سال است در خصوص LRTهم در شهر های کوچک قطعا با توجه به حجم جابجائی مسافر گزینه به صرفه تری خواهد بود اینکه مسئولین شهری ما در تهران به متر.و واتنوبوس علاقمند هستند چون فقط مترو را بلد هستند واتوبوس را دلیل بر غیر قابل توجیه بودن دیگر شقوق حمل ونقلی نمی باشدو متسفانه دیگر شهر های ایران هم تهران را آینه خود قرارداده اند واز تهران پیروی می کنند به یاد دارم در خصوص مونوریل کرمانشاه به مدیر عامل وقت مونو ریل کرمانشاه تذکر دادم که اشتباه است وشهر را خراب نکنید با ستونهای بی قواره مونوریل اما ایشان گفتند دستور از بالا است اگر انجام ندهم خودم را بر می دارند من پیشنهاد دادم در همان زمان ترموا بزنید هم کم خرج تر است وهم زیبائی شهرتا حفظ می شود هم مردم در هنگام سفر از زیبائی شهر لذت می برند اما آنچه انجام شد شهر زیبای کرمانشاه را به دونیم کرد وحالا هم در حال تبدیل شدن به میراث فرهنگی شهر است جناب تشکری هاشمی مخالفت با شقوق مختلف حمل نقل را لطفا تمام کنیم واجازه دهیم که نظریات کارشناسی بر پروژه ها حکم فرما شوند