| کد خبر: 253632 |

پشت پرده گرانی و کمیابی لاستیک

در هفته های اخیر شاهد کمبود لاستیک در بازار کشور بوده ایم، کمبودی که در نهایت منجر به افزایش قیمت لاستیک در بازار آزاد شده است.

تین نیوز

در هفته های اخیر شاهد کمبود لاستیک در بازار کشور بوده ایم، کمبودی که در نهایت منجر به افزایش قیمت لاستیک در بازار آزاد شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در هفته های اخیر شاهد کمبود لاستیک در بازار کشور بوده ایم، کمبودی که در نهایت منجر به افزایش قیمت لاستیک در بازار آزاد شده است.

در نهایت به سبب افزایش قیمت و کاهش آن، بار دیگر توزیع لاستیک دولتی در بازار آغاز شد و شاهد این هستیم که تارنما هایی نیز به جهت خرید لاستیک دولتی به مردم معرفی گردیده است.

رویه ای که مسبوق به سابقه بوده و درگذشته نیز شاهد چنین اقدامی بوده ایم، در واقع به سبب قیمت گذاری دستوری و عدم نظارت دولت در بازار، نرخ های چندگانه ای شکل گرفته است، چندنرخی بودن سبب شده که سودجویان با خرید لاستیک در بازار، آن را ذخیره سازی کرده و با قیمت بالاتر به مردم به فروش برسانند.

همچنین قیمت گذاری دستوری موجب شده که نرخ تولیدکننده با نرخ صادراتی دارای تفاوت فاحش باشد، در واقع سودجویان، لاستیک را با قیمت کمتر و به صورت ریالی از بازار خریداری و آن را به کشور های همسایه قاچاق نمایند.

از سوی دیگر هزینه های تولید در سال جاری افزایش پیدا کرده است و دولت با بهانه حمایت از مصرف کننده نباید تولیدکننده را تحت فشار قرار دهد؛ بی تردید فشار به تولیدکننده منجر به کاهش ظرفیت واحد های تولیدی و در نهایت کمبود کالا در بازار خواهد شد. کمبودی که در نهایت دولت را مجبور به واردات خواهد کرد و در شرایط فعلی که باید مدیریت ارزی صورت گیرد، این اقدام ضرر جبران ناپذیری به اقتصاد ایران وارد می کند.

آخرین وضعیت بازار تایر، سود دلال، زیان تولید کننده و سرگردانی مصرف کننده

محمدرضا گنجی، مؤسس و رئیس هیئت مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک پیرامون اوضاع صنعت تایر کشور گفت: به دلیل قیمت گذاری دستوری، تولیدکنندگان با مشکلات متعددی مواجه هستند و زیان تولید در حال افزایش است.

وی ادامه داد: قیمت گذاری دستوری سبب شده است که در برخی از موارد بین نرخ تولیدکننده و توزیع کننده شاهد تفاوت ۱۰۰ درصدی باشیم، به عنوان نمونه تولیدکننده، لاستیک پراید را هر جفت حدود یک میلیون تومان عرضه می کند، اما مصرف کننده واقعی آن را دو میلیون تومان تهیه می کند، به عبارتی شاهد سود بیش از ۱۰۰ درصدی دلالان در بازار هستیم.

به گفته گنجی، توزیع کنندگان تایر را با قیمت بالاتر به فروش می رسانند، وی افزود: به سبب تفاوت بسیار بالای قیمت تولید و توزیع، شاهد قاچاق لاستیک به کشور های همسایه هستیم، این در حالی بوده که تولیدکننده قادر به صادرات نیست.

قاچاق لاستیک به سبب قیمت گذاری دستوری

مؤسس و رئیس هیئت مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک در خصوص علت قاچاق لاستیک اظهار داشت: دلالان لاستیک را در بازار با نرخی کمتر از قیمت تولیدکننده خریداری می کنند، به عنوان نمونه تولیدکننده باید هر تایر را ۲۵ دلار صادر کند؛ ولی دلال همان تایر را به صورت ریالی در بازار خریداری می کند، به سبب قیمت گذاری دستوری و ارزان بودن لاستیک، دلال قادر است همان لاستیک را با نرخ ۲۰ دلار به فروش برساند.

گنجی از عدم افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در سال جاری هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته ایم و تولیدکننده با وجود ضرر، تولید خود را کاهش نداده است، بااین وجود ادامه روند فعلی، تعطیلی واحد های تولیدی به سبب زیان فاحش دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: میزان ظرفیت تولید تایر در ایران حدود ۳۰۰ هزار تن است و اگر حمایت از صنعت لاستیک صورت گیرد، بیش از ۹۰ درصد بازار تأمین خواهد شد.

ستاد تنظیم بازار تصمیم نمی گیرد!

مؤسس و رئیس هیئت مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک در بخش پایانی صحبت های خود گفت: از مدت های پیش درخواست افزایش قیمت لاستیک به ستاد تنظیم بازار ارائه شده است، اما تا به امروز تصمیم گیری در این زمینه صورت نگرفته است.

افزایش ۶ برابری هزینه تامین لاستیک در صورت کاهش تولید

وی تأکید کرد: هزینه های تولید نسبت به گذشته رشد داشته است، در حال حاضر دولت برای یک کیلوگرم تایر، یک دلار ارز اختصاص می دهد، درصورتی که تولید کاهش یابد دولت باید برای واردات هر کیلوگرم لاستیک بین ۳-۶ دلار ارز اختصاص دهد.

گنجی در انتها اعلام کرد: افزایش قیمت حق تولیدکننده است و عدم حمایت از این صنعت سبب خواهد شد که با کاهش تولید، دولت مجبور به واردات تایر شود و در نتیجه خروج ارز از کشور را شاهد باشیم.

در روز های اخیر شاهد کمبود عرضه تایر (لاستیک) در بازار هستیم، موضوعی که درگذشته نیز مشاهده شده بود.

مطابق با آمار های رسمی تایرسازان داخلی، ۲۵۹ هزار تن انواع تایر خودرو های سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی و ماشین آلات راه سازی و صنعتی را در سال ۱۴۰۰ تولید کردند. همچنین تولیدکنندگان تایر از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۱۹۶ هزار تن انواع تایر خودرو های سواری، وانتی، اتوبوسی، کشاورزی، راه سازی و صنعتی تولید کردند.

اما این آمار نسبت به سال گذشته، رشد یک درصدی را نشان می دهد درواقع این میزان تولید شامل ۱۸ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۷۶ حلقه تایر است که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.

با وجود این رشد، اما شاهد شرایطی عجیبی در بازار تایر هستیم، شرایطی که حتی تارنما های معرفی شده برای فروش تایر هم نتوانسته است مشکل را حل کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.