| کد خبر: 253617 |

در میزگردی با حضور سرپرست معاونت شهرسازی ومعماری راه و شهرسازی کردستان:

وضعیت کردستان به لحاظ آسیب پذیری در مقابل زلزله بررسی شد

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کردستان اظهار کرد: تفاوت ما با کشورهایی که کمترین آسیب را در زمان وقوع زلزله می بینند در ماهیت نگاه سیاستگذاران و سیاستمداران در سطوح محلی، استانی و کشوری است.

تین نیوز

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه زلزله پدیده ای طبیعی و غیرقابل پیش بینی است، اظهار کرد: تفاوت ما با کشورهایی که کمترین آسیب را در زمان وقوع زلزله می بینند در ماهیت نگاه سیاستگذاران و سیاستمداران در سطوح محلی، استانی و کشوری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (کردستان)، مصطفی رضایی گفت: در ژاپن زلزله با بزرگی و شدت بالا اتفاق می افتد ولی سه، چهار نفر کشته می شوند چراکه سال ها است این حادثه طبیعی به عنوان اصلی در بافت جغرافیایی این کشور پذیرفته شده است و سیاست گذاری بر این مبنا انجام می شود به همین دلیل دچار آسیب های شدید نمی شوند.

وی افزود: براساس آمار اعلام شده در کل کشور ۵.۵ میلیون واحد مسکونی ناپایدار وجود دارد که ۲.۷ میلیون واحد آن فاقد هر گونه سازه ساختاری هستند یعنی چهار دیواری است که سقف کاملا آزاد روی آن قرار گرفته است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: در زمان وقوع زلزله به محض اینکه تکان افقی ایجاد شود همه عناصری که چفت و بست ندارند و اتصالات آنها به خوبی انجام نشده است از جمله عناصر افقی، شروع به تخریب می کنند و پایداری آن از بین می رود.

رضایی با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال یکبار یک زلزله بالای ۶ ریشتر و هر سال هم زلزله ای به بزرگی کمتر از پنج ریشتر در ایران اتفاق افتاده است هر ۱۰ سال یکبار یک زلزله بالای ۶ ریشتر و هر سال هم زلزله ای با بزرگای کمتر از پنج ریشتر در ایران اتفاق افتاده است، گفت: این موارد نشان می دهد در پهنه خطرخیزی از لحاظ زلزله قرار داریم و این مهم به عنوان یک واقعیت ثابت در گام نخست باید توسط همه سطوح مدیران پذیرفته شود.

وی ادامه داد: اگر مسئله مذکور پذیرفته نشود و در اسناد آمایشی که تهیه می شود مورد توجه قرار نگیرد در بخش های مختلف صنعت ساختمان و حمل و نقل شاهد اتفاقات و حوادث وحشتناکی خواهیم بود.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: در زلزله اخیر ترکیه یکی از عوامل نجات مردم و جلوگیری از تلفات بیشتر وجود فضاهای بازشهری بود نکته ای که در کشور ما از آن غفلت شده است.

به گفته رضایی یکی از نگرانی های مسئولان ما این است که در شهری مانند سنندج زلزله اتفاق نیفتد چراکه در برخی محلات آن هم چون نایسر عرض معابر بسیار کم است و در اینگونه شرایط نجات مردم و تردد ماشین آلات امداد و نجات بسیار مشکل خواهد بود.

وی اضافه کرد: نایسر حدود 342 هکتار مساحت دارد و براساس برآورد انجام شده در سال ۱۳۹۶، برای ارائه خدمات عمومی در آن برابر میانگین شهری به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار و بر اساس جمعیت، حداقل به ۱۵ مدرسه نیاز داشت.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کردستان: بعد از زلزله ازگله کرمانشاه عناصرغیرسازه ای مسکن مهرهای ساخته شده و بیمارستان و مدارس آسیب دیدند و این نشان از این بود که هنوز نسبت به چنین اتفاقاتی تجربه نگرفتیم.

رضایی بیان کرد: در پهنه بافت های ناکارآمد که شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی، پیشینه روستایی، کاربری های ناسازگار شهری قبرستان ها و تاسیسات صنعتی و پادگان ها است به طور کلی ۱۷۶ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی در استان داریم.

در پهنه بافت های ناکارآمد استان ۱۷۶ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی در استان داریم. وی ادامه داد: در ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان، ناپایداری و فرسودگی واحدهای مسکونی به طور میانگین افزون بر ۵۵ درصد است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کردستان افزود: به عبارتی ۹۷ هزار واحد ناپایدار در استان داریم که بمب های ساعتی زلزله اند و آسیب پذیرترین بخش به شمار می روند. رضایی با بیان اینکه در ۹۷ هزار واحد مسکونی ناپایدار استان ۳۴۹ هزار و ۳۰۰ نفر سکونت دارند، یادآور شد: بیشترین آمار واحدهای مسکونی ناپایدار مربوط به سنندج با ۲۹ هزار و ۱۳۰ واحد است که از این تعداد هم ۱۹ هزار و ۵۶۰ واحد آسیب پذیری بسیار بالایی دارند.

وی با اشاره به اینکه این آمار توسط شرکت بازآفرینی ایران تهیه شده است، افزود: بعد از سنندج بیشترین واحدهای مسکونی ناپایدار در استان مربوط به شهرستان های سقز و مریوان است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کردستان نخستین راهکار بهبود وضعیت کنونی را اصلاح نگاه مدیران شهرستانی خواند و گفت: مدیر شهری باید بپذیرید این شرایط آسیب جدی محسوب می شود و برای آن برنامه ریزی کند.

رضایی با بیان اینکه وقتی با رویکرد اقتصادی به هر موضوعی نگاه شود رغبت مردم به آن هم افزایش می یابد، اظهار کرد: ۴۰ درصد بافت فرسوده تهران در نتیجه سیاست گذاری ۱۲ ساله شهردار وقت آن حذف شده است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران چند سال قبل رونق ساخت و ساز را باسیاست گداری مناسب به سمت بافت فرسوده هدایت کرد.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کردستان به تشریح نحوه عملکرد شهرداری تهران پرداخت و افزود: رایگان کردن صدور پروانه ساختمانی با هر تعداد طبقه در بافت فرسوده و پرداخت هزینه نمادسازی و انشعابات و کاهش مدت زمان صدور پروانه از جمله کارهای تشویقی بود که برای بازسازی بافت فرسوده در تهران انجام شد.

رضایی بیان کرد: در چند سالی که صدور پروانه ساختمانی در بیشتر شهرهای کشور کاهش یافته بود این روند در بافت فرسوده تهران افزایشی بود.

وی با اشاره به اینکه دولت مکلف به ارائه خدمات رو و زیربنایی در محلات با بافت فرسوده است، گفت: در بند "د" تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است شورای برنامه ریزی استان ها مکلف اند سهم مردم حاشیه و بافت ناکارآمد شهری از یک درصد ارزش افزوده شهرداری ها کسر و تبدیل به پروژه و ارائه خدمات کنند.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه تکلیف نخست برروی دوش سیاستگذار محلی و بعد استانی و ملی قرار دارد، افزود: برای بازسازی بافت فرسوده وام با نرخ چهار درصد پرداخت می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.