| کد خبر: 252934 |

انتقاد تند یک کارشناس به طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کارت ملی؛

زنگ خطر افزایش مصرف و قیمت بنزین؟ اختصاص بنزین ۱۵ لیتری به هر نفر،کار پوپولیستی است

یک کارشناس انرژی می‌گوید: اختصاص بنزین به هر کارت ملی اصلا کارایی ندارد و از الان می‌شود گفت که ناکام می‌ماند و شکست می‌خورد و در چارچوب منافع ملی کشور نیست؛ اما در چارچوب منافع کسانی است که می‌گویند مردم می‌توانند بنزین را در بورس بفروشند.

تین نیوز

یک کارشناس انرژی می گوید: اختصاص بنزین به هر کارت ملی اصلا کارایی ندارد و از الان می شود گفت که ناکام می ماند و شکست می خورد و در چارچوب منافع ملی کشور نیست؛ اما در چارچوب منافع کسانی است که می گویند مردم می توانند بنزین را در بورس بفروشند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، این روزها اختصاص سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به افراد فاقد خودرو، موضوعی است که مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است. بنا به اذغان نمایندگان، طبق تصمیم کمیسیون تلفیق، دولت مجاز است برای کسانی که خودرو ندارند سهمیه ۱۵ لیتری در نظر بگیرد؛ در این زمینه بیشتر موضوع رعایت عدالت است.

بنا به گفته رمضانعلی سنگدوینی، میزان مصرف در کشور ما بالا و انرژی و سوخت در کشور ما ارزان است. نرخ ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی برای بنزین و گازوییل لیتری ۳۰۰ تومان واقعی نیست، بنابراین باید در کشور عدالت برقرار شود و منابع ملی شامل همه مردم شود.

به اعتقاد او، در حال حاضر عملا کسانی که خودرو ندارند، از این سهم استفاده نمی کنند. کسانی که هر چه تعداد بیشتری خودرو دارند، از این یارانه بیشتری نیز برخوردارند و دولت هم سوبسید بیشتری را در اختیار این افراد قرار می دهد.

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره جزییات طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو می گوید: در صورت تصویب این پیشنهاد، دو راه مقابل افراد فاقد خودرو برای استفاده از سهمیه بنزین وجود دارد. یا اینکه سهمیه بنزین را به صاحبان خودرو بفروشند یا آن را در بورس عرضه کنند.

وی توضیح می دهد: ممکن است دولت به عنوان خریدار نسبت به خرید سهمیه این افراد از طریق بورس اقدام کند. البته با این پیش فرض که تعیین قیمت در اختیار دولت است. یعنی ممکن است سهمیه بنزین این افراد ارزان تر یا گران تر از نرخ اصلی خریداری شود.

در این شرایط، اما کارشناسان اعتقاد دارند که طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کارت ملی در صورت تصویب، پیامدهایی برای اقتصاد ایران دارد؛ آن هم در شرایطی که با کسری تولید در مقابل مصرف بنزین روبه رو هستیم.

اختصاص سهمیه بنزین به هر نفر در جهت منافع ملی نیست

محمود خاقانی، کارشناس انرژی در واکنش به طرح اختصاص سهمیه بنزین ۱۵ لیتر به هر نفر در ماه، می گوید: این طرح در راستای منافع ملی کشور نیست، اما تصمیماتی که در حال حاضر در سطح کلان کشور گرفته می شود، در سطح منافع یک گروه و باند با نظریه و ایدئولوژی خاص است.

وی توضیح می دهد: این گروه، از گروه الیگارشی نوپا هستند، یعنی کسانی که ثروت و قدرت زیادی دارند و این ثروت و قدرت، ناشی از خصوصی سازی ها در دولت های نهم و دهم بود و امروز هم درباره مولدسازی ها می شنویم.

این کارشناس انرژی با بیان این که منافع ایجاب می کند که یک چنین تصمیمی بگیرند، عنوان می کند: این در حالی است که در دنیا به جای یک چنین تصمیمی، روی بنزین مالیات می بندند یا بنزین را به صورت گران عرضه می کنند که در نتیجه، قیمت خودرو هم پایین می آید، چون بنزین گران است، مردم خودرو سوار نمی شوند. هم آلودگی کمتر می شود و هم این که با پول مالیاتی که از بنزین دریافت می کنند، حمل ونقل عمومی را توسعه می دهند.

خاقانی با اشاره به کسری شدید عرضه بنزین، تصریح می کند: ما در حال حاضر با کسری عرضه بنزین مواجه هستیم که مجبوریم یا بنزین وارد کنیم و یا این که بنزین پتروشیمی ها توزیع شود. به عبارتی، با کسری تولید در مقابل مصرف روبه رو هستیم.

وی با بیان این سوال که چرا تولید بنزین کمتر از مصرف است، توضیح می دهد: هم اکنون بخش زیادی از بنزین قاچاق می شود که درآمد زیادی است. در کنار این ها، مقدار گسترده ای از حجم بنزین در حالی که خودروها در ترافیک خیابان ها ایستاده اند، هدر می رود.

خاقانی با بیان این که فقط قیمت بنزین بالا می رود، عنوان می کند: اگر افراد فاقد خودرو تصمیم به فروش سهمیه بنزین خود به مصرف کنندگان کنند، مصرف بنزین همچنان روند افزایشی خود را حفظ می کند و این در حالی است که با کسری تولید بنزین روبه رو هستیم.

بهای بنزین بالا می رود؟

این کارشناس انرژی در ادامه در واکنش به این اظهارنظر که دو راه مقابل افراد فاقد خودرو برای استفاده از بنزین وجود دارد؛ یا این که سهمیه بنزین را به صاحبان خودرو بفروشند و یا آن را در بورس عرضه کنند، می گوید: این که گفته می شود سهمیه بنزین به هر شهروند با کارت ملی داده شود، در این شرایط کسانی که خودرو ندارند، با این بنزین چه می کنند؟ قاعدتا این بنزین باید به کسانی که خودرو دارند، فروخته شود.

خاقانی با بیان این که هدف دولت به این ترتیب این است که بهای بنزین در بازار افزایش پیدا کند، می افزاید: دولت به دلایل مختلف جرات افزایش قیمت بنزین را ندارد.

وی عنوان می کند: در کنار این ها، اصلا در ایران بورس نداریم. بورس یعنی بازار. به عبارتی، کسانی در این بازار حضور دارند که یک نوع کالا را عرضه می کنند. مثل ارز. ما اصلا بازار ارز نداریم؛ یک عرضه کننده ارز داریم که بانک مرکزی است.

این کارشناس انرژی با بیان این که اختصاص بنزین ۱۵ لیتری به هر نفر یک کار پوپولیستی است، تصریح می کند: می گویند می خواهیم اختصاص بنزین عادلانه باشد و به کسانی که خودرو ندارند، بنزین بدهیم. خب چرا یارانه نان، گوشت و تخم مرغ را برداشته اند تا این قدر مردم دچار صدمه شوند! خب اقتصاد را درست مدیریت کنید!

خاقانی با اشاره به اظهارات معاون اول رییس جمهور که هیچ کس بهتر از ما نمی تواند کشور را اداره کند و همینی که هست، متذکر می شود: این که قیمت دلار در برابر پول ملی بالا می رود و یا بنزین و... را به همین ترتیب می خواهند گران کنند، به نفع کیست؟

طرح اختصاص بنزین به هر کارت ملی شکست می خورد؟

این کارشناس انرژی در ادامه می گوید: اختصاص بنزین به هر کارت ملی اصلا کارایی ندارد و از الان می شود گفت که ناکام می ماند و شکست می خورد و در چارچوب منافع ملی کشور نیست؛ اما در چارچوب منافع کسانی است که می گویند مردم می توانند بنزین را در بورس بفروشند.

خاقانی تاکید می کند: این طرح در صورت تصویب، پیامدهای خوبی برای اقتصاد ایران ندارد و تنها منجر به رشد قیمت ها و تورم می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.