| کد خبر: 252845 |

بیش از ۸۰ میلیون دلار برای تکمیل بارانداز ریلی آستارا نیاز است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تکمیل پروژه بارانداز ریلی آستارا در مجاورت مرز با کشور جمهوری آذربایجان بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تکمیل پروژه بارانداز ریلی آستارا در مجاورت مرز با کشور جمهوری آذربایجان بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  خیرالله خادمی عصر پنجشنبه در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از بارانداز ریلی آستارا تشریح کرد: پروژه اصلی بارانداز ریلی آستارا ۶۲ هکتار مساحت دارد اما پایانه ریلی کنونی حدود ۳۶ هکتار است که در مرحله اول تملک و کار آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۶ هکتار از پروژه تحویل سرمایه گذار آذربایجانی شده و طرف آذری قول سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری در این پروژه داده بود، افزود: برای ساخت کامل مجموعه الان بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلار نیاز است و به همین دلیل پیشرفت فیزیکی و پیشرفت ریالی کار باهم تطابق ندارد و از این رو باید بخشی از پروژه حذف شود یا ملبغ از طرف آذری ها بالا برود که بشود کار را حل کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: اجزای پروژه شامل یک پلان اولیه خام بود ولی تاسیساتی که الان در پلان ملاحظه می شود و به تصویب راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسیده است، در ابتدای کار وجود نداشت و پس از اینکه شرکت راه آهن آنها را تصویب کرد، تغییراتی ایجاد شد و میزان سرمایه مورد نیاز بالا رفت.

وی اضافه کرد: پل ورودی نیمه کاره هم جزو برنامه نبود اما با دستور وزیر پیشین راه و شهرسازی آغاز شد و آذری ها هم قبول کردند که برآورد خود آن ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار است؛ در صورتی که در برآورد اولیه ۲ میلیون دلار دیده شده بود و ۱۰ میلیون دلار اختلاف روی پل است که یا طرف آذری یا باید خودمان احداث کنیم.

خادمی عنوان کرد: برای ۳۶ هکتاری که تحویل شد، قرار بود طرف آذری در ۲ مرحله عملیات اجرایی را انجام دهد؛ بدین صورت که مرحله اول به صورت موقت بهره برداری شود که سال ۱۳۹۸ آغاز شد و الان آذری ها در آن بارانداز کار ترخیص را انجام می دهند.

وی ادامه داد: بنابر قرارداد جمهوری آذربایجان تعهد کرده بود که سالانه ۲ میلیون تن بار (واردات و صادرات) بیاورند که امسال حدود ۵۰۰ هزار تن آورند و اگر همه این ۳۶ هکتار تکمیل شود، به واقع ظرفیت بیشتری وجود دارد و ۲ میلیون تن عدد خیلی زیادی نیست اما الان به سمت پایین دست وصل نشده است و کالاها پس از ترخیص از همین جا با کامیون به داخل کشور و کشور عراق می رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: پیمانکار اولیه ای که توسط آذری ها کار می کرد و از پروژه خارج شده، تا ۲۱ میلیون دلار سرمایه گذاری صورت داده است.

وی افزود: پس از آنها شرکت آذر پارسیلو و قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان همکار شرکت وارد عمل شدند و قراردادی که دارند با قراردادی که برآورد اولیه است، اختلافی دارد و یک تصمیم مدیریتی می خواهد که آن را تعیین وضعیت کنیم.

خادمی بیان کرد: یک پیمانکار دست سومی نیز چند وقت گذشته وارد ش که در عمل باید کارگاه را تحویل پیمانکار جدید بدهیم تا بتواند کار را ادامه دهد؛ برای این امر منتظر تعیین وضعیت مالی بین شرکت آذر پارسیلو و قرارگاه هستیم.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین توافق در مذاکراتی که با آذری ها داشتیم قرار شد تا ۶۰ میلیون دلار کار را انجام دهیم که تا آن مرحله حدود ۲۲ میلیون دلار جا داریم و پس از آن باید با دستور مسئولان امر سقف سرمایه گذاری را بالا ببریم یا اینکه بعضی از سازه ها را با هماهنگی شرکت راه آهن حذف کنیم که کار با آن ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری به اتمام برسد.

۵٠١ هزار و ٧٩٧ تن کالا تا پایان بهمن ماه در پایانه ریلی آستارا با جمهوری آذربایجان مبادله شده است که نسبت به ٣١٩ هزار و ٢٩٨ تن سال گذشته در همین مدت، بیش از ۵٧ درصد رشد دارد.

مرکبات، سیمان، مواد شیمیایی، کاشی و مواد غذایی عمده کالاهای صادراتی و چوب، الوار، کاغذ و عدس نیز مهمترین کالاهای ترانزیتی و وارداتی از این پایانه ریلی هستند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با حدود ۹۵ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده است و با جمهوری آذربایجان سه مرز زمینی، دریایی و ریلی دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.