| کد خبر: 252670 |

ایران قدرت منطقه در تعمیر کشتی؛ هزینه ها ۲۵ درصد ارزان تر از امارات

بشارتی، مدیر تولید شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز با بیان اینکه ایران در تعمیر کشتی بهترین کیفیت و ارزان ترین را در منطقه دارد، گفت: هزینه تعمیر کشتی ۲۵ درصد ازان تر از امارات است.

تین نیوز

بشارتی، مدیر تولید شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز با بیان اینکه ایران در تعمیر کشتی بهترین کیفیت و ارزان ترین را در منطقه دارد، گفت: هزینه تعمیر کشتی ۲۵ درصد ازان تر از امارات است.

به گزارش تین نیوز به نقل از سایت بازار؛ از آغاز فعالیت شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز در سال ۸۶ بالغ بر ۱۵ سال می گذرد. در آن سال ها اگر ۳۰ تا ۳۵ فروند کشتی در سال جهت تعمیرات اساسی به خارج از کشور اعزام می شد این روزها تمام کشتی ها در ایران تعمیر شده و بالغ بر 200 میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شود. در آن سال ها و همزمان با تشکیل شرکت پرشیا هرمز مقرر شد تا با آغاز فعالیت این شرکت و طبق برنامه ریزی های انجام شده ماهانه یک فروند کشتی در داخل کشور و در همین شرکت تعمیر شود.

عباس بشارتی

حال با گذشت بیش از ۱۵ سال از عُمر این شرکت که عمده ترین سهامدار آن شرکت کشتیرانی جمهورای اسلامی ایران است، نه تنها تمام کشتی های داخلی در داخل کشور تعمیر می شود بلکه ایران در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس به بهترین و با کیفیت ترین ها در حوزه تعمیر کشتی تبدیل شده و حتی در حوزه تعمیرات کشتی از آن کشورها جلوتر است.

این روزها ایران نسبت به امارات و حتی عمان در تعمیرات کشتی حرفی برای گفتن دارد. اما به هر حال یک سری محدودیت ها به دلیل تحریم های ظالمانه است که مشکلاتی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال در «دبی» خیلی از اقدامات تعمیرات کشتی را کمپانی «وارتسیلا» که در دبی نمایندگی دارد انجام می دهد. شرکت «پرشیا هرمز» در این تحریم های ظالمانه در ۱۰ سال گذشته اقداماتی برای پمپ ژنراتورها و تمام موتورهای شناورها با ریسک خود انجام داده است. این اقدامات در نوع خود بی نظیر است.

بشارتی مدیر تولید شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز معتقد است که با گذشت سال ها از تاسیس شرکت، شرکت پرشیا هرمز به حدی تقویت شده است که در این چند سال، هیچگاه ظرفیت تعمیر کشتی خالی نبوده و همواره پُر بوده است. با توجه به این که ظرفیت ما برای کشتی های ایرانی تکمیل است جایی برای تعمیر کشتی های خارجی نداریم.

 

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «عباس بشارتی» مدیر تولید شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز را با هم می خوانیم:

 

* آیا در سال جاری برای تعمیر کشتی درخواستی از خارجی ها داشته اید؟

ظرفیت تعمیر کشتی خالی نداریم به همین دلیل نمی توانیم به تقاضای تعمیر کشتی خارجی پاسخ بدهیم. همانطور که گفتم دلیل آن برای این بود که ظرفیت تا پایان سال برای کشتی های گروه کشتیرانی رزرو شده است. تا پایان سال قرار است دو کشتی دیگر نیز در دو ماه باقی مانده تعمیر کنیم و هفت فروند کشتی هم برای سیستم منجمنت داشتیم. امسال دو فروند آمده و ۵ فروند نیز خواهد آمد. کشتی خط پارکینگ هم همچنان غیر از این مربوط به داکینگ است که چون در پارکینگ و ظرفیتی که داریم همه بوک شده است و جای خالی نداریم. ضمن اینکه پشت لنگرگاه کشتی ها منتظر هستند تا تعمیرات کشتی ها تمام شود و بروند به همین دلیل بازاریابی خارجی نیازی نداریم.

 

* اگر بخواهیم تعمیرات کشتی را به لحاظ هزینه ای با کشورهای همسایه بررسی و مقایسه کنیم آیا هزینه تعمیر کشتی در ایران بالا است؟

نُرم هزینه تعمیر کشتی در مقایسه با خلیج فارس مثل دبی و عمان به لحاظ قیمتی، ارزان تر هستیم.

 

* این هزینه چگونه محاسبه می شود آیا برای آن هزینه عُرفی وجود دارد یا اینکه بر اساس تقاضا بالا و پایین می شود؟

هزینه تعمیر کشتی بر اساس تقاضا نیست. به هر حال تعرفه ای وجود دارد. تعرفه فروش داریم که معمولا تعرفه فروش در بازاریابی مهم است و تعرفه فروش ما هم تقریبا برای اینکه بتوانیم بازار را در اختیار داشته باشیم به نسبت پایین تر گرفتیم تا بتوانیم مشتری جذب کنیم. ضمن اینکه چون سهامدار عمده مجموعه پرشیا هرمز، کشتیرانی جمهوری اسلامی است مطابق تعرفه ای انجام می دهیم که معمولا از تعرفه های منطقه کمتر است. ضمن اینکه دلار را با قیمت نیمایی محاسبه می کنیم. هزینه ها بر اساس عرف بین المللی است ولی با این تفاوت که اینجا قیمت ها کمتر است اما اگر بخواهید با چین مقایسه کنید باید متفاوت از تمام دنیا به آن نگاه کنید. نسبت به امارات هزینه تعمیر کشتی ارزان تر است و می توان گفت که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ازان تر است. برای کشتی های گروه کشتیرانی چون این شرکت برای کشتیرانی جمهوری اسلامی است ما درصد تخفیف حجمی داریم که ۱۰ درصد از آن تعرفه ای که ارائه می کنیم تخفیف می دهیم. اگر کشتی بخواهد برود آن سو اگر دلار بخواهد بدهد ۵۰۰ هزار دلار می دهند ما اینجا دلارهایمان دلار نیمایی است و از این نظر به نفع کشتی دارها است.

 

* اگر بخواهیم کیفیت تعمیرات کشتی را با کشورهای همسایه مقایسه کنیم. به عنوان مثال با کشور دبی یا عمان آیا از لحاظ کیفیت ، ایران در تعمیر کشتی بالا است؟

از لحاظ کیفیت تعمیرات کشتی قطعا از خیلی از کشورهای همجوار بهتر هستیم. به عنوان مثال رنگ و سندبلاست کشتی ها جزو اولین ها در خاورمیانه هستیم. در تعمیرات سیستم رانش با کیفیت ترین شکل ممکن انجام می شود. در حال حاضر با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستیم. سالانه حدود ۱۵ کشتی از ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در یارد پرشیا هرمز تعمیر می کنیم. در واقع ۶۰ درصد از ناوگان کشتیرانی می توانند برای کارهای تعمیراتی به یارد پرشیا هرمز بیایند. داک ۲۴۰ متری در شرکت پرشیا هرمز داریم که عمدتا زیر مجموعه شرکت کشتیرانی است و عمدتا شرکتهای کشتیرانی را تا سقف متراژ ۲۴۰ متر با تناژ بالای ۷۰ هزار تن را بالا می آوریم. ما سه اسکله داریم که بعد از انجام تعمیرات در کنار اسکله دو شناور را همزمان می آوریم و تعمیر زیر آبی را انجام می دهیم و بقیه کارهای روی آبی در کنار اسکله انجام می شود. شرکت پرشیا هرمز سه خط پارکینگ به طول ۲۰۰ متر دارد که شناورهای کوچک را آورده و شناور را بالا آورده و به پارکینگ ها منتقل می کنیم. تعمیرات را که عمدتا شرکت های خصوصی هستند انجام می دهند. عمده مشتریان بزرگ ما نیروی دریایی و سازمان بنادر هستند.

 

* چالش اصلی تعمیر کشتی را در چه می بینید؟

چالش و مشکل ما در تعمیر کشتی، تامین یک سری قطعات خاص است. اما مابقی موارد که جنرال هستند مثل تعویض ورق ها و سیستم های پایپینگ و رنگ و سندبلاست ها هیچ گونه مشکلی نداریم چون تامین داخلی می شود.

 

 
 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.