| کد خبر: 252510 |

متروی کرج در بلاتکلیفی

از چند ماه گذشته مدیریت شهری فردیس از افتتاح متروی کرج در ایام الله دهه فجر خبر می داد اما شهروندان کلان شهر کرج پس از دو دهه انتظار در چهل وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باز هم با وعده بدون عمل روبه رو شدند و هنوز مشخص نیست که دقیقا چه زمانی این پروژه زیرساختی به ثمر خواهد رسید.

تین نیوز

از چند ماه گذشته مدیریت شهری فردیس از افتتاح متروی کرج در ایام الله دهه فجر خبر می داد اما شهروندان کلان شهر کرج پس از دو دهه انتظار در چهل وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باز هم با وعده بدون عمل روبه رو شدند و هنوز مشخص نیست که دقیقا چه زمانی این پروژه زیرساختی به ثمر خواهد رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، حدود ۲۰ سال پیش یعنی مهر سال ۱۳۸۲ طرح احداث متروی کرج با شش خط به تصویب رسید و قرار بود سال ۱۳۸۹ این پروژه زیرساخت حمل ونقلی با هدف رفع گره های کور ترافیکی این کلان شهر به سرانجام برسد اما حواشی، نوسانات اقتصادی، سوءمدیریت و مسائل مالی مانع بهره برداری آن در زمان مقرر شد.

همیشه بزرگترین پروژه ها در انتظار فرصت مناسب یا ایام ویژه برای بهره برداری می ماند، دهه فجر امسال نیز همان وعده گاه شیرینی بود که مدیریت شهری برای بهره برداری بخشی از پروژه متروی کرج اعلام کرده بود تا کام مردم در چهل وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شیرین تر شود و شهر کرج نیز گامی به سوی توسعه و پیشرفت بردارد اما تکلیف این پروژه هنوز مشخص نیست، هرچند مسئولان امر مدعی هستند بخش عمده ای از آن به نتیجه رسیده است و تنها چند روز به بهره برداری آن مانده است.

شورای پنجم کرج در واپسین روزهای مدیریت شهری وقت اعلام کرد که اگر چند روز دیگر در این جایگاه بودیم، پروژه قطار شهری را به نتیجه می رساندیم اما پس از مدتی با روی کار آمدن شورای ششم، اعضای این شورا ادعای دوره قبل را اشتباه خواندند و اعلام کردند که بهره برداری از قطار شهری کرج ملزم به پیگیری و انجام کارهای خاص و ویژه است که در این دوره در دستور کار قرار می گیرد و پروژه در ایام الله دهه فجر مصادف با چهل وچهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به بهره برداری می رسد.

کار به جایی رسید که جواد چپردار، رئیس سابق شورای اسلامی شهر کرج و عضو شورای ششم این شهر در اقدامی ناشیانه ضمن تبریک پیشاپیش افتتاح قطار شهری که قرار بود افتتاح شود اما نشد، در یادداشتی از زحمات گذشتگان در بهره برداری از پروژه متروی کرج قدردانی کرد و نوشت «چرایی و شرح مفصل مخالفت شورای ششم در روزهای آغازین با افتتاح دو ایستگاه میانی از ۴۵ متری تا آیت الله طالقانی، نقص در تأسیسات و تجهیزات ایستگاهی یا میزان بارگذاری عمرانی ایستگاه های بعدی و نهایی شهید سلطانی را کمیسیون عمران و کارگروه قطار شهری در تبیین عملکرد و در جریان افتتاح به استحضار مردم کلان شهر کرج خواهند رساند، البته مسیر خدمات آغازین این ماراتن عمرانی با تمام فراز و نشیب در کسوت ادوار شورا و مدیریت های سابق، گام به گام به شورای ششم رسیده است ولیکن با اهتمام و تدبیر این دوره از شورا، با اجتناب از سیاست زدگی و با بهره برداری بهینه فاز اول خط مترو بی تردید حرکت قطار خدمت و کارآمدی در ایستگاه میانی، متوقف نمانده است و در ادامه به ایستگاه شهید سلطانی خواهد رسید؛ آنچه مسلم است افتتاح بخشی از یک پروژه در اندازه های قطار شهری که هزینه فعلی هر یک کیلومتر از آن حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان است، مرهون خدمات و زحمات صددرصدی مدیریت شهری یا شورای مستقر نیست و این موهبت حاصل سال ها تلاش مدیران پیشین و ادوار متعدد شوراهای شهر بوده است.»

وی در اظهار نظری جدید، با اشاره به اینکه دغدغه رئیس جمهور نیز تسریع در تکمیل پروژه قطار شهری کلان شهر کرج بوده، گفته است که افتتاح آزمایشی فاز نخست خط دو قطار شهری نباید معطل حضور مقامات عالی رتبه شود چراکه به استناد مدیران و کارشناسان فنی مترو این فاز آماده بهره برداری غیرتجاری بوده است؛ قطار مطالبات مردم باید در نیمه دوم شورای ششم به ایستگاه پایانی شهید سلطانی برسد و حضور داشتن یا نداشتن مقامات اثری در تأمین مطالبات مردم ندارد.

تاریخی برای بهره برداری رسمی مترو تعیین نمی کنم

مهرداد کیانی، شهردار کرج در جریان بازدید از مترو کرج و تست گرم آن با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری این کلان شهر شش هزار میلیارد تومان بوده است از این رو یک پروژه پرهزینه به شمار می رود، گفته بود که تاریخی برای بهره برداری رسمی مترو تعیین نمی کنم چون نمی خواهم خلاف واقع سخن گفته باشم؛ تعهد و الزام مدیریت شهری کرج بر این است که با اهتمام جدی مترو را به صورت نهایی به بهره برداری برساند.

وی با تاکید بر اینکه استاندار البرز و وزیر کشور با پیگیری در تلاش هستند که این عقب ماندگی را جبران شود و متروی کرجبه نتیجه نهایی برسد، اظهار کرده بود: از حدود ۲۰ سال پیش مترو رؤیا و آرزوی ما بوده است، اما تاریخی برای افتتاح رسمی آن تعیین نمی کنم چون نمی خواهم خلاف واقع سخن گفته باشم. لازم است از مردم کرج به دلیل تأخیر در بهره برداری عذرخواهی کنم، چراکه قطار شهری کلان شهرهای دیگر به بهره برداری رسیده است و شهر کرج از این امکان عقب است و این موضوع مسئولیت ما را بیشتر می کند تا خواسته عمومی مردم را پیگیری کنیم و به نتیجه برسانیم.

در حال حاضر اعضای شورای اسلامی شهر کرج به گونه ای از متروی این کلان شهر سخن می گویند که به نظر می رسد پروژه به نتیجه رسیده است اما نکته قابل تأمل، سکوت آن ها در اعلام زمان دقیق بهره برداری از این پروژه مهم زیرساختی شهر است آن هم در شرایطی که رسانه ها برای داشتن سوژه باهم رقابت دارند تا اطلاع رسانی انجام شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.