| کد خبر: 252124 |

عرضه تایر در بورس کالا

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر گفت: مهمترین چالشی که در این زمینه وجود دارد قیمت گذاری دستوری است بنابراین درخواست ما این است که قیمت از حالت دستوری خارج یا حداقل در بورس کالا عرضه شود.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر گفت: مهمترین چالشی که در این زمینه وجود دارد قیمت گذاری دستوری است بنابراین درخواست ما این است که قیمت از حالت دستوری خارج یا حداقل در بورس کالا عرضه شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حمیدرضا عبدالمالکی، در یک نشست خبری به بررسی چالش های موجود در این حوزه پرداخت و اظهار کرد: مهم ترین چالشی اصلی در صنعت تایر قیمت گذاری دستوری است که از دستوری خارج و به عبارتی مصلحتی شده است.

وی افزود: این نوع قیمت گذاری چالش هایی را ایجاد کرده و سبب شده حاشیه سود به ۳ و ۴ درصد برسد، بنابراین خواهش ما در این زمینه خروج از قیمت گذاری دستوری است و قیمت گذاری را در اختیار شرکت ها بگذارند یا حداقل اجازه دهند تایر در بورس عرضه شود.

عبدالمالکی ادامه داد: چالش دوم در زمینه صادرات است، این قیمت گذاری دستوری سبب شده تایر با قیمت پایین عرضه شود و همچنین سبب شده زمینه برای سو استفاده فراهم و به خارج از کشور قاچاق شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ادامه داد: چالش سومی که ما با آن رو به رو هستیم این است که بانک ها حاضر به سرمایه گذاری نیستند چون حاشیه سود صنعت کم است و سرمایه در گردش هم خوب نیست.

وی معتقد است عرضه در بورس قیمت ها را کاهش می دهد و التهاب بازار را کم می کند.

عبدالمالکی ادامه داد: صنعت تایر متشکل از ۱۲ واحد تولیدی است که امسال یک واحد تولیدی به ما  اضافه شد و ۱۲ واحد تایرهای مختلفی را تولید می کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعتی صنف تایر در ادامه سخنانش گفت: تولید انجمن تقریبا ۳۰۰ هزار تن در سال است و تولید داخل کشور به ازای هر کیلو گرم زیر یک دلار و واردات بالای  سه و نیم تا چهار دلار ارزبری دارد. نیاز کشور در خصوص تایر  رادیال سواری چیزی در حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون حلقه تایر در سال است و در ۱۰ ماهه اخیر ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار حلقه لاستیک سواری تولید کرده ایم.

وی درباره آخرین تغییرات و افزایش قیمت در این صنعت اظهار کرد: سال گذشته افزایش نرخی را به ما ندادند، در سال ۱۴۰۱ ما درخواستمان ۷۰ درصد بود اما به ما ۳۰ درصد دادند؛ خود سازمان حمایت هم پیشنهادش در این زمینه حدود ۶۰ درصد بود اما تنظیم بازار این عدد را به ۳۰ درصد تغییر داد.

همچنین در این نشست برخی از فعالان این حوزه حضور داشتند و به چالش های قیمت گذاری دستوری اشاره کردند و معتقد بودند که بزرگ ترین ظلمی که در این حوزه اتفاق افتاده قیمت گذاری دستوری است و اگر این روند ادامه پیدا کند حتما این صنعت روبه زوال خواهد بود و درخواست داشتند این صنعت از قیمت گذاری دستوری خارج و یا اجازه دهند در بورس کالا عرضه شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.