| کد خبر: 250687 |

گلستان دومین استان خطرپذیر کشور

استان گلستان دارای ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده است که این میزان از فرسودگی موجب شده تا گلستان در رده دوم استان های خطر پذیر کشور قرار گیرد.

تین نیوز

استان گلستان دارای ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده است که این میزان از فرسودگی موجب شده تا گلستان در رده دوم استان های خطر پذیر کشور قرار گیرد. در این راستا اقدامات زیادی در راستای نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری از جانب وزارت راه وشهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران در دستور کار قرار دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی،  طبق گفته های معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی ایران، در سطح کشور حدود یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شناسایی شده که وضعیت ایمنی ناپایداری دارند. از این مقدار ۵۴ هزار واحد مسکونی ناپایدار در استان گلستان وجود داشته که با این تعداد بنا، تسریع در بازسازی مسکن ها ضرورت می یابد.

اهمیت بازسازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی از آن جایی دوچندان می شود که ۳۳ درصد جمعیت شهری کشور را در خود جای داده است و همین انباشتگی جمعیت در مواقع بحرانی می تواند فجایع غیرقابل جبرانی را رقم بزند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در خصوص میزان بافت فرسوده شهری این استان گفت: ۱۸ درصد از بافت شهری گلستان فرسوده است و بیشترین  سطح بافت فرسوده با ۹۴۵ هکتار در گرگان قرار دارد.

وی افزود: شهرستان گنبد کاووس نیز با دارا بودن ۶۴۷ هکتار بافت فرسوده دومین شهر استان از لحاظ وجود بافت فرسوده است.

برگزاری نشست های تخصصی آموزه های زلزله بم در گلستان

با توجه اینکه ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان بوده و دارای حجم بالایی از بافت های فرسوده شهری است، توجه مضاعف به این حوزه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

در این راستا همزمان با سالروز حادثه زلزله بم، در روزهای ۳، ۴ و ۵ دی ماه، اجلاس سراسری تخصصی آموزه های زلزله بم در سراسر کشور برگزار شد.

وزارت راه و شهرسازی با همکاری شرکت بازآفرینی ایران رویداد بزرگ و سراسری سفیران نوسازی بم برای ایران قوی را با حضور سفیران نوسازی در۳۵ شهر از ۱۰۰ شهر بزرگ کشور که میزان بافت فرسوده در آن ها بالاست، برگزار کرد.

در این نشست ها که در سه شهر گرگان، گنبد کاووس و علی آباد کتول استان گلستان برگزار شد، سفیرانی از شهر بم و شرکت بازآفرینی شهری ایران در سه روز، بسته های تشویقی شرکت را به مردم معرفی کرده تا مردم و سازندگان با آگاهی از بسته های تشویقی در نوسازی بافت فرسوده مشارکت کرده و  از آن نهایت استفاده را ببرند.

رضا بهشتیان یکی از سفیران نوسازی شهر بم بود که تجربه های خود را از زمان زلزله این شهر برای مردم، مدیران و سازندگان گلستانی شرح داد.

وی با تشریح کامل دلایل وقوع این حادثه، ساخت و ساز اصولی را یکی از علل جلوگیری از آسیب های زلزله عنوان کرد.

این سفیر نوسازی در اجلاس سراسری آموزه های تخصصی بم گفت: تصویب قوانین آسان برای نوسازی و احداث بنا، فرهنگ سازی در خصوص زلزله، کنار گذاشتن باور های غلط در این حوزه و مشخص کردن حطیه وظیفه مندی دستگاه های مختلف در زمان وقوع بحران، می تواند آسیب های زلزله را کاهش دهد.

وی بوروکراسی اداری را یکی از معضلات سازندگان پس از وقوع زلزله عنوان کرد و افزود: پس از وقوع حادثه مالکان نسبت به بازسازی منازل خود اقدام می کنند که این بوروکراسی اداری پیشروی این اقدام را با کندی مواجه می سازد.

رضا بهشتیان ادامه داد: مدیران شهری باید قبل از وقوع حادثه و بحران در راستای ترغیب نوسازی در این بافت ها با سازندگان همکاری بیشتری داشته و زمان صدور پروانه و تایید نقشه را تسریع کنند.

نقش اثرگذار توزیع قیر رایگان در بازسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری گلستان

رضازاده نیز نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران در استان گلستان بود.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت خطرپذیری ایران و گلستان در ابتدای سخنانش گفت: ۹۰ درصد خاک ایران بر روی نوار زلزله واقع شده، و با توجه به آمار موجود به طور متوسط در ایران هر سال یک زلزله بزرگ و هر ۱۰ سال یک زلزله با بزرگی ۶ درجه و بیشتر در مقیاس ریشتر به وقوع پیوسته است.

رضازاده به تشریح اقدامات شرکت بازآفرینی شهری ایران پرداخت و گفت: از انواع اقدامات اجرایی این شرکت می توان به احداث  پروژه های زیربنایی، شامل پروژه هایی نظیر شبکه فاضلاب، آب، برق و... و پروژه های روبنایی اعم از پروژه هایی نظیر فضاهای آموزشی، ورزشی و چندمنظوره، بهداشتی – درمانی، خانه محله، فرهنگی (کتابخانه) و انتظامی اشاره کرد.

وی افزود: این شرکت اقدامات دیگری نیز در حوزه عمران شهری و نوسازی و مقاوم سازی مسکن انجام می دهد.

رضازاده ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین با توزیع قیر رایگان گام مهمی در راستای توسعه زیرساخت معابر شهری کشور برداشته است.

ارائه بسته های تشویقی برای سازندگان بافت فرسوده

سفیر شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین اظهار کرد: توزیع قیر به استان ها بر مبنای عملکرد جذب سال ۱۴۰۰، جمعیت ساکن در بافت های ناکارآمد، محرومیت استان، مساحت معابر خاکی موجود در محلات هدف و تعداد شهرهای دارای طرح مصوب می باشد.

وی در ادامه به ارائه بسته های تشویقی برای ساخت و نوسازی واحدهای فرسوده شهری پرداخت و گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران به منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه گرها، سرمایه گذاران و مالکان اراضی محدوده بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و در راستای ارتقای کیفیت محیطی و تامین خدمات مورد نیاز این محلات، مشوق هایی در نظر گرفته است.

رضازاده از افزایش تراکم ساختمانی، تسهیل در ضوابط پارکینگ، تسهیل در ضوابط معماری، اختلاط در استقرارکاربری ها به عنوان انواع مشوق های کالبدی نام برد.

وی با اینکه یکی از این مشوق ها پرداخت تسهیلات ویژه به سازندگان است، گفت: پرداخت تسهیلات با شرایط جدید به تمامی سازندگان، انبوه سازان و متقاضیان  نوسازی و احداث مسکن در بافت های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه های غیر رسمی دردستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین اظهار کرد: ۱۵۰ میلیون تومان از تسهیلات با نرخ صفر درصد از منابع دولت با محوریت شرکت بازآفرینی شهری بوده که پس از ۱۸ ماه و پایان دوره مشارکت ساخت، باید تسویه شود و ۱۵۰ میلیون تومان آن با نرخ ۱۸ درصد  از منابع بانک و دوره بازپرداخت هشت تا ۱۲ ساله است.

ارائه تهسیلات ودیعه مسکن به مالکان محلات فرسوده و ناکارآمد شهری

رضازاده افزود: همچنین تسهیلات ودیعه مسکن با هدف جابجایی ساکنان و تسریع در روند نوسازی به متقاضیان اختصاص می یابد که به ازای هر واحد ۴۵ میلیون تومان با نرخ بهره چهار درصد و دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه تعلق می گیرد.

وی در انتهای سخنانش خبر داد: از ابتدای سال جاری تا کنون، ۷۲۲ واحد  مطابق با ۱۵۳ پروژه به بانک معرفی و قرارداد ۵۱۸ واحد با بانک منعقد شده است.

تخفیف ۵۰ و ۱۰۰ درصدی پروانه توسط شهرداری های گلستان

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان نیز در این اجلاس سراسری آموزه تخصصی بم که در سه شهر استان گلستان برگزار شد از وظایفی که شهرداری ها برای توسعه و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری عهده دار هستند سخن گفت.

مهدی ملک اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۶  قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و ماده ۴۶ آیین نامه اجرایی قانون مذکور تخفیف ۵۰ درصد در پروانه ساخت الزام قانونی دارد.

 وی افزود: در شهرداری گرگان صدور پروانه با۱۰۰ درصد تخفیف در دستور کار قرار گرفته که از شورای اسلامی شهر گنبد، علی آباد کتول و سایر شهرهای استان که دارای بافتهای فرسوده شهری مصوب در کمیسیون ماده ۵ استان هستند خواستاریم که  میزان تخفیف را تا ۱۰۰ درصد مصوب و به شهرداران ابلاغ کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: تسریع در صدور پروانه حداقل دو هفته تا حداکثر یک ماه و تسریع در ارائه پایان کار از دیگر وظایف شهرداری ها در حوزه بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری گلستان است.

مردمی سازی بهسازی بافت فرسوده کشور

وزیر راه و شهرسازی نیز در آخرین روز اجلاس سراسری آموزه های زلزله بم با اشاره به برقراری ارتباط با مردم و نقش اثرگذار ظرفیت مردم ساکن در بافت ها و انبوه سازان بر تسریع نوسازی بافت ها، گفت: مردمی سازی و استفاده از ظرفیت های مردمی و  غیردولتی اولین راهکار در این حوزه است.

بذرپاش ادامه داد: نوسازی بافت های فرسوده در دستور کار این وزارت خانه  قرار دارد و اگر با همین سرعت پیش برویم در کمترین زمین مقدار بافت های ناکار امد ما در کشور به صفر می رسد.

تامین نیاز مسکن کشور با استفاده از ظرفیت بافت فرسوده

وی از نقش اثرگذار بازآفرینی بافت فرسوده شهری کشور بر تولید مسکن سخن گفت و افزود: با توجه به عقب ماندگی ما در حوزه تولید مسکن وتاکید قانون گذار، دولت و نیاز جامعه به این امر، از مسیرهای مختلفی سعی در جبران این عقب ماندگی داریم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: استفاده از ظرفیت بافت فرسوده یکی از مسیرها بوده که با توجه به وجود زیرساخت در این بناها و دسترسی به خدمات زیربنایی و روبنایی هزینه تولید مسکن را کاهش و سرعت تولید را افزایش می دهد.

بافت های فرسوده یکی از مشکلات جدی کشور بوده و توجه به آن در کنار نهضت ملی مسکن می تواند کمک بزرگی برای تامین مسکن در کشور باشد. دولت سیزدهم در جریان رفع معضل مسکن، در حوزه باآفرینی بافت فرسوده نیز اقدامات خوبی در دستور کار دارد.

در شرایط فعلی مالکان بافت های فرسوده می توانند ضمن بهره مندی از مشوق هایی در عوارض شهرداری و هزینه پروانه ساختمانی ، برای نوسازی ساختمان مسکونی فرسوده خود از تسهیلات کلان بانکی با نرخ سود ترجیحی بهره مند شوند. شهرداری های نیز نقش موثری در نوسازی بافت های فرسوده و ارائه بسته های تشویقی برای متقاضیان دارند.

همانطور که در ابتدای گزارش عنوان شد استان گلستان یکی از خطر پذیرترین استان های کشور بوده که با توجه به وجود گسل خزر با میزان لرزه خیزی ۵/۷ ریشتر این خطرات افزایش یافته است؛ اما با توجه به اقداماتی که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد، می توان تابیدن روزنه های نور را بر بافت فرسوده و ناکارآمد شهری کشور و گلستان دید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.