| کد خبر: 250279 |

جریمه تصادف با خودروی مجهز به لاستیک فرسوده چیست؟

محرومیت یک الی پنج سال از رانندگی، جریمه تصادف با خودروی مجهز به لاستیک فرسوده است.

تین نیوز

محرومیت یک الی پنج سال از رانندگی، جریمه تصادف با خودروی مجهز به لاستیک فرسوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از دیجایتو، خودرویی که دارای تایرهای غیراستاندارد و فرسوده است، موجب به خطر افتادن جان سرنشینان و همین‌طور خودروهای دیگری شده و رانندگی با چنین خودرویی برخلاف قانون است. از این رو، محرومیت یک الی پنج سال از رانندگی، جریمه قانونی در پی وقوع تصادف با خودرو دارای لاستیک فرسوده است.

لاستیک خودرو به عنوان یک کالای مصرفی دارای تاریخ انقضاست و عوامل خارجی مختلف مثل آب‌وهوا، شرایط جاده‌ها، وضعیت رانندگی و ... موجب کاهش عمر مفید تایر می‌شوند. تایری که سبب ساییدگی با زمین، ارتفاع آج‌های آن از یک حد خاص (۶ میلی‌متر) پایین‌تر بیاید، یعنی به مرحله غیر قابل‌استفاده بودن رسیده است و باید تعویض شود.

صاف‌شدن و فرسودگی لاستیک به هیچ‌وجه از چشم راننده دور نمی‌ماند و جریمه تصادف با لاستیک فرسوده بدون هیچ چون‌وچرایی بر گردن راننده است. خودروی مجهز به لاستیک فرسوده، جزو وسایل نقلیه‌ای به حساب می‌آید که دارای نقص مؤثر در تصادفات هستند. بنابراین براساس ماده 718 قانون مجازات اسلامی، بروز هرگونه تصادف با چنین وسیله نقلیه‌ای جرم محسوب می‌شود و فرد خاطی به پرداخت بیش از دو سوم مجازات تعیین‌شده در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد. علاوه‌بر این محکومیت و پرداخت جریمه‌های گزاف، فرد خاطی به مدت یک الی پنج سال حق رانندگی یا تصدی وسیله نقلیه موتوری را ندارد. 

تایر ماشین دارای تاریخ انقضاست، اما به‌طور چشمی می‌توان فرسودگی آن را تشخیص داد. ارتفاع آج لاستیک‌های نو حدود ۹ میلی‌متر است. آج لاستیک با گذشت زمان ساییده و ارتفاع آن کم می‌شود. لاستیک صاف نمی‌تواند موجب اصطکاک مؤثر با زمین شده و فرمان‌پذیری خودرو از بین می‌رود. با از کنترل خارج‌شدن ماشین، نه تنها امنیت خودرو و سرنشینان آن، بلکه امنیت جاده و خودروهای دیگر نیز به خطر می‌افتد.

به هر راننده توصیه می‌شود سلامت لاستیک‌های خودرو را به‌طور منظم و دوره‌ای بررسی کرده و در صورت تشخیص فرسودگی، صاف‌شدن آج‌ها، مشاهده خطوط رنگی یا هرگونه ترک، نسبت به تعویض لاستیک‌ها اقدام کند تا مبادا دچار سوانح رانندگی و تحمیل هزینه‌های سنگین و بعضاً جبران‌ناپذیر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.