| کد خبر: 250072 |

سفر هوایی و تأثیر آن بر مغز و احساسات

امروزه سفر با هواپیما دیگر جزئی از زندگی روزمره ما به‌حساب می‌آید و سفرهای بسیاری با این وسیلة نقلیه است؛ اما تأثیرات این نوع سفر هنوز برای ما مشخص نشده است!

تین نیوز

امروزه سفر با هواپیما دیگر جزئی از زندگی روزمره ما به حساب می آید و سفرهای بسیاری با این وسیله نقلیه است؛ اما تأثیرات این نوع سفر هنوز برای ما مشخص نشده است!

به گزارش تین نیوز ، فیلم دیدن داخل هواپیما در طول یک پرواز طولانی، آن هم بر روی یک صفحه نمایش بسیار کوچک و صدایی باکیفیت پایین، قطعاً تجربه چندان خوشایندی نیست.

 اما نتایج یک نظرسنجی تازه که در فرودگاه گوتیک لندن انجام شده است، 15 درصد مردان و 6 درصد زنان گفته اند که احتمال گریه کردن آن ها هنگام دیدن فیلم در هواپیما بیشتر از مواقعی است که در خانه فیلم می بینند.

تئوری های زیادی مطرح شده اند که همگی سعی کرده اند تا دلیل گریه مسافران در هواپیما بعد از دیدن فیلم ها را توجیه کنند. بعضی از این تئوری ها دوری و ترک عزیزان و کسانی که برایتان اهمیت دارند، بعضی ها به دلتنگی و بعضی ها هم آن را به دلیل هیجانی می دانند که در سفرهای هوایی به سراغ انسان می آید.

یک تئوری دیگر هم وجود دارد و آن هم این است که خود پرواز می تواند باعث احساساتی شدن افراد هواپیما شود. این موضوع به اندازه ای جدی شده است که یکی از شرکت های هواپیمایی خود قبل از پخش فیلم ها پیام هشدارهای عاطفی را پخش می کند.

تحقیقات تازه نشان می دهد که بالارفتن تا ارتفاع 35 هزارپایی درون یک محفظه فلزی دربسته می تواند تأثیرات عجیبی روی ذهن ما داشته باشد، خلق ما را عوض کند، کارکرد حس های ما را تغییر دهد و حتی ما را به خارش بیندازد.

به گفته یکی از اعضای انجمن پزشکی هوافضا در آلمان، به علت کاهش فشار داخل کابین هنگام ارتفاع گرفتن هواپیما و پایین آمدن مقدار اکسیژن موجب خون مسافران می شود. البته برای مسافران سالم مشکل خاصی ایجاد نمی کند، اما ممکن است برای سالمندان یا افرادی که مشکل تنفسی دارند دردسرساز شود که با استفاده از کپسول اکسیژن این مشکل برطرف می گردد

از دیگر نتایج تحقیقاتی یوان هنکلبین این است که در ارتفاع 8 هزارپایی نیروی شناختی انسان پایین می آید، البته این موضوع در مورد افرادی که سالم هستند نباید اتفاق بیفتد؛ اما افرادی که بیمار هستند و یا حتی یک سرماخوردگی ساده دارند ممکن است که دچار این حالت شوند و قدرت شناختی آن ها به میزان زیادی کم شود. دیگر تأثیر سفر هوایی روی بدن این است که فرد دچار احساس خستگی زیادی می شود به طوری که بعد از آن می توان به راحتی خوابید.

تأثیرات دیگری که بر اثر سفر هوایی بر روی انسان رخ می دهد تغییر در حس های اولیه آنهاست به طوری که می تواند حس چشایی آنها را کمتر کند؛ مثلاً در صورت چشیدن یک خوراک شیرین، شیرینی آن را کمتر احساس کنید و یا برعکس در هنگام چشیدن یک خوراکی بسیار شور، شوری آن را تا حتی 25 درصد کمتر از قبل احساس کنید. حس بعدی که در هواپیما تحت تأثیر قرار می گیرد حس بویایی انسان است. در سفرهای هوایی معمولاً نمی توان بوها را به درستی حس کرد حتی غذاها را که می خوریم حس می کنیم بی بو است برای همین است که در غذاهای هواپیما از ادویة زیادی استفاده می شود.

البته که تأثیر سفر هوایی روی بدن فقط به اینجا ختم نمی شود، افزایش ارتفاع می تواند باعث ایجاد خارش در بدن شود و پوست را به میزان قابل توجهی خشک کند! این کاهش اکسیژن اضطراب را هم بیشتر می کند و احساسات منفی دیگر مثل دلواپسی و فشار روحی را کمتر می کند. از دیگر تأثیرات روانی ای که پرواز می تواند روی انسان بگذارد این است که سطح انرژی بدن کاهش پیدا می کند و رفتار دوستانة انسان ها نسبت به هم کم می شود. بااین حال تمام این رفتارها و تأثیرات طبیعی است و بعد از پیاده شدن از هواپیما و گذشت مدت کمی برطرف می شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کن نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.