| کد خبر: 249826 |

شناور بودن تعرفه گمرکی واردات خودرو از ایجاد رانت جلوگیری می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:‌ شناور بودن تعرفه گمرکی واردات خودرو باعث می شود که قیمت خودرو کنترل شده و رانت در این حوزه ایجاد نشود.

تین نیوز

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:‌ شناور بودن تعرفه گمرکی واردات خودرو باعث می شود که قیمت خودرو کنترل شده و رانت در این حوزه ایجاد نشود.

به گزارش تین نیوز ، الله وردی دهقانی در رابطه با مشخص نبودن تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی و این‌که این موضوع چقدر فسادزا خواهد بود، بیان کرد:‌ اگر مبلغ و درصد قطعی برای تعرفه گمرکی تعیین شود درست نیست؛ چراکه ‌اگر مبلغ پایینی تعیین کنند رانت ایجاد می‌شود و اگر مبلغ بالایی بگذارند مشکلات دیگری ایجاد خواهد شد و در واقع تفاوتی نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که «شناور بودن تعرفه حقوق گمرکی دارای مزیت است»،‌ تصریح کرد:‌ مزیتی که این روش دارد این است که چون این خودروها قرار است در بورس به فروش برسند، درصد سود بازرگانی یا عوارض گمرکی معقول برای آن بگذارند تا ‌قیمت تمام شده ای مشخص شود. مثلا اگر خودرویی را وارد می کنیم بر فرض قیمت آن ۱۵۰ میلیون تومان می شود و معادل این خودرو در داخل مثلا ۲۰۰ میلیون تومان است. بنابراین خودروساز داخلی مجاب می شود که خودرویی را در همین سطح و ارزانتر و اقتصادی تر ارائه کنند.

نماینده مردم ورزقان گفت: حال این اختلاف قیمتی در بورس نقد می شود و این اختلاف بر اساس قانون به خزانه دولت واریز می شود. یعنی برای واردکننده سود مشخص مثلا ۱۵ تا ۲۰ درصد در نظر می گیرند و مازاد آن باید به خزانه دولت واریز شود که اینگونه قیمت کنترل می شود و رانت نیز ایجاد نمی‌کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.