| کد خبر: 248702 |

۱۵ سال چشم انتظاری برای قطار؛

راه آهن در اولویت مسئولان بوشهر نیست

درحالی که جهان به سمت انواع وسایل حمل و نقل جدید از جمله تاکسی هوایی یا همان ایر ‌تاکسی می رود، ۱۵ سال است که بوشهری ها منتظرند تا این استان به خط ریلی متصل شود؛ مسئولان آمدند و رفتند اما قطار به بوشهر نرسید.

تین نیوز

درحالی که جهان به سمت انواع وسایل حمل و نقل جدید از جمله تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی می رود، ۱۵ سال است که بوشهری ها منتظرند تا این استان به خط ریلی متصل شود؛ مسئولان آمدند و رفتند اما قطار به بوشهر نرسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، به گفته کارشناسان اگر عزمی راسخ برای پیگیری این مطالبه دیرینه مردم بوشهر نباشد، با این روند ۱۰۰ سال برای تکمیل پروژه راه آهن بوشهر باید انتظار کشید.

راه آهن شیراز - بوشهر با ۴۵۰ کیلومتر طول در ۱۱ قطعه تعریف شده است؛ از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی را دارد. این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

مشکل پروژه به صورت ریشه ای حل شود

احمد محمدی زاده ، استاندار بوشهر بهمن ۱۴۰۰ گفته بود که  این پروژه فقط ۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با این روند تکمیل نمی شود و باید با تخصیص اعتبارات مورد نیاز مشکل پروژه به صورت ریشه ای حل شود.

وی در مورد وضعیت راه آهن بوشهر - شیراز عنوان کرده بود که دو پیمانکار در استان بوشهر و استان فارس مشغول به کار هستند. پیمانکار بخش راه آهن در استان بوشهر طلبکار است و کار خود را محدود کرده است. باید اقداماتی صورت بگیرد که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.

استاندار بوشهر همچنین گفته بود که در استان بوشهر ۲۰۰ میلیون دلار و در استان فارس نیز ۲۰۰ میلیون دلار تهاتر نفت در نظر گرفته شده است که ساز و کار طولانی دارد و تلاش داریم که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.

برداشت از صندوق توسعه ملی

در طول سال های اخیر کارشناسان بر اولویت دهی به پروژه های عمرانی تاکید کرده اند؛ در همین راستا رهبر انقلاب نیز بارها نسبت به سرعت دهی ساخت و تکمیل خطوط ریلی کشور تاکید کرده اند. آخرین تاکید ایشان در سخنرانی ۱۱ آبان سال جاری ایشان بود، که فرمودند: «کشور ما، هم از لحاظ نیروی انسانی امتیاز دارد، هم از لحاظ نیروهای طبیعی امتیاز دارد، هم از لحاظ موقعیّت جغرافیایی؛ ما چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشه ی دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک نقطه ی حسّاس هستیم. شرق و غرب از ما می توانند عبور کنند؛ شمال و جنوب هم از ما می توانند عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی می توانیم در دنیا باشیم.

البتّه احتیاج دارد به خطوط راه آهن، خطوط ریلی؛ با جادّه نمی شود که من راجع به این خطوط ریلی هم باز ــ این درددل ها را با شما جوان ها باید بکنیم ــ مکرّر در دولت های مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کرده ام؛ متاسفانه کوتاهی شده. البتّه در آن اوایلِ بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد اما بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا ان شاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی ان شاءالله در این زمینه ی رفت وآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.»

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری  ۱۱ شهریور سال جاری در خطبه های نماز جمعه از دستور مقام معظم رهبری دستور برای برداشت از صندوق توسعه ملی، برای تامین مالی خط ریلی بوشهر خبر داد و قرار شد که بودجه یک میلیارد دلاری برای اتصال بوشهر به خط ریلی از منابع صندوق اعتبار ملی تخصیص پیدا کند. 

استاندار بوشهر، ۱۲ آبان سال جاری در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان بوشهر با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، اظهار کرد: خط ریلی بوشهر به شیراز یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است که بودجه آن به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است و ساز و کار تحقق و اجرایی شدن دستور مقام معظم رهبری در مصوبات تهاتر نفت برای خط ریلی راه آهن شیراز، عسلویه ، بوشهر تدوین شود.

راه آهن بوشهر همچنان لنگ اعتبار

در حالی که در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر این پروژه در دستور کار قرار گرفت و از محل تهاتر نفت، ۲۰۰ میلیون دلار برای آن مصوب شد اما همچنان عزمی برای جذب اعتبارات وجود ندارد تا جایی که  محمدهادی رستمیان، معاون امور عمرانی استاندار بوشهر ۱۹ آبان گفت: با توجه به انتخاب پیمانکار اجرای ۲ قطعه از راه آهن بوشهر - شیراز، این پروژه منتظر تامین اعتبار است.

وی طول این پروژه را ۴۳۷ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: ۱۲۵ کیلومتر آن در استان بوشهر و بقیه در استان فارس ساخته می شود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قطعه ها را ۹۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این طرح شامل ۱۰ قطعه است که از این شمار اکنون ۲ قطعه فعال و پیمانکار ۲ قطعه ۲۱ و ۹ کیلومتری در مسیر اهرم به فراشبند اکنون مشخص شده است.

وی افزود: ۲ قطعه دیگر نیز در مرحله مناقصه قرار دارد که از سوی شرکت زیرساخت و توسعه راه ها انجام می شود.

راه آهن در اولویت مسئولان بوشهر نیست!

طرح راه آهن بوشهر-شیراز برای تکمیل نیازمند بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و اگر چه این پروژه بوشهر و عسلویه را به خط ریلی سراسری متصل می کند، و توجیه اقتصادی دارد اما گویا این پروژه در اولویت مسئولان نیست!

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    مسئولین بجز حرف زدن مگر کار دیگری هم برای استان فارس کدده اند در حالی که راه اهن اقتصادی ترین روش حمل و نقل است و اتشال بندر بوشهر به شیراز نقش مهمی در حمل و نقلکالا دارد ولی سالهاست که مسئولین فقط حرف میزنند و عملی در کار نیست