| کد خبر: 246662 |

نمی توانیم برای مترو، بناهای ارزشمند را تخریب کنیم

خط دو متروی اصفهان که چندسالی است در دست اقدام و اجراست، در حال حاضر برای دوستداران میراث فرهنگی نگرانی هایی را ایجاد کرده است؛ نگرانی ها حاکی از این است که مترو خط دو از حوالی بناهای تاریخی می گذرد و آیا ارتعاشات حاصل از عبور قطار شهری بر بناهای تاریخی که هر لحظه در معرض فرونشست زمین نیز قرار دارند، تاثیر می گذارد؟

تین نیوز

ساخت خط دو مترو دغدغه مندان حوزه گردشگری از این موضوع نگران کرده که مترو خط دو از حوالی بناهای تاریخی می گذرد و آیا ارتعاشات حاصل از عبور قطار شهری بر بناهای تاریخی که هر لحظه در معرض فرونشست زمین نیز قرار دارند، تاثیر می گذارد؟ برای پاسخ به پرسش ها و نگرانی های موجود، سراغ مسئولان رفتیم تا از آن ها این موضوع را پیگیری کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، خط دو متروی اصفهان که چندسالی است در دست اقدام و اجراست، در حال حاضر برای دوستداران میراث فرهنگی نگرانی هایی را ایجاد کرده است؛ نگرانی ها حاکی از این است که مترو خط دو از حوالی بناهای تاریخی می گذرد و آیا ارتعاشات حاصل از عبور قطار شهری بر بناهای تاریخی که هر لحظه در معرض فرونشست زمین نیز قرار دارند، تاثیر می گذارد؟ 

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که توسعه زیرساخت های حمل و نقل در کلانشهر اصفهان جزو اولویت های مدیریت شهری است که هم اثر مستقیمی بر محیط زیست و ترافیک شهری دارد و هم افزایش سهم حمل و نقل عمومی موجب عادلانه شدن سهم مردم در دسترسی به نقاط فرهنگی، اقتصادی و گردشگری خواهد شد؛ اما نگرانی های دوستداران میراث فرهنگی نیز خالی از اهمیت نیست.

به همین دلیل برای پاسخ به پرسش ها و نگرانی های موجود، سراغ مسئولان رفتیم تا از آن ها این موضوع را پیگیری کنیم.

نمی توانیم برای مترو، بناهای ارزشمند را تخریب کنیم

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با یادآوری اینکه با مدیران شرکت مترو نشستی داشتیم، اظهار داشت: از قبل ۳ مسیر برای مترو پیشنهاد دادیم و قرار بر این شد آخرین ویرایش ها انجام شود تا در تهران ارائه دهیم و اهل فن نظرات خود را ارائه دهند، اما در حال حاضر منتظر اتمام مطالعات هستیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر برای نتیجه گیری سه مسیر موردی به ما ارائه نشده است و در این بحث موضوع آسیب وارد شدن به ابنیه تاریخی قابل بررسی است.

ایزدی با بیان اینکه مسئله حفظ میراث فرهنگی برای شهرداری، مسئولان و میراث اولویت است و نمی توانیم برای مترو بناهای ارزشمند را تخریب کنیم، تصریح کرد: از ابتدای حضورم در اصفهان تاکیدم بر این بوده که به دنبال تعامل هستیم و نمی خواهیم اداره میراث نقش بازدارندگی در توسعه شهری داشته باشد، اما نیاز است به فهم مشترک برسیم، زیرا آنچه که می تواند برای اصفهان در بلندمدت توسعه اقتصادی را رقم بزند، گردشگری است و این مورد بدون ابنیه ارزشمند مانند میدان امام(ره) و مسجد جامع معنایی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان یادآور شد: در استان اصفهان تعامل و همدلی ارزشمندی وجود دارد و نیاز است این مورد را قدر بدانیم تا دچار مشکل نشویم و در این راستا نیاز است کاری بر مبنای توسعه علمی و تخصص انجام شود، زیرا این لازمه توسعه پایدار در استان است.

دغدغه مندان نگران ارتعاشات مترو نباشند

سید محسن واعظی فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نیز درخصوص تأثیر ارتعاشات مترو خط دو بر بناهای تاریخی گفت: در خصوص لرزشی که در اثر رفت و برگشت قطار و میزان آسیبی که به ساختمان ها وارد می کند در حال بررسی هستیم.

وی ادامه داد: همچنین لرزش هنگام حفاری و اثرگذاری آن نیز مورد مطالعه است؛ در حال تعامل با میراث برای به نتیجه رسیدن در این زمینه هستیم؛ در آتن و رم و دیگر شهرهای ایتالیا زودتر از ما مترو زدند و این چیزی نیست که خیلی از آن وحشت داشته باشیم و باید درمورد آن مطالعه کنیم.

واعظی فر افزود: لرزش های قطار که سرعت و بار محوری آن را می دانیم، جای نگرانی ندارد و لرزش ها گرفته می شود؛ ۱۰ سال پیش با دانشگاه علم و صنعت قرارداد بستیم و به پیشنهاد میراث از آن ها گزارش گرفتیم؛ برای خط دو هم همین طور است، دغدغه مندان حوزه میراث فرهنگی نگران نباشند؛ هنوز برای بررسی ها زمان داریم و گزارش های مربوطه را روی سایت قرار می دهیم.

نقشه خط دو مترو به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده

محمود محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در گفت وگو با خبرنگار فارس  توضیح داد: طرح مترو خط ۲، به دلیل آن که از عرصه میدان امام عبور می کرد، اصلاح شد و انحراف مسیری پیدا کرد، میدان را دور زد و از خیابان باغ گلدسته وارد میدان امام حسین می شود و در شورای عالی ترافیک کشور هم به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه مباحث مربوط به ارتعاشات را در نظر گرفتند، گفت: البته در طرح قبلی که مترو از نزدیکی میدان عبور می کرد، این موضوع هم مطرح بود که خدمات دسترسی حمل و نقل به میدان راحت تر است و باعث رونق میدان می شود، ولی پس از بررسی ها مسیر تغییر پیدا کرد.

محمودی در پایان بیان کرد: در رابطه با شیوه اجرا و الگوهای مختلف ساخت و ساز هم باید دقت ویژه شود که می تواند آثار مربوط به تنش ها و لرزش ها را کمتر کند، استفاده از ریل مناسب، زیرسازی مناسب از این قبیل است. 

اثر ارتعاشات در حال مطالعه است

روح الله سعادت پور، مدیر فنی مهندسی قطار شهری اصفهان اظهار کرد: ارتعاشات یکی از مهم ترین مساله طراحی است که هم در آثار تاریخی و هم در آثار غیرتاریخی ممکن است اثر بگذارد و این موضوع در حال مطالعه است و بر این اساس، هر بنا را به صورت مجزا برحسب این که خشتی، سنگی یا آجری است، بررسی می کنیم.

وی ادامه داد: مطالعه ارتعاشات در مقطعی انجام و نتایج آن با ایکوموس و یونسکو کنترل شده است، الان به دلیل تغییراتی در مسیر مجددا با هماهنگی میراث فرهنگی مطالعات را شروع کردیم تا اثرات ارتعاشی را بسنجیم و برای آن راه حل پیدا کنیم؛ ما میزان ارتعاش و میزان اثر را روی سازه ها بررسی و راه کارهای مربوط به منظور دفع ارتعاشات را برای سیستم ریلی  طراحی می کنیم.

سعادت پور در پایان خاطرنشان کرد: موضوع عبور مترو در شهرها مسأله ای است که سال ها در دنیا تجربه شده و برای همه مسائل آن راهکار وجود دارد، موضوع ارتعاشات هم یک مسأله حل شده جهانی است و ما هم با استفاده از این تجربیات، در حال برنامه ریزی و طراحی هستیم.

 هرچند تلاش مسئولان شهری جهت حفظ بناهای تاریخی اصفهان و رشد سرعت خدمات دهی به شهروندان، قابل تقدیر است، اما بررسی ها از سمت خبرگزاری فارس در این خصوص خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.