| کد خبر: 243828 |

در پی لغو عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا؛

◄ ورود خودرو به بورس چه مزایایی دارد؟

عرضه موفق خودروی کارا در بورس الگوی مناسبی است که در صورت تکرار می‌تواند به کاهشی شدن قیمت خودروها کمک کند.

تین نیوز

طی سالهای گذشته خودرو از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و بازار آن فراز و نشیب زیادی به خود دیده است. راه‌اندازی سامانه فروش متمرکز و خارج‌کردن قرعه‌کشی از اختیار خودروسازان و همچنین خبر آزادسازی واردات دو عامل تغییر و تحول بازار خودرو بوده که انجام‌شدن اولین فروش خودرو در بورس کالا شرایط را به نفع مصرف‌کننده واقعی تغییر داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، کشف‌ قیمت در اولین عرضه بورسی خودرو، با عرضه کارا نشان داد خودرویی که در بازار آزاد ۳۵۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد در بورس کالا ۲۹۰ میلیون تومان معامله شد. همین اقدام قیمت بازار آزاد را تا ۳۱۶ میلیون تومان کاهش داد. این اقدام نشان داد که فروش خودرو در بورس کالا و کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را تعدیل خواهد کرد.

ایده عرضه خودرو در بورس کالا از کجا کلید خورد؟

۲ مهر ۱۳۹۹:​ طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو در بورس

دوم مهر ماه ۹۹ در آشفته بازار قرعه کشی خودرو کمیسیون صنایع طرحی را برای ساماندهی بازار و صنعت خودرو ارائه داد. طرحی که گفته می شد به زودی به اجرا خواهد رسید و محور اصلی آن، عرضه خودرو در بورس کالای ایران به منظور شفافیت بالای معاملات این بورس و تحقق اهداف برای تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی بود.

۲۷آبان ۱۳۹۹: تصویب کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو در بورس در مجلس

سرانجام مجلس کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو در بورس را تصویب کرد که بر اساس آن هر شخص می‌تواند هر سه سال یک‌بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی‌تواند اقدام به فروش خودرو کند.

۲۹ فروردین ۱۴۰۰: مصوبه کمیسیون صنایع برای عرضه خودرو در بورس

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از مصوبه این کمیسیون برای عرضه خودرو در بورس کالا جهت متعادل‌سازی عرضه و تقاضا خبر داد.

۳۰ خرداد ۱۴۰۰​: مخالفت وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس

علیرضا رزم حسینی، وزیر وقت صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کارشناسی نیست، گفت: با عرضه خودرو در بورس مخالفم.

اسفند ۱۴۰۰: «شاهین» نخستین خودرو برای عرضه در بورس کالا

پس از این مخالفت ها، زمزمه فروش خودروی شاهین در بورس کالا شنیده شد. مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران گفت: حداقل ۸۰ درصد از تولید سالیانه خودرو شاهین از طریق بورس کالای ایران عرضه خواهد شد. خبری که هیچگاه محقق نشد.                                           

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱: عرضه خودرو «کارا» در بورس کالا

در دولت سیزدهم که با شعار حذف رانت و فساد روی کار آمده بود، عرضه خودرو در بورس کالا مجددا پیگیری شد. براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، خودرو کارا متعلق به شرکت بهمن موتور پس از بررسی مدارک و مستندات مورد تأیید هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار قرار گرفت. سرانجام ۲۹ دستگاه کارای دو کابین با قیمت پایه ۳۰۱ میلیون تومان و ۲۶ دستگاه کارای تک کابین با قیمت پایه ۲۹۱ میلیون تومان در بورس کالا فروخته شد. حدد ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار آزاد.     

 ۱۸ خرداد ۱۴۰۱: عرضه فیدیلیتی و دیگنیتی در بورس

براساس اطلاعیه منتشر شده در ۱۰ خردادماه ۱۴۰۱ عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی ۱۸ خرداد در تالار حراج باز عرضه می شد. عرضه ای که نامه دقیقه نودی منوچهر منطقی، معاون خودرویی وزارت صمت آن را تعلیق کرد. متن نامه نشان می دهد که خود وزارت صمت اذعان دارد که این خودروها شامل قیمت گذاری نیستند اما بر خلاف قانون قیمت آن را باید ستاد تنظیم بازار تعیین کند.

 

چرا عرضه خودرو در بورس کالا خوب است؟

اول: عرضه خودرو در بورس کالا با مدل موفق عرضه کارا نشان داد این روش می تواند قیمت بازار آزاد را تعدیل کند. یعنی قیمت های بازار آزاد احتمالا کاهشی خواهد بود.

دوم: عرضه در بورس کالا شفاف ترین روش است و دیگر کسی نمی تواند شائبه ای در مورد تخصیص خودرو به نورچشمی ها ایجاد کند. چرا که معامله در مقابل دیدگان همه خریداران صورت می گیرد.

سوم: خودروساز نمی تواند به بهانه های مختلف از عرضه سرباز بزند و در تحویل خودرو به مشتری تاخیر ایجاد کند. چرا که ضمانت های اجرایی نزد بورس کالا به راحتی به اجرا گذاشته می شود و خریداران به راحتی از بورس کالا طلب خسارت می کنند.

چهارم: اختلاف قیمت کارخانه تا بازار آزاد دیگر به جیب دلال ها نمی رود. در این جا با تصمیم دولت یا این رقم به جیب کارخانه خودروسازی برای توسعه طرح هایش می رود و یا حتی دولت می تواند از طریق اخذ مابه التفاوت قیمت کارخانه با قیمت معامله شده، که در اثر ایجاد انحصار برای خودروسازان بوجود آمده، به توسعه حمل و نقل عمومی یا نوسازی ناوگان تاکسیرانی کمک کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری اقتصاد انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.