| کد خبر: 240826 |

◄ درختان؛ شاهرگ های حیاتی زمین و زمینیان

اگر بخشی از آلودگی هوا را ناشی از خودروهای فرسوده و راه های ناهموار بدانیم، برجسته ترین راه حل و امیدوارانه ترین پاسخ، کاشت درخت و توسعه فضای سبز است.

تین نیوز

امروز 15 اسفند و روز درختکاری است. از معدود روزهایی است که مردم به داد زمین می رسند و درختی می کارند تا فردا سایه سر داشته باشند و به قول خودمان امروز خوش به حال زمین و درخت است.

شاید در نگاه اول به نظر بیاید درختکاری ارتباطی با حمل و نقل ندارد. اما آنچه مسلم است این است که «درخت داری» حتما با حوزه حمل و نقل مرتبط است. اگر بخشی از آلودگی هوا را ناشی از خودروهای فرسوده و راه های ناهموار بدانیم، برجسته ترین راه حل و امیدوارانه ترین پاسخ، برای برطرف کردن این مشکل، کاشت درخت و توسعه فضای سبز است.

به راستی که این درختان اند که هوای ما را دارند. روزهایی که ما در محیط گرفته شهر و زندگی شهری به خفقان بر می خوریم، روزهایی که نفسمان از سنگینی محیط بالا نمی آید، روزهایی که ترافیک طویل و طولانی حال ما را می گیرد، روزهایی که پوستین چرکین آسمان بر سرمان سنگینی می کند و خبری از ابرهای مهربانی نیست، همین درختان اند که به داد ما می رسند. درختان به ظاهر ساده، درختان سربه زیر سربلند.

اما درختان نه تنها حال ما را خوب می کنند، بلکه هوای آینده ما را هم دارند. همین درخت گوشه حیاط، همین سرو و کاج گوشه پارک، همین شمشادهای وسط بلوار، کاشتشان از چند سال پیش بوده است. آرام آرام در دل زمین ریشه دوانده اند و در دل خاک رخنه کرده اند و جای پای خود را محکم کرده اند که بتوانند امروز نفس‌ بخش و نجات دهنده باشند. اکنون نیز ما برای فردای خود و فردای زمین باید دستی بجنبانیم و درختی بنشانیم.

 با این فزونی آدم ها و اتومبیل ها، اگر این سربلندان قباپوش نبودند باید چه کار می کردیم؟ شاید هر کدام از ما ناچار بودیم یک کپسول اکسیژن را به دوش بکشیم فقط به امیدی که حیات خود را ادامه دهیم. به قول شاعر:

حکایت ثمر از باغ بی درخت مپرس/ جواب ساده ندارم، سوال سخت مپرس.

کافی است به دور و بر خود نگاه کنیم و از سودمندی این همراهان همیشگی طبیعت آگاه شویم. درختان شاهرگ های حیاتی زمین و زمینیانند؛ آنان را دریابیم.

* خبرنگار

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.