| کد خبر: 239736 |

◄ تاخیر در اطلاع رسانی در مورد پروازهای استانبول/ نقصان در عملکرد روابط عمومی ها

چرا سازمان هواپیمایی کشوری یک روز پس از این رخداد و تنها به دنبال پیگیری شبکه خبر در برنامه ای با عنوان «پیگیری» در این زمینه اطلاع رسانی کرده است؟

تین نیوز

خبر عدم اجازه فرود به هواپیمای ایران ایر در استانبول  و ازدحام و اعتراض مسافران در فرودگاه امام و پس از آن لغو پروازهای استانبول در حالی به برنامه زنده تلویزیونی کشیده شد که با مدیریت صحیح می شد از سرگردانی مسافران جلوگیری کرد.

به گزارش تین نیوز، ماجرا از اینجا شروع شد که پرواز تهران - استانبول ایران ایر روز سوم بهمن به دلیل بدی آب و هوای فرودگاه مقصد (استانبول) بدون فرود، مجدداً به فرودگاه مبدا بازگشت.

این موضوع موجب اعتراض برخی مسافران این پرواز در فرودگاه امام شد و به دنبال این رخداد انتقادات زیادی از سوی مسافران استانبول در شبکه های اجتماعی صورت گرفت و فیلم ها و تصاویری نیز از سرگردانی و اعتراض مسافران در فرودگاه امام خمینی منتشر شد.

در حالی که بازگشت این هواپیما به فرودگاه امام خمینی سوم بهمن ماه صورت گرفت اما تا چهارم بهمن ماه هیچ خبری از اطلاع رسانی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد شرکت های هواپیمایی و متولی حمل و نقل هوایی کشور در این مورد صورت نگرفت و هیچ اطلاعیه رسمی در این خصوص منتشر نشد.

با بالا گرفتن موج انتقادات در شبکه های اجتماعی، این رسانه ها بودند که برای دریافت پاسخی در مورد علت این موضوع و یک روز پس از بازگشت این هواپیما به سراغ مسئولان امر رفتند.

ابتدا شبکه خبر بعد از ظهر روز دوشنبه چهارم بهمن با سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت و گویی انجام داد که میر اکبر رضوی در این گفت و گو، عنوان کرد: بدی آب و هوا در فرودگاه استانبول، موجب بازگشت هواپیماها از مقصد این فرودگاه شده بود و این اتفاق برای پرواز برخی شرکت های بین المللی هم رخ داده بود.

وی در ارتباط تصویری با برنامه «پیگیری» شبکه خبر با اشاره به کنسل شدن پرواز ایرانی به مقصد استانبول به دلیل بدی آب و هوا در فرودگاه استانبول در شامگاه یکشنبه سوم بهمن ماه، افزود: علاوه بر تاخیر پرواز ایران ایر، این اتفاق برای پرواز برخی شرکت های بین المللی هم رخ داده بود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی در ادامه  گفت: با پیگیری های انجام شده درباره تاخیر پرواز ایران، طی تماس با فرودگاه استانبول، اجازه پرواز صادر نمی شد. 

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: مهم ترین موضوع برای ما امنیت و جان مسافر است و از مسافران عذرخواهی می کنیم. 

رضوی درباره کنسل شدن پرواز ایران ایر به مقصد استانبول و خسارت وارد شده به مسافران، افزود: خبرها به صورت لحظه ای اعلام  و اگر پرواز جایگزینی در نظر گرفته شود به اطلاع  مسافران خواهد رسید.

چند ساعت بعد از انتشار این خبر و در ساعت  ساعت 18:03 دقیقه  خبرگزاری مهر نیز در این زمینه  نوشت: در پی بدی آب و هوای فرودگاه مقصد، پروازهای تهران-استانبول تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

در این خبر تاکید شد: برخی گزارش‌ ها از توقف پروازهای تهران-استانبول به دلیل بدی آب و هوای فرودگاه مقصد در ترکیه حکایت دارد.

محمد جواد صالحی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در گفت وگو با خبرنگار مهر با تأیید این گزارش‌ ها گفت: پروازهای تهران-استانبول از همه شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی به دلیل بدی آب و هوای فرودگاه مقصد در کشور ترکیه متوقف شده است.

وی افزود: فعلاً زمان بازگشایی پروازهای استانبول مشخص نیست و تا اطلاع ثانوی، این پروازها متوقف خواهند بود.

صالحی ادامه داد: مسافران پیش از سفر به فرودگاه امام خمینی (ره) با شماره ۰۲۱۵۱۰۰۱۱۸ به عنوان اطلاعات پرواز تماس بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ترکیش ایر (هواپیمایی ملی ترکیه) نیز پروازهای خود را تا فردا متوقف کرده است.

عدم اطلاع رسانی رسمی در قالب اطلاعیه ای از سوی سازمان هواپیمایی در مورد پروازهای استانبول همچنان ادامه داشت تا این که عصر روز سه شنبه پنجم بهمن ماه، خبرگزاری ایلنا نوشت: تمام پروازهای روز سه شنبه پنج بهمن از مبدا ایران به مقصد استانبول لغو شده است و اطلاعات پروازها پس از ساعت 24 امشب به روز رسانی می‌ شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه به دلیل شرایط جوی نامساعد فرودگاه استانبول تا ساعت 24 سه شنبه پنج بهمن تمام پروازهای این فرودگاه لغو شده است، گفت: با توجه شرایط جوی تمام مسافران قبل از عزیمت به فرودگاه اخرین اطلاعات پرواز را از طریق شرکت هواپیمایی مورد نظر یا فرودگاه امام بررسی و دریافت کنند.

میر اکبر رضوی در گفت‌ و گو با ایلنا درباره آخرین وضعیت پروازهای ترکیه اظهار داشت: طبق اعلام فرودگاه استانبول تا ساعت 24 امشب تمام پروازهای ورودی و خروجی به این فرودگاه لغو شده است.

وی با بیان اینکه شرایط جوی و بارش سنگین برف اجازه نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه استانبول را نمی‌دهد، گفت: تمام پروازهای امروز از مبدا ایران به مقصد استانبول لغو شده است و اطلاعات پروازها پس از ساعت 24 امشب به روز رسانی می‌شود. 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: با توجه شرایط جوی تمام مسافران قبل از عزیمت به فرودگاه آخرین اطلاعات پرواز را از طریق شرکت هواپیمایی مورد نظر یا فرودگاه امام بررسی و دریافت کنند. در استانبول هم به تمام مسافران اعلام شده که تا اطلاع ثانوی به فرودگاه مراجعه نکنند.

رضوی با بیان اینکه تمام مدیران دفتر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در فرودگاه استانبول حضور دارند، گفت: مسافران این پروازها می‌توانند به مدیران دفاتر شرکت‌های هواپیمایی حاضر در فرودگاه مراجعه کنند و طبق قانون، تمامی حقوق مسافران رعایت می‌شود و به طور مستمر با مدیران دفاتر در تماس هستیم تا مشکلی برای مسافران ایجاد نشود. 

وی تاکید کرد: ساعت و زمان دقیق پروازها به مسافران اعلام خواهد شد و مسافران حتما از شرکت هواپیمایی که از آن بلیت تهیه کرده‌اند زمان دقیق پروازهای بعدی را جویا شوند.     

در ساعت 43: 13 همین روز مدیرکل ارتباطات و اطلاع‌ رسانی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)  نیز در گفت و گویی با خبرگزاری فارس عنوان کرد: روز سه شنبه پنج بهمن هم همه پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) به استانبول به دلیل بارش سنگین برف در استانبول و فرودگاه این شهر، متوقف است.

محمد جواد صالحی، درباره آخرین وضعیت پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) به ترکیه که به دلیل بارش سنگین برف در استانبول متوقف شده است، اظهار کرد: شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین فعلاً تا ساعت 24 امروز پروازهای خود را با استانبول لغو کرده است، همچنین فرودگاه استانبول زمان بهره‌برداری مجدد را اعلام نکرده است.

مدیر کل ارتباطات و اطلاع‌ رسانی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ادامه داد: در فرودگاه امام خمینی(ره) آماده‌ایم به محض باز شدن فرودگاه استانبول و درخواست انجام پروازهای جایگزین توسط شرکت‌های هواپیمایی، طی هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری این پروازها را انجام دهیم.

وی افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز از ساعات پایانی روز سوم بهمن که به دلیل بارش برف سنگین در فرودگاه استانبول امکان انجام پرواز نداشت، برای ساعاتی مسافران را به هتل برد، اما پس از آن مسافران به منزل بازگشتند و تاکنون هنوز پرواز به استانبول انجام نمی‌شود.

صالحی در پاسخ به این سؤال که ازدحام مسافر در فرودگاه امام خمینی(ره) وجود ندارد؟ گفت: همان یکشنبه شب سوم بهمن که پرواز ایران‌ایر به استانبول به دلیل بارش برف در فرودگاه استانبول لغو شده بود، اعتراضاتی از سوی برخی مسافران چون اطلاع از دلیل تأخیر نداشتند مطرح شد، اما پس از آن تاکنون مشکلی در فرودگاه امام (ره) از این بابت نداریم.

مدیرکل ارتباطات و اطلاع‌ رسانی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تأکید کرد: به محض بهره‌برداری مجدد فرودگاه استانبول و پایان عملیات برف‌روبی در این فرودگاه، طی هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری، پروازهای فرودگاه امام (ره) به استانبول برقرار می‌شود، اما فعلا همه پروازها به این فرودگاه از فرودگاه امام (ره) متوقف است.

وی اظهار داشت: عملیات برف‌روبی به صورت جدی در استانبول در دستورکار است، اما به علت بارش برف سنگین زمان‌بر شده است.

صالحی تأکید کرد: مسافران ترکیه پیش از عزیمت به فرودگاه امام خمینی(ره) حتماً با شماره تلفن 5100118 تماس بگیرند و از آخرین وضعیت پرواز خود مطلع شوند. همچنین مسافران می‌توانند از طریق آژانس‌ هایی که بلیت خود را تهیه کرده‌اند یا شرکت هواپیمایی در مورد پرواز جایگزین سؤال کنند.

مرور این وقایع بدین جهت بود که بار دیگر بر نقش اطلاع رسانی به موقع و صحیح توسط دستگاه های مسئول، تاکید و کمبودها در این زمینه یادآوری شود.

در این که در هنگام فرود هواپیما در فرودگاه ها، ممکن است دید کم خلبان مانع از فرود و موجب بازگشت هواپیما شود شکی نیست، این که فرودگاه استانبول به دلیل تغییرات جوی ناگهانی شرایط پذیرفتن هواپیماها را نداشته و اجازه فرود نداده است هم غیر منتظره نیست، تعطیلی فرودگاه ها به دلیل شرایط نامساعد جوی نیز غیر منتظره نیست،  اما چرا موضوع بازگشت هواپیمای ایرانی به فرودگاه امام مدیریت نشد و آگاه سازی مردم نسبت به این موضوع به گونه ای نبود که به اعتراض مسافران ختم نشود و چرا مسافران خشمگین شده اند؟

چرا سازمان هواپیمایی کشوری یک روز پس از این رخداد و تنها به دنبال پیگیری شبکه خبر در برنامه ای با عنوان «پیگیری» در این زمینه اطلاع رسانی کرده است؟

چرا گفت و گو بعدی این روابط عمومی با خبرگزاری ایلنا روز سه شنبه 5 بهمن  و 2 روز پس از بروز بحران جوی در فرودگاه استانبول بوده است؟

برخورد کارکنان فرودگاه امام خمینی با مسافران بازگشته از استانبول چگونه بوده است که به خشم و اعتراض آنان منجر شده است؟

اگر اطلاع رسانی کافی و روشن از سوی کارکنان فرودگاه و ....صورت گرفته اما مردم قانع نشده اند، دلیل بی اعتمادی مردم چه است؟

اطلاع رسانی شرکت های هواپیمایی در این مورد چگونه بوده و دستگاه ناظر بر این شرکت ها چه ارزیابی از این عملکرد دارد؟

ایراد کار کجاست که حتی وقتی مقصر اصلی حادثه ای مسئولان و دستگاه های داخلی نیستند باز هم مورد انتقاد قرار می گیرند؟

آیا عدم استفاده از نیروهای متخصص در حوزه روابط عمومی سازمان های دولتی می تواند دلیلی برای این نقصان باشد؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.