| کد خبر: 23519 |

راه‌اندازی سامانه تملک اراضی

تین نیوز | رییس کارگروه فنی، مدیریتی و اجرایی شورای راهبردی در هفتمین جلسه این شورا گفت: تکمیل طرح جامع حمل‌و‌نقل یکی از اساسی‌ترین مباحث برای اولویت‌بندی در اتمام پروژه‌های کشور است.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، دکتر علیرضا رهایی در هفتمین جلسه شورای راهبردی با تاکید بر انجام کامل مطالعات بیان کرد: در ابتدا برای شروع یک پروژه باید مطالعات توجیهی و توجیه نهایی کاملا انجام شود و سپس اقدام به اخذ مجوز کمیسیون ماده 215 شود.
 
وی با تاکید بر حضور مشاوران زبده و کارآمد در پروژه‌ها اظهار داشت: یکی از فرآیندهای تاثیرگذار بر روند توسعه زیرساخت‌ها، مهندسان مشاور هستند، لذا انتخاب مهندسان مشاور توانمند برای انجام مطالعات پروژه‌ها باید از اولویت‌های تصویب آغاز یک پروژه باشد.
 
دکتر رهایی تاکید کرد در هنگام اجرای طرح، RFP باید با دقت لازم صورت پذیرد و زمان کافی برای انجام مطالعات محاسبه شود، چرا که مطالعاتی که با سرعت نامعقول انجام شود به طور قطع حین اجرا مشکلات متعددی ایجاد خواهد کرد.
 
رییس گروه فنی، مدیریتی و اجرای شورای راهبردی با اشاره به بحث تملک اراضی و ارتباط مستقیم آن با تاخیر در روند اجرای پروژه‌ها افزود: علل و عوامل گوناگونی منجر به بروز تاخیر در طرح‌های راه، راه‌آهن و آزادراه می‌شود که ارزیابی و تملک مسیر 20 درصد از سهم تاخیرهای پدید آمده در طرح‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
 
وی در ادامه ارایه "شیوه‌نامه مدیریت ارزیابی و تملک مسیرهای در دست مطالعه و ساخت را بر پایه مباحث ارایه شده در 6 نشست را از دستاوردهای این کارگروه عنوان کرد که در پنج فصل برای تصویب در شورای راهبری، اعلام خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: بحث تملک اراضی یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین موضوعات در احداث زیربناهای حمل‌و‌نقل است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا سامانه تملک اراضی در اولین فرصت راه‌اندازی شود.
 
رهایی همچنین در این خصوص انجام مطالعات و تهیه نقشه‌های تفصیلی از منظر کاهش صعوبت، زمان و هزینه‌های مسیر، برنامه ریزی اجرایی ارزیابی و تملک پیش از برگزاری مناقصه را از مباحث اساسی و مهم در برنامه‌ریزی‌ها برای جلوگیری از اتلاف زمان در ساخت پروژه‌ها دانست و در ادامه افزود: برنامه ریزی اجرایی تملک پس از برگزاری مناقصه، نحوه آموزش و توجیه عوامل دست‌اندرکار ارزیابی و تملک مسیر و جایگزینی برخی قوانین و مقررات موجود، از مسایل مهم دیگر در این زمینه است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.