| کد خبر: 230688 |

◄ آیا رویکرد شهرسازی در ایران برگرفته از الگوی آمریکایی است؟

سال هاست که شیوه های شهرسازی الهام گرفته از شهرسازی غلط امریکایی قبل از انقلاب در کشور در حال ادامه است.

تین نیوز

برخی کارشناسانان حمل و نقل معتقدند در دهه های گذشته پروژه های حمل و نقلی که در کشور اجرا شده، جز اتلاف منابع ملی و دور کردن کشور از اهداف توسعه ای، پیامد دیگری نداشته است.

به گزارش تین نیوز، به اعتقاد این کارشناسان از جمله این پروژه ها؛ ساخت بزرگراه های بی رویه و پرهزینه در شهرها است که موجب دوری جستن جمعیت از حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروی شخصی شده است.

این کارشناسان در مورد طرح های جامع حمل و نقلی شهرها نیز معتقدند، بسیاری از همین طرح ها، ساخت بی رویه بزرگراه ها را مجاز دانسته اند. گویا اصرار بر این است که حتما منابع داخلی تلف و پروژه های غلط تصویب شوند.

به اعتقاد آنان، سال هاست که شیوه های شهرسازی الهام گرفته از شهرسازی غلط امریکایی قبل از انقلاب در کشور در حال ادامه است و اکثر مصوبات شورایعالی معماری و شهرسازی و حتی شورای ترافیک وزارت کشور از الگوهای غلط امریکایی که کاملا خودرو محور بوده پیروی نموده اند و برج و بزرگراه ساخته و بودجه ها اتلاف شده تا شهرهایی متکی به تراکم جمعیتی و نامتجانس با فرهنگ ایرانی و مالکیت فزاینده خودروی شخصی در کشور شکل بگیرد و خودروهای غیر استادارد خودروسازان داخلی، در بزرگراه ها و معابر درون شهری جولان دهند.

این کارشناسان بر این باورند دانش آموختگان رشته های حمل و نقل و ترابری داخلی هم عمدتا با تفکر امریکایی تربیت شده اند و طرح های جامع حمل و نقل شهری امریکایی را تصویب و اجرا کرده و اقتصاد شهری و زیست محیط را به چالش کشیده اند و حمل و نقل عمومی ناکار آمد نیز خلاصه شده به BRT با سوخت فسیلی در مسیرهای غلط.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام.کی به شما گفته که الگوی شهر سازی در آمریکا خودرو محور هست؟ لطفا به آمار حمل و نقل ریلی در آمریکا مراجعه بفرمائید