| کد خبر: 228765 |

تحلیل یک کارشناس در ابتدای سال 1400؛

◄ افزایش قیمت در انتظار بازار خودرو

مصطفوی: اینکه خودروسازان اعلام می کنند با افزایش میزان تولید و تیراژ قیمت ها کاهش پیدا می کند امری کاملا غلط و دور از انتظار در ایران است چرا که نه بازار رقابتی است و نگاه مصرفی به آن وجود دارد.

تین نیوز

در روزهای نخستین سال جدید خودروسازان و تصمیم گیران این صنعت نوید تغییرات  و  کاهش قیمت در بازار خودرو را به متقاضیان این بازار دادند؛ همان طور که چند روز پیش شرکت ایران خودرو اعلام کرد که با افزایش تولید و بالا بردن میزان تیراژ تلاش خواهد کرد که کاهش و ثبات قیمت را از این طریق به بازار برگرداند. این در حالی است که امروز رییس شورای رقابت اعلام کرده که در زمستان سال ۹۹ تورم ۱۴ درصد را اعمال نکردیم. اما در بهار میزان تورم بخشی را به علاوه رقم زمستان یکجا به قیمت خودرو اضافه می کنیم. بنابراین افزایش قیمت قطعا رخ خواهد داد.

رضا شیوا رییس شورای رقابت،  درباره افزایش قیمت خودرو در سال 1400 و عدم تغییر 6 ماهه در قیمت خودروهای داخلی، گفته است: تا ابتدای سال 1400 می توان گفت که 6 ماه است که هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد.

ضدو نقیض های صحبت ها و تصمیمات نهادها و شرکت های خودروساز نشان می دهد که بازار خودرو همچنان التهاب خواهد داشت و نباید امیدوار بود که در 1400 ما منتظر کاهش قیمت ها باشیم. مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در این باره به «تین نیوز» می گوید: اینکه خودروسازان اعلام می کنند با افزایش میزان تولید و تیراژ قیمت ها کاهش پیدا می کند امری کاملا غلط و دور از انتظار در ایران است. درواقع تحولات صنعت خودرو ربطی به بازار این صنعت ندارد چرا که تا زمانی که بازار ما رقابتی نباشد، تنوع محصولات نداشته باشیم و در شرایطی که نگاه مصرفی به این کالا در کشور وجود نداشته زیمنه برای ایجاد رانت و جولان دادن دلالان فراهم خواهد بود و چنین وضعیتی در صنعت خودروسازی ایران ادامه دار خواهد بود.

مصطفوی تاکید می کند: تا زمانی که نگاه سرمایه ای به بازار خودرو وجود دارد تنها نزخ ارز می تواند در این بازار تغییر و تحول ایجاد کند نه افزایش تولید و بالا بردن تیراژ از سوی خودروسازانی که با حجم زیادی از زیان مواجه هستند. .

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان می کند: اینکه خودروسازان وعده اصلاحات در بازار خودرو می دهند باید توجه داشت که فقط یک بخش از این تحول مربوط به بازار خودروسازان است بخش دیگر آن به صنعت خودروسازی ما برمی گردد. برای مثال؛ خودروسازان ما فولاد را از شرکت فولاد مبارکه تحویل می گیرند تا زمانی که شرایط قیمت گذاری فولاد مبارکه براساس نرخ دلار و دیگر مسائل است، اتفاق دیگری در قیمت خودرو نیز رخ نخواهد داد و همچنان روند صعودی است. بویژه اینکه ما با چندماه پایانی دولت مستقر مواجه هستیم و قاطبه رفتارهای دولت بیشتر سیاسی و روانی است تا اصلاح اساسی ساختار افتصاد صنعتی کشور. پس به نظر من چندان نمی توان امید داشت که در چندماه اخیر لااقل، مشکلات صنعت خودروسازی ساختاری حل شود. بنابراین تا بعد از برگزاری انتخابات و روی کار امدن دولت جدید به نظر من اتفاق خاصی در صنعت خودروسازی رزخ نخواهد داد و افزایش قیمت ها همچنان ادامه خواهد داشت.  

او با بیان اینکه بازار خودرو سازی در دام دلالان و رانت خواران افتاده است، می گوید: رهایی از چنین وضعیتی فقط در گرو اصلاحات ساختاری در صنعت خودروسازی است نه بازار آن چرا که ما در واقع مشکل کمبود عرضه نداریم بلکه اصل ماجرا به توزیع کالاها برمی گردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.