| کد خبر: 208061 |

کشورهای مختلف در برخورد با کرونا چه رویکردهایی اتخاذ کرده‌اند؟

دبیر سابق شورای صنفی دانشکده پزشکی شیراز در مقاله‌ای با عنوان "کشورهای مختلف در برخورد با کرونا چه رویکردهایی اتخاذ کرده‌اند؟" به بررسی رویکرد برخی از کشورها در مواجهه با این ویروس پرداخت.

تین نیوز

دبیر سابق شورای صنفی دانشکده پزشکی شیراز در مقاله‌ای با عنوان "کشورهای مختلف در برخورد با کرونا چه رویکردهایی اتخاذ کرده‌اند؟" به بررسی رویکرد برخی از کشورها در مواجهه با این ویروس پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دکتر امیرهومن هویدایی در این مقاله به بررسی رویکرد برخی از کشورهای جهان در مقابله با همه­ گیری کروناویروس جدید (COVID-۱۹) پرداخته و نکته قابل ذکر اینکه قسمت­‌هایی از متن، حاصل ایده یا ترجمه مقالاتی از نویسندگان بین المللی است.

استرالیا

دولت استرالیا در روز ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ (۸ اسفند ۹۸) واکنش اضطراری خود را به COVID-۱۹ اعلام کرد و آن را بسیار زودتر از سازمان جهانی بهداشت یک پاندمی اعلام نمود.

از دیدگاه برخی دانشگاهیان این کشور، این رویکرد مقامات را قادر ساخت تا به سرعت بودجه اضطراری و معافیت‌های مالیاتی را اعلام کنند و زمان ارزشمندی را برای بیمارستان‌ها خریداری کنند تا بتوانند برای سیل احتمالی بیماران آماده شوند.

تا روز ۲۸ اسفندماه ۹۸، براساس گزارش وبسایت worldometers.info، شمار تلفات این کشور ۶ نفر و مجموع مبتلایان تایید شده ۵۶۵ نفر است. هر کسی که به استرالیا سفر می‌کند، فارغ از آن که در معرض برخورد با بیماران کرونا قرار گرفته بوده یا نه، باید به مدت ۱۴ روز خود را ایزوله نماید.

در حال حاضر نخست‌وزیر این کشور بسته شدن مدارس و ایزوله شدن جمعیت عمومی را متوقف کرده‌است. و اعلام نموده که برخورد زودهنگام استرالیا با کرونا به عنوان یک بیماری همه‌گیر برای آمادگی در این زمینه کمک کرده‌است. البته او اعلام کرده است که این اقدام منجر به "وحشت اولیه" ای نیز در میان مردم شده که از مصادیق آن می­توان به  اتمام دستمال کاغذی به عنوان یکی از اولین کشورها در این کشور اشاره نمود.

سنگاپور

تعداد کمی از کشورهایی که با این ویروس مبارزه می‌کنند به اندازه سنگاپور موفق بوده‌اند. براساس گزارش worldometers.info  تا ۲۸ اسفندماه شیوع این بیماری ۳۱۳ مورد بوده و هیچ مرگ و میری نداشته است.

بنا به اظهارات مدیر موسسه سلامت جهانی دانشگاه ملی سنگاپور، این کشور دارای شماری از عواملی است که منجر به این موفقیت شده است: یک نظام سلامت عالی؛ آزمایش بسیار زیاد برای تشخیص ویروس، برنامه­های ردیابی و مهار کردن، جمعیت کوچک این کشور و شهروندانی که عمدتا آنچه را که دولت به آن‌ها دستور می‌دهد، می‌پذیرند.

وی که سابقا برنامه مبارزه با ایدز سازمان جهانی بهداشت را اداره می‌کرد اشاره کرده است که رهبری قوی در دولت وجود دارد، اما مهم این است که مردم هم به دولت اعتماد دارند.او گفته است که سنگاپور به شرکت‌ها و برخی از دانشگاه‌ها اجازه داده ‌است تا باز بمانند اما دستورالعمل‌های دقیقی در مورد اندازه اجتماعات (کمتر از ۲۵ نفر) وجود دارد اما آن‌ها هنوز کشور را تعطیل نکرده اند. او اشاره کرده است که آن‌ها همچنین دارای تجربه برخورد با کروناویروس دیگری به نام سارس (سندرم تنفسی حاد تنفسی که یک ویروس کشنده است) را نیز داشته اند که به آن‌ها اعتماد به نحوه برخورد با کروناویروس جدید را داده ‌است.

این کشور در حال حاضر قرنطینه ۱۴ روزه برای ورود همه تازه ‌واردان به این کشور اعمال کرده ‌است.

کره جنوبی

کرونا در کره جنوبی بیش از ۸۴۰۰ مورد ابتلا و حداقل ۸۴ کشته بر جای گذاشته‌است. در این کشور، بیش از ۲۰۰،۰۰۰ نفر (در حدود ۱ نفر در هر ۲۵۰ نفر) مورد آزمایش قرار گرفته اند، این برنامه یک برنامه غربالگری بسیار دقیق با تست سریع و رایگان ‌است که نتایج آن معمولا در عرض ۲۴ ساعت مشخص می شود. کره‌جنوبی از جمله اولین کشورهایی بود که یک سیستم غربالگری حین رانندگی را به راه انداخت که موفقیت آن قابل قبول بود.

کره‌جنوبی، مانند سنگاپور، تایوان و هنگ‌کنگ، یکی از تعدادی از مکان‌هایی در آسیا است که در آن به نظر می‌رسد موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند یا حداقل به طور بالقوه تعداد ابتلا را در طول یک دوره طولانی‌تر گسترش داده‌اند تا سیستم‌های بهداشتی زمان کافی برای پذیرش مراجعان این بیماری را داشته باشند. به نظر می­رسد تصمیم برای شروع و یا تغییر در بازگشایی مدارس و راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها و کسب و کارها در برخی مناطق به بررسی شرایط و وضعیت چین موکول شده است.

چین

هرچند گزارش اولین مورد و بیش­ترین میزان ابتلا به بیماری مربوط به چین بوده است اما این کشور قادر بوده که موج ابتلا به این بیماری را که در حال حاضر به سرعت تغییر دهد. این گزارش کم‌تر از ۱۵ مورد ابتلا جدید و ۱۱ مورد مرگ در روز ۲۸اسفند به گزارش worldometers.info که تعداد کل موارد آن به ۸۰۸۹۴ تن رسید در کنار بیش از ۶۹۰۰۰ بیمار بهبود یافته، آمار قابل توجهی است.

چین اقدامات گسترده‌ای را به اجرا در آورد که مردم را به مدت چندین هفته مجبور به ممنوع کردن انواع اجتماعات عمومی کرد و حدود ۲۰۰۰۰ نفر از کارکنان پزشکی سراسر کشور را بسیج کرد. در اوج شیوع این بیماری، ۱۲۰ میلیون دانش آموز در مدرسه به صورت آنلاین تدریس می‌شدند.

مشاور ارشد دولت چین گفته که نگران آن است که تاثیر باعث تلفات بیشتری نسبت به خود ویروس شود. وی افزوده که در طی این حادثه، مقامات در چین از تک‌تک افراد ساکن در مناطق آسیب‌دیده بازدید کرده اند. وی اشاره کرده که بیماران در استادیوم‌های بزرگ و سایر مکان‌های دیگر تحت نظر و درمان، بوده اند.

انگلستان

نخست‌وزیر این کشور تایید کرده‌است که بریتانیا با "بزرگ‌ترین بحران سلامت عمومی"  چند دهه اخیر مواجه است. تا ۲۸ اسفندماه ۹۸، شیوع بریتانیا بیش از ۲۶۰۰ و ۷۱ مرگ در وبسایت worldometers.info اعلام شده است.

در ابتدا نخست وزیر این کشور اعلام کرد که " بسیاری از عزیزان خواهند مرد"، با این وجود، از همان آغاز به نظر می‌رسد که به دلیل گسترش گسترده این بیماری در جامعه، بهترین حالت در کشور، تلاش برای رسیدن به مصونیت عمومی در اسرع وقت خواهد بود. یعنی مداخله خاصی صورت نگیرد و اکثر افراد مبتلا شوند تا جامعه مصون شود.

گروهی از متخصصان حوزه پزشکی و اپیدمیولوژی اعلام کرده اند که تا زمانی که افرادی که این بیماری را دارند بهبود یابند و ماه‌ها مطالعه شوند، شواهدی برای حمایت از این تئوری در دسترس نیست. همچنین مشخص نیست که تا چه مدت مصونیت باقی خواهد ماند. نخست وزیر این کشور پس از اینکه محققان در امپریکال کالج لندن پیش‌بینی کردند که در صورتی که زنجیره‌ های انتقال به سرعت کاهش نیابند یا شکسته نشوند، حدود ۲۵۰ هزار نفر در بریتانیا کشته خواهند شد، اظهارات خود را تغییر داد.

دولت بریتانیا در حال حاضر هر بریتانیایی را با سن بیش از ۷۰ سال، آسیب‌پذیرترین گروه سنی، به شمار می آورد و از او می‌خواهد تا حدود سه ماه در خانه بماند. همچنین دولت این کشور، لغو ارتباط غیر ضروری با دیگران و تمام سفرهای غیرضروری را خواستار شد. با این حال، رستوران‌ها، مدارس و مراکز تفریحی تا حد زیادی باز هستند. محققان امپریکال کالج این کشور می‌گویند که ممکن است این محدودیت‌ها تا ۱۸ ماه نیاز باشد.

آلمان، فرانسه و اسپانیا

مقامات در آلمان اقدامات نسبتا سختی را اتخاذ کرده‌اند که شامل بستن همه مدارس و مراکز مراقبت روزانه می‌شود. رویدادهای مربوط به بیش از ۵۰ شخصیت نیز ممنوع شده‌است.

موزه‌ها، سالن‌های سینما، سالن‌های ورزشی، استخرهای شنا و کلوپ‌های شبانه نیز به طور موقت بسته شده‌اند. صدر اعظم آلمان نیز اقامت شبانه در هتل‌ها را ممنوع اعلام کرده‌است، مگر اینکه " لازم و ضروری باشد نه با اهداف گردشگری."هرچند او برای چند هفته، برای هم‌کاری نزدیک با کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای جلوگیری از گسترش ویروس اقدام کرده بود اما باتوجه به افزایش سریع تعداد بیماران، مرزهای آلمان با اتریش، سوییس، فرانسه، لوکزامبورگ و دانمارک را بست. آلمان بیش از ۱۱۳۰۲ مورد تایید شده و ۲۷ مورد مرگ را تایید کرده‌است.

رئیس‌جمهور فرانسه، محدودیتهایی را اعلام نموده و ذکر کرده که فقط به پزشک و به فروشگاه‌های مواد غذایی مراجعه کنید. دور اول انتخابات محلی در این کشور برگزار شد اما گفته اند قصد دارند دور دوم را به تعویق بیاندازند. در ۲۸ اسفندماه، فرانسه بیش از ۷۷۳۰ مورد ابتلا به ویروس و ۱۷۵ مورد مرگ داشت. اسپانیا، چهارمین کشور آلوده به ویروس پس از چین اقداماتی مشابه به فرانسه را انجام داده‌است. بیش از ۱۳۹۱۰ مورد ابتلا و ۲۰۸۴ مورد مرگ و میر آماری است که در worldometers.info برای این کشورها گزارش شده است.

ایتالیا

ایتالیا پس از چین بیش­ترین میزان مرگ و میر را دارد. Worldometers.info گزارش داده است که تا ۲۸ اسفندماه، بیش از ۳۱۵۰۰ ابتلا و ۲۵۰۰ مرگ در این کشور در اثر کرونا ثبت شده است.

کمبود تخت­های بستری و دستگاه­های ونتیلاتور باعث شده است که کالج بیهوشی ایتالیا دستورالعمل‌هایی را برای پزشکان در مورد نحوه مدیریت بحران تهیه کند. اولویت‌بندی درمان برای افرادی است که زیر ۸۰ سال و  فاقد هر گونه بیماری زمینه­ای همراه هستند. با توجه به آن که بسیاری از بیماران، به درمان یا دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارند، پزشکان و کادر درمان باید انتخاب کنند که چه کسی زندگی کند و چه کسی بمیرد. این نوعی از تریاژ در پزشکی است که معمولا در زمان جنگ دیده می‌شود.

در ایتالیا مردم تنها به سوپرمارکت‌ها و داروخانه­ها دسترسی دارند و این کشور یک محاصره تقریبا کامل را بر روی شهروندان خود اعمال کرده‌است. ممنوعیت تردد و محدودیت‌های مسافرتی وجود دارد و اماکن و میادین عمومی آن عملا خالی هستند.

آمریکا

شهرهای سراسر ایالات‌ متحده آمریکا شروع به بستن مدارس، رستوران‌ها، استادیوم‌های ورزشی، مراکز تفریحی و تشویق به حفظ "فاصله اجتماعی" کرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام نموده افراد از تجمع بیش از ۱۰ نفر برای جلوگیری از گسترش این ویروس خودداری کنند. او همچنین درخواست اعلام وضعیت اضطراری ملی نموده و دولت او از بسته­های حمایتی اقتصادی خبر داده است.

در این کشور پس از گزارش اولین مورد ابتلا به بیماری، اعلام شد همه چیز تحت کنترل است اما به ­نظر می­رسد بیش از ۷۳۰۰ مورد ابتلا و ۱۱۶ مورد مرگ و میر شرایط را تغییر داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.