| کد خبر: 203003 |

22 میلیون شناسه کالای قطعات صادر شد

وزارت صمت حدود ۲۲ میلیون شناسه کالا برای قطعات صادر کرده است.

تین نیوز

میز اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان، به بررسی آخرین وضعیت شناسه کالا با حضور معاون دفتر خدمات فنی وزارت صمت، آقای برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت ، آقای فراهانی رئیس اتاق اصناف کشور و آقای پرهام فر معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت.

 سوال: آخرین آمار درباره شناسه کالا چیست؟

اقدم :  حدود بیست و سه درصد شناسه های کالا مربوط به قطعات است و کل شناسه های ما یک میلیون و ۳۸۰ مورد بوده است و ما حدود  ۷۴۴ شناسه رهگیری صادر کردیم. فقط در یک ماه اخیر ما در کل گروه های کالایی بیست و شش میلیون شناسه صادر کردیم. ما این امکان را قرار دادیم که فعالان بتوانند برای کالا های موجود در بازار کد رهگیری دریافت کنند.

در حوزه  شناسه کالا ممکن است فیلتری صورت گیرد به طوری که صد واحد تولید شود آنها همه یک شناسه می‌گیرند اما هر کدام، شناسه کالا کد رهگیری جداگانه هم دریافت میکنند. ما حدود ۲۲ میلیون شناسه کالا برای قطعات صادر کردیم. هر چه از طرح میگذرد آمار  و عملکرد بهتر میشود هر چه به انتهای طرح میرسیم روند خوبی را طی میکنیم. 

سوال: چرا کالا های بدون شناسه هنوز وجود دارند؟

برادران : حجم بازار بالا است و بالا تر از برآورد های ما قرار دارد. دادن مهلت به معنای آن نیست که  ما کار را کند کردیم . موانعی را که در این کار است را در ابعاد مختلف بررسی کردیم. کالای تقلبی برای یک سری افراد منفعت هایی دارد. در این ایام باند هایی شناسایی و دستگیر می شدند. به طور مثال سرسیلندر ها شسته و به عنوان کالای نو فروخته می شد. مردم از ما مطالبه دارند. آمار تولید ما از هشتاد و پنج تا نود و پنج درصد رشد کرده است و بخش عمده آن مربوط به قطعات یدکی خودرو است. در خودرو کار نسبت به بازار تلفن همراه دشوار تر است. ما اکنون به کره جنوبی قطعه صادر می‌کنیم. خودرو سازی ما هنوز نتوانسته خودرو سازان کیفی را جذب کند. سیصد و هفده هزار شناسه کالا صادر شده است. سیصد و هفده هزار و پانصد قلم کالا شناسه دار شدند. 

سوال: چرا برخی از واحد های صنفی به طور کامل همراه نشدند؟

فراهانی : این مجموعه ای که پیش رو است که هم وزارت صنعت و هم مبارزه با قاچاق  را برنامه ریزی  می کند و باید بگویم که این به نفع مردم است. یک زمانی ما حدود ۴۰ درصد کالای قاچاق داشتیم که اکنون فکر میکنم به بیست درصد در لوازم یدکی رسیده است. باید فعالان طوری  عمل کنند که خودشان از مردم توقع دارند. 

سوال:  آیا اعداد و ارقام را تایید می کنید؟

پرهام فر :  تفاوتی بین تولید و مصرف بازار رسمی وجود دارد. قاچاق به این معنا نیست که قاچاق وارد کشور شده باشد، تقریبا در بخش مربوط به بازار غیررسمی این موارد را شاهد هستیم  ۶۰ درصد بازار غیر رسمی قطعات تقلبی و غیررسمی است و چهل درصد باقی مانده کالای قاچاقی است که وارد کشور شده است.بازرس ها و کنترل ها باید جامع باشد. یک کشش برای تقاضا در بازار وجود داشته است. رویه ها ظرفیت این را دارند که ما از آنها استفاده کنیم اما باید  شناسه کالا و کد رهگیری را دریافت کند. تامین کالا راهکار اساسی برای کنترل قاچاق است. تولید جدیدی که بدون شناسه وارد بازار می‌شوند جرم محسوب میشود. از تامین کالای بدون شناسه باید خودداری کرد. 

سوال: نظر شما چیست؟ 

برادران: ما مستمر بازار را کنترل میکنیم و استان های ما وارد عمل شدند. ما مدام دایره را برای کسانی که میخواهند کالای تقلبی بفروشند سخت تر میکنیم. حجم بازار کالای رسمی ما اکنون دو برابر افزایش یافته است. ما در صندوق های فروشگاهی آن طور که باید توفیق عمل نداشتیم اما الزامات را انجام دادیم و به شرکت هایی که متصل نباشند برخورد ها را انجام میدهیم. اگر فاکتور ها در شناسه ها درج شود مردم اطمینان پیدا می‌کنند که کالا اصل است. ما در برخی حوزه ها چند بار خود کفایی را جشن گرفتیم و در برخی حوزه ها به صددرصد رسیدیم. خودرو سازان باید نرم افزار موبایل را داشته باشند که بیمه خودرو براساس آن نوشته شود. سال گذشته هیچ قطعه ای ضمانت نداشت اما اکنون اینگونه نیست. وقتی مردم همت کنند و این گسترش پیدا کند دیگر کالای قاچاقی در بازار وجود نخواهد داشت‌. مردم باید شناسه اصلی کالا را بررسی  کنند. ما جاهایی که تولید داخل نداشته باشیم، واردات خواهیم داشت.

سوال: نظر شما هم  این است؟

فراهانی: ما درباره این مسأله در اصناف مشکلی نداریم. ما ادعا میکنم که تولید کننده قطعه ای هستم و واردات آن باید قطع شود. یکی از مسائل قاچاق ما این است که تولید کنندگان مان کم کاری میکنند. ما رشد تولیدات را امسال داریم و باید مسئولان  برروی تولید نگاه خاص داشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.